Nei det kan jeg ikke like - hverdags-edition

Når man plutselig høre på en CD etter 1mnd med bare LP spilling på en Rega
vomit.gif
 
Når man plutselig høre på en CD etter 1mnd med bare LP spilling på en Rega

-Nå foretrekker jeg LP-formatet selv, om enn ikke av rasjonelle grunner. (Akk, hva er definisjonen på å møte seg selv i døren? En siv.ing. med fordypning i signalbehandling som foretrekker vinyl fremfor CD...)

Jeg må dog driste meg til å minne om at det er over 35 år siden Igor Tiefenbrun - mannen bak Linn, som må sies å kunne et og annet om platespillere - ikke klarte å høre forskjellen på et album han selv hadde valgt ut, avspilt på en av hans egne platespillere og gjennom høyttalere av Linns fabrikat - og det samme albumet, avspilt gjennom en A/D-D/A-sløyfe.

Digitalteknikken har ikke blitt dårligere i mellomtiden. (At det burde være skuddpremie på en del av 'fagfolkene' som mastrer plater for å høres best mulig ut om de avspilles med propper i ørene, er en annen sak!)
 
-Nå foretrekker jeg LP-formatet selv, om enn ikke av rasjonelle grunner. (Akk, hva er definisjonen på å møte seg selv i døren? En siv.ing. med fordypning i signalbehandling som foretrekker vinyl fremfor CD...)

Jeg må dog driste meg til å minne om at det er over 35 år siden Igor Tiefenbrun - mannen bak Linn, som må sies å kunne et og annet om platespillere - ikke klarte å høre forskjellen på et album han selv hadde valgt ut, avspilt på en av hans egne platespillere og gjennom høyttalere av Linns fabrikat - og det samme albumet, avspilt gjennom en A/D-D/A-sløyfe.

Digitalteknikken har ikke blitt dårligere i mellomtiden. (At det burde være skuddpremie på en del av 'fagfolkene' som mastrer plater for å høres best mulig ut om de avspilles med propper i ørene, er en annen sak!)

Med en CD må jeg tukle med lyden i alle retninger på hver album for å få en grei lyd mens med LP spilleren, direktelyden er mer enn ofte akkurat som jeg vil ha det.

Fortsatt CD´n høres litt ut som aluminiumfolie tygging...
tinfoil.gif
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Med en CD må jeg tukle med lyden i alle retninger på hver album for å få en grei lyd mens med LP spilleren, direktelyden er mer enn ofte akkurat som jeg vil ha det.

Fortsatt CD´n høres litt ut som aluminiumfolie tygging...
Vis vedlegg 220540

Jeg liker best sjarmen med LP.
CD-platene ødela "Cover-Kunsten". Platecovere som Genesis - Nursery Cryme, Van Der Graf - Pawn Hearts, Iron Maiden - Power Slave, Asia, Yes.... disse ble ødelagt når de ble fotografert ned. Du verden hvor mange timer jeg har studert disse. Detaljene er fantastiske. Lyden? Jo, det var (i de dager) bedre på LP. Uansett var at fordelen med CD var at den ikke ble slitt. Jeg har jo slitt ut noen LP-plater, selv med god platespiller. DA er de i alle fall LP dårligere enn CD. Mer romklang (positivt) på (god) LP, men de ørene er borte. De ble i alle fall ikke med over til det nye årtusen. 8- (

Jeg lytter (med stor L) fortsatt til en del musikk, da ofte i bil når jeg kjører alene. 80%-kvalitet holder der... 8- )

Uansett så bruker(!) jeg ikke musikk. Jeg hører på. Ytterst bevist. Kjøper fortsatt CD'er. Da håndplukkede artister som betyr noe og i spesialutgaver. Min siste anskaffelse var siste til Ayreon (Transitius) med store forseggjorte cover, med boken. Store formatet igjen.

8
 
Jeg liker best sjarmen med LP.

-Just dét. Jeg merker at jeg setter meg til for å /lytte/ i mye større grad når jeg setter på en LP - det er sikkert noe med hele ritualet med å finne frem platen, legge den på spilleren, sveipe over den med børsten, lede armen på plass, senke nålen mot rillene... Aiai. Det setter iallefall meg i en slags andektig lyttemodus. Nå er det jeg og musikken som gjelder de neste tjuefem minuttene eller så, før jeg må gjenta ritualet - for det er jo nærmest det det er - når platen skal snus.

Og joda. Det er ikke få timer som har blitt brukt til å studere omslag oppigjennom årene, og det er og blir best uten lupe.

Siste anskaffelse her er (den eminente!) boksen 'G stands for Go-Betweens' - tre av de flotteste popplatene som kom på åttitallet, alle begått av samme band, australske Go-Betweens. Liberty Belle and the Black Diamond Express, Tallulah og 16 Lovers Lane. I tillegg et dobbelt livealbum - totalt 5LP. I tillegg 5CD med ymse rariteter og sjeldenheter, samt et hefte med essays mm.

Jeg koser meg glugg ihjel.
 
Eg også foretrekker Vinyl . Det er noke spesielt med artister som klarer å lage et komplett konsept av låter inklusive coverkunst. Når det er sagt så kjem alt an på mastringen. I utgangspunktet så er nok CDen helt overlegen på lydkvalitet då. Sjølvsagt om en har et avspelingsmedium som holder en viss kvalitet.
 
Jeg liker best sjarmen med LP.
CD-platene ødela "Cover-Kunsten". Platecovere som Genesis - Nursery Cryme, Van Der Graf - Pawn Hearts, Iron Maiden - Power Slave, Asia, Yes.... disse ble ødelagt når de ble fotografert ned. Du verden hvor mange timer jeg har studert disse. Detaljene er fantastiske. Lyden? Jo, det var (i de dager) bedre på LP. Uansett var at fordelen med CD var at den ikke ble slitt. Jeg har jo slitt ut noen LP-plater, selv med god platespiller. DA er de i alle fall LP dårligere enn CD. Mer romklang (positivt) på (god) LP, men de ørene er borte. De ble i alle fall ikke med over til det nye årtusen. 8- (

Jeg lytter (med stor L) fortsatt til en del musikk, da ofte i bil når jeg kjører alene. 80%-kvalitet holder der... 8- )

Uansett så bruker(!) jeg ikke musikk. Jeg hører på. Ytterst bevist. Kjøper fortsatt CD'er. Da håndplukkede artister som betyr noe og i spesialutgaver. Min siste anskaffelse var siste til Ayreon (Transitius) med store forseggjorte cover, med boken. Store formatet igjen.

8

Jeg startet med LP og kassett i 80 tallene og kjøpte min første CD i 91.
Derfra ble det hovedsakelig CD kjøping til 2006 når jeg gikk på LP jakt : mest for sjeldne utgaver og pic-LP.
Litt over 1mnd siden kjøpte jeg en Rega Planar 2 og ble hekta igjen.
Veldig god platespiller for pengene foresten.
Ja vinyl slitter seg men sånn er det bare med mekaniske prosessene. Fortsatt er lyden mye rundere og autentisk.
For meg som har drevet med musikk og mye øving fra 95 til 2015 i diverse små prosjekter og vært i mange konserter, er det sånn at LP lyden føles nærmere virkeligheten.
De to siste var: Atonement fra Immolation (2 vinyl set 45rpm i 12"): føles som å site i lydstudio med bandet.
Og albumet Urd fra Borknagar : også veldig god lyd spredning der.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Jeg startet med LP og kassett i 80 tallene og kjøpte min første CD i 91.
Derfra ble det hovedsakelig CD kjøping til 2006 når jeg gikk på LP jakt : mest for sjeldne utgaver og pic-LP.
Litt over 1mnd siden kjøpte jeg en Rega Planar 2 og ble hekta igjen.
Veldig god platespiller for pengene foresten.
Ja vinyl slitter seg men sånn er det bare med mekaniske prosessene. Fortsatt er lyden mye rundere og autentisk.
For meg som har drevet med musikk og mye øving fra 95 til 2015 i diverse små prosjekter og vært i mange konserter, er det sånn at LP lyden føles nærmere virkeligheten.
De to siste var: Atonement fra Immolation (2 vinyl set 45rpm i 12"): føles som å site i lydstudio med bandet.
Og albumet Urd fra Borknagar : også veldig god lyd spredning der.

Du er en ungdom, @Hammerfjord . 8- )
Jeg var sent over på CD. I realiteten ble jeg "tvunget" over til CD. CD var noe jeg kjøpte til PC'en (eller Macintosh'en som jeg var ihuga tilhenger av den tiden).

På første halvdel av 90'tallet ble kvaliteten på LP'ene så dårlig at jeg ikke gadd å kjøpe dem. Det ble CD. Siste LP'en jeg kjøpte var jeg innom platebutikken 5 ganger for å bytte som følge av dårlig lyd. Du kunne også se på enkelte av vinylsmultringene at blandingen av vinyl var dårlig.

Jeg har ikke prøvd nyere vinylsmultringer, men regner med at dagens blanding er av vesentlig bedre kvalitet.

(Rega rocker!!)

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
Litt of topic. men fytti F den der høres bra ut!
(må nok modnes over lang tid, men lover VELDIG bra!!)

Ja, Urd albumet er rå.
Jeg kan ikke like at jeg ikke har vært med å gjennomføre det.

Nærmeste jeg kom var å bli med på fest en del ganger med søsteren til lead gitaristen som også spilte på Urd: Jens F. Ryland.
Men det var 17 år siden eller noe sånn:mrgreen:
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
med tanke på at hullet er på et sted det ikke utsettes for slitasje så burde det vel være en smal sak å plugge, men man vet jo aldri - dekksjapper vil vel helst at du skal kjøpe nytt.
 
En søt/sur stank som siger ut fra dørterskelen til badet. Etter først å mistenkt alt mulig annet (feil på kloakk, tørr vannlås, sure sokker osv) - at det viser seg å være en eller flere døde rotter:mad::mad:. Hvem vet; kanskje noen levende også! Riving av bad starter i dag. Seriøst bekymret og håper forsikringsselskapet er samarbeidsvillig!