Når Rolex er ikke er mulig å oppdrive i butikk, hva gjør man videre?

Dæven, da har du jo muligheten til å spare opp og anskaffe deg en vintage Rolex! Bli lurt? Hallo, det er jo derfor vi er her på Tidssonen alle sammen, for å sikre at du ikke blir det. En 1675 fra 1976 vil jeg tro vil være mye mer personlig spesiell for deg enn en ny Pepsi. Mener jeg.
Jeg ville forhørt med dere på alle trekk på kjøp okke som, vil gjerne ha deres synspunkter på ting. Det er nok å ta av når det blir noe, men priser over takpipen er ikke så moro i lengden. Er the one man vil ha og ikke 3 - 4 andre. =)
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta og Chronodiver
Det er meget mulig og jeg er grønn på alt som er eldre enn 2015, har bare sett på de nye modellene og drømt om de pga etter en test av en seadweller så var dette noe som var meget int på sikt. Hadde vært helt nydelig med en fin en på labb. :D
Fra 2005 til 2020 hadde Submariner såkalt maxi case. Denne har vesentlig tjukkere lugs, som gjør klokka nesten firkantet når du ser den rett forfra.
Fra 1953 til 2005 hadde Submariner nydelige proporsjoner, og nå etter 15 år har de prøvd å få til et uttrykk mer likt det originale.
Den nyeste er fortsatt en fysisk større klokke enn den originale.

Og siden den originale går for et veldig stort påslag om dagen er det nok fint å se på den siste referansen før størrelsen økte og ble firkantet.

16610 var siste ref før maxi case, 116610 er maxi case og 126610 er den nyeste.
Så kan du Google og sammenligne selv :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Waters2k
Fra 2005 til 2020 hadde Submariner såkalt maxi case. Denne har vesentlig tjukkere lugs, som gjør klokka nesten firkantet når du ser den rett forfra.
Fra 1953 til 2005 hadde Submariner nydelige proporsjoner, og nå etter 15 år har de prøvd å få til et uttrykk mer likt det originale.
Den nyeste er fortsatt en fysisk større klokke enn den originale.

Og siden den originale går for et veldig stort påslag om dagen er det nok fint å se på den siste referansen før størrelsen økte og ble firkantet.

16610 var siste ref før maxi case, 116610 er maxi case og 126610 er den nyeste.
Så kan du Google og sammenligne selv :)

16610-->116610 er vel 2010 og ikke 2005
 
Fra 2005 til 2020 hadde Submariner såkalt maxi case. Denne har vesentlig tjukkere lugs, som gjør klokka nesten firkantet når du ser den rett forfra.
Fra 1953 til 2005 hadde Submariner nydelige proporsjoner, og nå etter 15 år har de prøvd å få til et uttrykk mer likt det originale.
Den nyeste er fortsatt en fysisk større klokke enn den originale.

Og siden den originale går for et veldig stort påslag om dagen er det nok fint å se på den siste referansen før størrelsen økte og ble firkantet.

16610 var siste ref før maxi case, 116610 er maxi case og 126610 er den nyeste.
Så kan du Google og sammenligne selv :)

Jeg har hatt alle generasjonene nevnt over, og har i skrivende stund fortsatt den siste. Jeg er enig i at maxi case gir et betydelig mer firkantet uttrykk, men jeg vil ikke nødvendigvis differensiere den bort i fra konseptet Submariner for det. For min del er Submarineren en designperle som på mange måter kan sammenlignes med Porsche 911. Den har et umiskjennelig design, uansett modell eller referanse, og selv om de nyere utgavene fraviker mer fra de gamle, er det fortsatt ingen tvil om at arv og historie fortsatt er godt bevart. En bør også ta med i betraktningen at Rolex blant annet oppgraderte lenke og bezel med introduksjonen av maxi case. Dette gir de nyere modellene en helt overlegen følelse av kvalitet, sammenlignet med de gamle. Mens en nyere Submariner føles som et meget presist instrument, har de gamle sin sjarm med en mer skranglete og "slakk" lenke, og bærer preg av mer gammeldagse produksjonsmetoder. Jeg personlig verdsetter respektive kvaliteter for det de er; uovertruffen kvalitet og presisjon for nyere modeller, nostalgi og en relikvie fra en annen tid for de eldre. En Submariner bærer modellnavnet med stor S uansett referanse. Velg med omhu. Feeling og kvalitetsfølelse kan veie tungt for noen - proposjoner, størrelse og nostalgi for andre ;)

Ref: 14060 No-date
62E8E056-5317-4967-8843-C20D9775671F.jpeg


Ref: 116610 Date
17532E1F-AC7A-40F5-96E6-BA48874A4875.jpeg


Ref: 124060 No Date
4CACF3AD-19EE-4A69-B09D-4771927A1B63.jpeg
 
Kult med observasjoner fra en som har hatt alle.
Men når det kommer til kvalitet hører jeg stadig fra fagfolk at klokker produsert av Rolex for tjue og tredve år siden var av vesentlig høyere kvalitet enn det som leveres i dag.
De får inn uservede 1680 eller 16800 som enda går og er bunnsolide enda all smøring for lengst er borte.
En på jobben min kjøpte sin 168000 i 1986, bruker den nesten daglig og har enda ikke servet den. Og den holder fremdeles tiden godt.
Samtidig kommer folk inn med Hulker med ulyder og vinglete rotorer.

Jeg kjøpte meg splitter ny Rolex selv for under tre uker siden, og håper sådan at dette er helt feil. Men jeg har hørt det fra flere fagfolk med god peiling på urmakerfaget.

Om noen har førstehåndserfaringer på temaet er det veldig interessant å høre om.
 
  • Liker
Reaksjoner: Morrison
Hei, jeg fyller om 5år og tenkte og legge en slagplan men må nok se etter andre alternativer isteden, tenkte med en 5års plan kan ting være mulig. Der litt med det å kjøpe nytt også selvom vintage kan være fint. Der er det litt på service og hvilke tilstand den er i, er ikke helt gira på å bli lurt heller. :)
Har du såpass tid på deg, så ville jeg snakket med forskjellige AD og sagt at du ønsker en klokke til din 50-års dag. Jeg vil tro alle AD kan akseptere det, om du betaler 2026-prisen. Kommer du inn på liste, så ville jeg sagt at jeg tar kontakt noen få mnd. før dato.
 
  • Liker
Reaksjoner: Waters2k og Matsmet
Kult med observasjoner fra en som har hatt alle.
Men når det kommer til kvalitet hører jeg stadig fra fagfolk at klokker produsert av Rolex for tjue og tredve år siden var av vesentlig høyere kvalitet enn det som leveres i dag.
De får inn uservede 1680 eller 16800 som enda går og er bunnsolide enda all smøring for lengst er borte.
En på jobben min kjøpte sin 168000 i 1986, bruker den nesten daglig og har enda ikke servet den. Og den holder fremdeles tiden godt.
Samtidig kommer folk inn med Hulker med ulyder og vinglete rotorer.

Jeg kjøpte meg splitter ny Rolex selv for under tre uker siden, og håper sådan at dette er helt feil. Men jeg har hørt det fra flere fagfolk med god peiling på urmakerfaget.

Om noen har førstehåndserfaringer på temaet er det veldig interessant å høre om.

Dette kan godt stemme. Det ligger alt for langt over mitt kunnskapsnivå og tekniske forståelse til at jeg kan uttale meg. Jeg vil likevel argumentere for at innføring av 10 års intervall på service, og 70 timers gangreserve bidrar til økt kvalitetsopplevelse for sluttforbruker, i hvert fall for min del. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: donagu og Thorvald
Kult med observasjoner fra en som har hatt alle.
Men når det kommer til kvalitet hører jeg stadig fra fagfolk at klokker produsert av Rolex for tjue og tredve år siden var av vesentlig høyere kvalitet enn det som leveres i dag.
De får inn uservede 1680 eller 16800 som enda går og er bunnsolide enda all smøring for lengst er borte.
En på jobben min kjøpte sin 168000 i 1986, bruker den nesten daglig og har enda ikke servet den. Og den holder fremdeles tiden godt.
Samtidig kommer folk inn med Hulker med ulyder og vinglete rotorer.

Jeg kjøpte meg splitter ny Rolex selv for under tre uker siden, og håper sådan at dette er helt feil. Men jeg har hørt det fra flere fagfolk med god peiling på urmakerfaget.

Om noen har førstehåndserfaringer på temaet er det veldig interessant å høre om.
Jeg betviler heller ikke at det kan være tilfelle. Men det kommer jo også an på hva man legger i kvalitet. Hvis det er å gå lengst mulig uten å serve klokken så kan jeg se for meg at de gamle klarte seg utmerket.
Men hvis jeg ser på Explorer 1 min som jeg anskaffet meg i våres. Denne ble stilt i butikk og jeg har brukt denne hver dag siden jeg gikk ut av butikken. Når jeg stilte denne en time tilbake i dag ser at den har sakket 9 sekunder! på alle disse månedene. Da snakker vi om en klokke som stort sett er på armen 24 timer i døgnet. Det må jeg si ikke er så aller verst og vil kalle dette akseptabel kvalitet:mrgreen:;). På dette punktet tror jeg de gamle traktorene vil slite med å holde følge…
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta og Morrison
Jeg vet ikke helt om jeg kjøper dette @Hovedsignal
Hvilke fagfolk med dyp kunnskap om Rolex sier noe slikt?
Rolex legger sin ære i kvalitet akkurat som andre store, anerkjente klokkeprodusenter.
De investerer enorme summer i kvalitetsforbedring.
Slik som teknologien har utviklet seg de siste tiår under det som kalles Industri 4.0 så nekter jeg å tro at resultatet har blitt dårligere kvalitet.
Rolex har jo også doblet serviceintervallene sine selv om jeg er overbevist om at de kan gå 3 ganger lenger enn det uten at noen åpner bakookket.
Jeg har Rolex (og andre merker) fra 50-tallet og frem til 2021 modeller. Alt er super kvalitet, men 2021 modellen jeg fikk for ca 1 måned siden er garantert bedre enn 1983 modellen av samme variant. Bankers
 
Redigert av en moderator:
  • Liker
Reaksjoner: Risti4life
Det må du gjerne mene @CEO.
Men jeg skriver jo selv at jeg håper det ikke stemmer.

Jeg vil ikke navngi folk, så du får enten ta det jeg sier for god fisk eller tro jeg er en gal konspirasjonsteorist :)
 
Slik som teknologien har utviklet seg de siste tiår under det som kalles Industri 4.0 så nekter jeg å tro at resultatet har blitt dårligere kvalitet.

-Tja, det kan nok komme litt an på hva man legger i 'kvalitet'; det er liten tvil om at muligheten til å produsere komponenter til tettere toleranser, bedre smøremidler osv. nok har gjort det enklere å produsere verk som holder glimrende presisjon.

På den annen side var nettopp det at man i hine, hårde måtte produsere komponenter med det i tankene at avvik måtte påregnes et ekstra incentiv for å konstruere verk som gikk godt selv om komponentene ikke var helt ideelle. Slik sett ville det ikke forbause meg om det mest robuste ville være et vintage-verk overhalt med moderne smøremidler.

Det mest presise ville nok være et verk produsert helt nylig, dog.

Igjen, det kommer an på hva man legger i 'kvalitet'.
 
Har du såpass tid på deg, så ville jeg snakket med forskjellige AD og sagt at du ønsker en klokke til din 50-års dag. Jeg vil tro alle AD kan akseptere det, om du betaler 2026-prisen. Kommer du inn på liste, så ville jeg sagt at jeg tar kontakt noen få mnd. før dato.
+1
ta kontakt med forskjellige AD og forklar din hensikt og tidshorisont så er det nok noen som kan hjelpe.
 
  • Liker
Reaksjoner: Waters2k og Rød
Har du såpass tid på deg, så ville jeg snakket med forskjellige AD og sagt at du ønsker en klokke til din 50-års dag. Jeg vil tro alle AD kan akseptere det, om du betaler 2026-prisen. Kommer du inn på liste, så ville jeg sagt at jeg tar kontakt noen få mnd. før dato.
Heisann, jeg har prøvd med Bjerke og Lian men det var ikke mye håp desverre. Lervik svarte ikke på eposten engang, de er sikkert drit lei alle forespørseler. Vi gir ikke opp håpet men hadde vært koselig å fått tak på ett eller annet som kan markere en slik dag. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Rød
+1
ta kontakt med forskjellige AD og forklar din hensikt og tidshorisont så er det nok noen som kan hjelpe.
Det hadde vært veldig fint om det var mulig, snakka med de på Bjerke om ei klokke til dama. Disse rosa Oyster Perputal men det var ikke så mye hell der heller gitt. Rosa tallskve er visst ikke mulig pga stålklokker som er mest int for folk flest. :)
 
Både Lervik og Askeland har jeg erfart at svarer. Noen ganger kan det gå litt tid. De får nok noen henvendelser. Stikk innom eller ta en tlf og følg opp på mail eller motsatt.
 
  • Liker
Reaksjoner: Waters2k
Dæven, da har du jo muligheten til å spare opp og anskaffe deg en vintage Rolex! Bli lurt? Hallo, det er jo derfor vi er her på Tidssonen alle sammen, for å sikre at du ikke blir det. En 1675 fra 1976 vil jeg tro vil være mye mer personlig spesiell for deg enn en ny Pepsi. Mener jeg.
Gode råd her. Anbefaler deg absolutt å få tak en vintage Rolex dersom det er 50-års gave du ender på. En 1675 / 1680 / 1665 fra -76 er jo helt rått, og en klokke med mye mer sjel og historikk enn en fabrikkny stålmodell. Halve moroa er jo også jakten. Selvsagt må bruken tiltenkt også hensyntas da spikerstål skrangler mer og ikke like vanntette som de nye modellene. Tar du en prat med AD og forklarer at du er 50 i 2026 så finner de nok en løsning skal du se ;)

1675 er magisk i alle fall :)
89C881A4-0CDB-4A11-B182-7C6E740BFFFB.jpeg