Hovedsignal
Støttemedlem
Du har helt rett, det er GMT Master II som var først ute med maxi case i 200516610-->116610 er vel 2010 og ikke 2005
Du har helt rett, det er GMT Master II som var først ute med maxi case i 200516610-->116610 er vel 2010 og ikke 2005
Fra 2005 til 2020 hadde Submariner såkalt maxi case. Denne har vesentlig tjukkere lugs, som gjør klokka nesten firkantet når du ser den rett forfra.
Fra 1953 til 2005 hadde Submariner nydelige proporsjoner, og nå etter 15 år har de prøvd å få til et uttrykk mer likt det originale.
Den nyeste er fortsatt en fysisk større klokke enn den originale.
Og siden den originale går for et veldig stort påslag om dagen er det nok fint å se på den siste referansen før størrelsen økte og ble firkantet.
16610 var siste ref før maxi case, 116610 er maxi case og 126610 er den nyeste.
Så kan du Google og sammenligne selv![]()
Har du såpass tid på deg, så ville jeg snakket med forskjellige AD og sagt at du ønsker en klokke til din 50-års dag. Jeg vil tro alle AD kan akseptere det, om du betaler 2026-prisen. Kommer du inn på liste, så ville jeg sagt at jeg tar kontakt noen få mnd. før dato.Hei, jeg fyller om 5år og tenkte og legge en slagplan men må nok se etter andre alternativer isteden, tenkte med en 5års plan kan ting være mulig. Der litt med det å kjøpe nytt også selvom vintage kan være fint. Der er det litt på service og hvilke tilstand den er i, er ikke helt gira på å bli lurt heller.![]()
Kult med observasjoner fra en som har hatt alle.
Men når det kommer til kvalitet hører jeg stadig fra fagfolk at klokker produsert av Rolex for tjue og tredve år siden var av vesentlig høyere kvalitet enn det som leveres i dag.
De får inn uservede 1680 eller 16800 som enda går og er bunnsolide enda all smøring for lengst er borte.
En på jobben min kjøpte sin 168000 i 1986, bruker den nesten daglig og har enda ikke servet den. Og den holder fremdeles tiden godt.
Samtidig kommer folk inn med Hulker med ulyder og vinglete rotorer.
Jeg kjøpte meg splitter ny Rolex selv for under tre uker siden, og håper sådan at dette er helt feil. Men jeg har hørt det fra flere fagfolk med god peiling på urmakerfaget.
Om noen har førstehåndserfaringer på temaet er det veldig interessant å høre om.
Jeg betviler heller ikke at det kan være tilfelle. Men det kommer jo også an på hva man legger i kvalitet. Hvis det er å gå lengst mulig uten å serve klokken så kan jeg se for meg at de gamle klarte seg utmerket.Kult med observasjoner fra en som har hatt alle.
Men når det kommer til kvalitet hører jeg stadig fra fagfolk at klokker produsert av Rolex for tjue og tredve år siden var av vesentlig høyere kvalitet enn det som leveres i dag.
De får inn uservede 1680 eller 16800 som enda går og er bunnsolide enda all smøring for lengst er borte.
En på jobben min kjøpte sin 168000 i 1986, bruker den nesten daglig og har enda ikke servet den. Og den holder fremdeles tiden godt.
Samtidig kommer folk inn med Hulker med ulyder og vinglete rotorer.
Jeg kjøpte meg splitter ny Rolex selv for under tre uker siden, og håper sådan at dette er helt feil. Men jeg har hørt det fra flere fagfolk med god peiling på urmakerfaget.
Om noen har førstehåndserfaringer på temaet er det veldig interessant å høre om.
Slik som teknologien har utviklet seg de siste tiår under det som kalles Industri 4.0 så nekter jeg å tro at resultatet har blitt dårligere kvalitet.
+1Har du såpass tid på deg, så ville jeg snakket med forskjellige AD og sagt at du ønsker en klokke til din 50-års dag. Jeg vil tro alle AD kan akseptere det, om du betaler 2026-prisen. Kommer du inn på liste, så ville jeg sagt at jeg tar kontakt noen få mnd. før dato.
Heisann, jeg har prøvd med Bjerke og Lian men det var ikke mye håp desverre. Lervik svarte ikke på eposten engang, de er sikkert drit lei alle forespørseler. Vi gir ikke opp håpet men hadde vært koselig å fått tak på ett eller annet som kan markere en slik dag.Har du såpass tid på deg, så ville jeg snakket med forskjellige AD og sagt at du ønsker en klokke til din 50-års dag. Jeg vil tro alle AD kan akseptere det, om du betaler 2026-prisen. Kommer du inn på liste, så ville jeg sagt at jeg tar kontakt noen få mnd. før dato.
Det hadde vært veldig fint om det var mulig, snakka med de på Bjerke om ei klokke til dama. Disse rosa Oyster Perputal men det var ikke så mye hell der heller gitt. Rosa tallskve er visst ikke mulig pga stålklokker som er mest int for folk flest.+1
ta kontakt med forskjellige AD og forklar din hensikt og tidshorisont så er det nok noen som kan hjelpe.
Hvem er de 2 -3 seriøse?Det er vel 2-3 seriøse aktører i markedet her på berget. Alternativt kjøpe en relativt ny av en privatperson. Selv vil jeg helst ikke noen av delene, men uten historikk hos AD så er det vel ikke andre alternativer.
Gode råd her. Anbefaler deg absolutt å få tak en vintage Rolex dersom det er 50-års gave du ender på. En 1675 / 1680 / 1665 fra -76 er jo helt rått, og en klokke med mye mer sjel og historikk enn en fabrikkny stålmodell. Halve moroa er jo også jakten. Selvsagt må bruken tiltenkt også hensyntas da spikerstål skrangler mer og ikke like vanntette som de nye modellene. Tar du en prat med AD og forklarer at du er 50 i 2026 så finner de nok en løsning skal du seDæven, da har du jo muligheten til å spare opp og anskaffe deg en vintage Rolex! Bli lurt? Hallo, det er jo derfor vi er her på Tidssonen alle sammen, for å sikre at du ikke blir det. En 1675 fra 1976 vil jeg tro vil være mye mer personlig spesiell for deg enn en ny Pepsi. Mener jeg.