Når Rolex er ikke er mulig å oppdrive i butikk, hva gjør man videre?

Vil anbefale denne:
Essensen er at tilbud og etterspørsel for (populære) luksusvarer balanseres i samlingen som helhet. Derfor, hvis du vil kjøpe en sub som går for ~50k over listepris så må du kjøpe klokker som du taper 50k på.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ksone
For meg ble løsningen å kjøpe en mindre ettertraktet modell. Jeg fikk stå på liste for en Air King, jeg kunne også få stå på liste for en Oyster Perpetual, men valgte AK. Dette var halvannet år siden. Jeg hadde null historikk hos Bjerke. Vet ikke hvordan det er nå. Kanskje de ikke slipper folk inn på de listene lengre heller. Uansett er jeg såre fornøyd, den har kvaliteten til Rolex, og er en underdog, som passer meg fint.
 
Hvis folk er villig til å betale en latterlig blodpris for en "ny" Rolex klokke på gråmarkedet, er det bare fordi de tror på at de kan alltid selge den videre noen måneder senere for en enda høyere pris (eller godt brukt for samme pris).

Rolex har tydeligvis valgt å ikke øke produksjonen sin fordi (etter min mening) de er nå fanget i sitt eget spill.
Å innrømme at man tok feil på en strategi som fikk såpass tunge konsekvenser, er som å innrømme at man kan ikke lede et varemerke.
Publikums tillit i Rolex sin ledelse hadde vært svekket. Hva skulle kundene eller markedet forvente seg senere?
Også, skulle produksjonen gå opp, ville prisene på brukte klokker falle fort og skade varemerket ved å sende en beskjed som at "boble Rolex" er ikke noe å investere i.
Men skulle spekulering festen fortsette, ville varemerket også bli skadet. Fordi salget av forfalsket/modifiserte klokker øker betraktelig og tilliten i grå- og bruktmarkedet vil fortsette å falle.
Frustrasjonen fra de tidligere trofaste kundene vokser og det fører til mange dårlige kommentarer som er skadelig for varemerkets prestisje. Også, kan vi komme til punktet når prisens smerte er nådd og varemerket får seg et stempel av snobbete pyntesak som er slett ikke verdt pengene.

Det minner meg litt om European Central Bank som er fanget i destruktive negative renter siden 2014.
De vet at de kan ikke sette rentene opp uten å sprenge EU-statenes budsjett og de vet at de kan ikke fortsette i negative området uten å destruere pensjonsfondene og mer.
 
Hmm.. kan man egentlig definere seg som en «klokke entusiast» ref. trådstarters innledning, om det kun er Rolex som er interessant av klokker?

Fantastisk at de finnes disse «Rolex idiotene», de har jo gjort det mulig for bla. meg selv, å finansiere ur fra bla. A. Lange und Sohne og Vacheron Constantin:mrgreen:
 
Som nevnt i en annen tråd har jeg null til overs for politikken til Rolex og deres utvalgte forhandlere.
Her skal man være så "heldig" at man får lov til å stå på venteliste på en allerede overpriset klokke som gjerne går opp 20% i pris mens man venter, noe man naturligvis må finne seg i.
Etter man har kjøpt klokken kan man selge den allerede overprisede klokken videre til enda mer overpris og få lov til å gjøre det samme igjen, og igjen, og igjen...
Sier ikke at alle driver med flipping, men svært mange gjør det, og disse er altså "gode kunder".
En av de utvalgte forhandlerne har også opprettet et bruktmarked der videresalg til overpris er satt i system.
Sånt byr meg en smule imot.

I tillegg ville vissheten om at man kjøpte en overhypet og overpriset klokke gjøre at man trygt kunne gå ut av døra hos forhandleren og føle seg kraftig buttf***ed , og at det eneste som kunne bøte på den følelsen ville være om man fant en som ville kjenne på samme følelsen så man kunne tjent seg noen kroner på den, men jeg er ikke der. :mrgreen:
Service på klokka til bortimot dobbel pris ville nok heller ikke hjelpe på den såre følelsen bak.

At Rolex i mine øyne er et stort gjesp (noen små unntak, men fortsatt overpriset), gjør at jeg neppe kommer til å etterlate meg kloremerker på døra hos enkelte forhandlere, og det gjelder også om samme forhandler i tillegg solgte "fornuftig" prisede klokker av andre merker og uten eksklusiv venteliste.
Enhver får gjøre som en vil, men jeg har visse prinsipper og sansen for integritet og ryggrad, så slike velger jeg glatt å boikotte.
 
Redigert:
@El Gringo

Ojojoj! Her var det mye bitterhet!

Først: at prisen går opp 20% i ventetiden er sprøyt. Flere år mellom hver gang Rolex setter opp prisen historisk sett

Nummer to: de fleste som kjøper Rolex beholder de. Flippere er en minoritet og ikke en majoritet.

Tredje: overpriset er det ikke. Da hadde de ikke fått solgt alt de produserer

Fjerde: kjedelig? Gjesp? Her blir bitterheten din veldig synlig
 
@El Gringo

Ojojoj! Her var det mye bitterhet!

Først: at prisen går opp 20% i ventetiden er sprøyt. Flere år mellom hver gang Rolex setter opp prisen historisk sett

Nummer to: de fleste som kjøper Rolex beholder de. Flippere er en minoritet og ikke en majoritet.

Tredje: overpriset er det ikke. Da hadde de ikke fått solgt alt de produserer

Fjerde: kjedelig? Gjesp? Her blir bitterheten din veldig synlig
Tror for det første du skal lære den viktige forskjellen på bitterhet og forakt.
Ikke forakt for kjøperne, men for forretningsideen.
Jeg kan kjøpe det jeg ønsker og vel så det, men så var det greia med smak, behag og prinsipper osv. da...

Så til det med prisøkning.
Hvor leste du at jeg skrev at det skjedde hver gang ?
Noen som fikk et akutt behov for å gå i en forsvarsposisjon ?
Jeg skrev at det skjer, og at man må finne seg i det.
Ville man akseptert det hos bilforhandleren, f.eks. ?

Overpriset er de så absolutt, men det var en gang en keiser i et kjent eventyr som fikk de mest eksklusive klærne som var å oppdrive, og så lenge noen synes det er greit, så er det noen som vet å utnytte det.
Det blir på en måte som Kardashians som er berømte.....øhhhh...fordi de er berømte...
Jeg mener m.a.o. akkurat det jeg skrev tidligere, nemlig at Rolex er overhypet og overpriset.
Jeg kan ikke forstå at de skal koste både det doble og triple, og for å ikke nevne det tidoble av en Seamaster, Grand Seiko eller El Primero for å si det sånn, og jeg tror ikke de klokkene selges med tap heller.
Når i tillegg timeprisen for service plutselig skal være det doble bare fordi det står Rolex på urskiva forsvinner det meste av fornuft ut vinduet.

Men igjen; enhver får vurdere selv og gjøre det en vil med sine egne penger ut fra egen smak, behag og prinsipper.
Det gjør jeg.
 
Redigert:
Uff. Jeg tror ikke det er sunt å inneha så mye bitterhet (eller forakt som du selv kaller det) og negativitet.
Kanskje ikke dette er hobbyen for deg @El Gringo ?
 
Redigert av en moderator:
  • Liker
Reaksjoner: darkcho
Uff. Jeg tror ikke det er sunt å inneha så mye bitterhet (eller forakt som du selv kaller det) og negativitet.
Kanskje ikke dette er hobbyen for deg @El Gringo ?
Og det skulle du avgjøre ?
Nå er du mer og mer tøvete, og sånn blir det kanskje om man slipper opp for argumenter.

Edit:
Om det ikke er å be om for mye, anbefaler jeg å lese hva @Hammerfjord så godt beskrev hvordan Rolex holder på både i denne tråden og i denne.
Tar vi feil her og du sitter på bedre informasjon, så kan du gjerne komme med det så vi kan lære av deg.
Jeg er ikke redd for å innrømme feil, og det er alltid berikende å lære av de mer kunnskapsrike blant oss.
 
Redigert:
Det er jo ingenting galt med moderne Rolex, men overhodet ingenting spennende heller.

Vil man ha klokke folk kjenner igjen er Rolex topp, ingenting sier "I made it" raskere enn en Rolex.

Det skinner kanskje igjennom at jeg ikke er den helt store entusiasten selv om jeg har eid de fleste modellene både i nye og vintage-versjoner. De som varte lengst var en 1675 og en 36mm Explorer, men det er så mye annet der ute som er uendelig mye mer interessant!
 
Tja, er mann tolmodig kan man vente, viss ikkje er der alltids Tudor og brukte Rolex.

Jeg må helt ærlig si at jeg ikke helt forstår appellen til Tudor for statusjegere.
"Det er som en rolex, men bare nesten". Blir som å ta til takke med noe å kjøpe en.
 
  • Liker
Reaksjoner: kvasbo
Tudor er jo relativt rimelig da. Fort halve prisen av både Omega og Zenith. Også er det vel bra "bang for the buck."
Enig der, og hadde de byttet ut klokkeverdenens grusomste timeviser (forkjørsveiskiltet) de bruker på de modellene jeg kanskje kunne vurdert, hadde det blitt brukandes.
Foretrekker nok fortsatt Omega, men det er smaken.
 
Enig der, og hadde de byttet ut klokkeverdenens grusomste timeviser (forkjørsveiskiltet) de bruker på de modellene jeg kanskje kunne vurdert, hadde det blitt brukandes.
Foretrekker nok fortsatt Omega, men det er smaken.
Jeg synes Tudor gjør mye bra, men den timeviseren er en tilvenningssak tror jeg. Hadde en BB58 og den plaget meg ikke nevneverdig. Det er ingen dealbreaker for meg. Men den kunne helt klart vært penere og ikke så klumpete. Omega sine visere er langt penere på et generelt grunnlag. I mine øyne selvfølgelig.
 
  • Liker
Reaksjoner: Eternamaniac
Tror det er liten forskjell i reell kvalitet på Rolex og Tudor, i hvert fall ikke nok til å forsvare prisforskjellen. Kanskje noen urmakere kan utdype?

Jeg synes ikke det er spesielt stor forskjell i opplevd kvalitet heller…

Dette handler IMHO kun om merkevare, og at det er en ekstrem betalingsvilje for statussymboler. Diskusjon om pris versus kvalitet på masseproduserte klokker med generelt god kvalitet blir vel egentlig litt meningsløs?
 
  • Liker
Reaksjoner: SCUBA diver og Ivar