Nei det kan jeg ikke like – KLOKKE edition

- Invistorer
- Facebook
- De som skriver:
—- Quartz når det heter kvarts
—- Horn eller lugs når det heter remfester
—- AD når det heter forhandler
—- Automatic når det heter selvtrekkende (eller til nød automatisk (opptrekk))
.... og så videre.
- (Nesten alle) annonser på Finn.no

Hvis dette er de største problemene i livet ditt så har du det nok ganske bra :cool:

Enkel skillemåte på invistor og klokkeinteressert.

Har han en klokkerelatert OCD: genuint interessert.
Har han ikke: .....

Jeg må si jeg ikke liker surmaga gamle portvoktende gubber..
Jeg har før sagt at jeg finner merkelig mye klokkeglede i et billig slitt casio ur, jeg kan vel bare pakke sakene mine og forlate forumet såpass de ekte WISene får holde på i fred o_O

Det er jeg som er surmaga gammel portvoktergubbe. Ikke du.

(Og det heter ikke lugs, horn eller «ører» - det heter remfester. Hører dere! Remfester)!
Jørgen Nielsen sin bok «Små mekaniske ur» - som jo har vært pensum bok for noen generasjoner med Norske urmakere. Omtaler «remfester» flere steder som «horn».

• Liker
Reaksjoner: MINUTE_REPEATER
  • Liker
Reaksjoner: Gin
Boka "Klokka og Tiden" av Kjell Jørgensen, omtaler det konsekvent som remfester Forfatteren kjenner ikke til begrepet "horn".

Vis vedlegg 118349
En kjekk liten bok det, som i sin tid var en hyggelig «give away» hos enkelte urmakere og som sikkert har trigget manges interesse for klokker.
Litt pompøst og narsistisk kanskje å trekke frem denne i sammenheng med Jørgen Nielsen sitt pensumverk.

• Liker
Reaksjoner: Christoffer91
Giveaway? Den kostet 250 kroner. Pompøs - joda, det er jeg sikkert. Og surmaget gammel portvoktergubbe. Samma det!
Det var vel enkelte av forhandlerne til Frithjof E. Rasmussen AS, som fikk noen for å gi ut til kunder. Ellers er boka di absolutt verdt mer enn kr 250.- Kanskje en ide å selge et eventuelt restlager i TS webshoppen? @Jon Henrik