Ikke den mest spennende oppdateringen, men tanken er slipt ned og sparklet. Snart klar for primer, filler og lakk
Det har blitt gjort godt arbeide på den forsterkning på ramma di den ser original ut. Har du også forsterkninger på svingarmsinnfestinga? Det er enkelt å montere hvis du kan sveise. Kjøp bare delene til en nyere modell når du skal skifte lager i svingarmen, du trenger aksel og skruene. Brakettene lager du selv. Pass på å montere smørenippler når du først er i gang. Vis vedlegg 235926
Vis vedlegg 235928
Jeg husker heller ikke når de forskjellige forbedringene kom på disse syklene, men jeg har en masse referanselitteratur så om det er noe du lurer på kan jeg slå opp i bøkene.
Jeg kjører fordeler ennå, synes det er en gøyal detalje. Jeg greide å bøye foedelerakslingen for noen år siden. Det blei litt vrient å stille stifta, åpna ca 0,3 på den ene sylinderen og rundt 1 mm på den andre. Men motoren starta og gikk "greit". Fikk retta akselen i en dreibenk med måleur og lita bly klubbe seinere. Jeg har opplevd at fordeleren løsner, fikk varmskjæring på motorveien i Danmark. Fordeleren stod på max fortenning. Jeg synes å huske at jeg fila vekk materiale i splitten på klemringen slik at den klemmer bedre fast. Nå er det problemer med oljelekasjer fra o-ringen på fordeleren.Jeg har en plan om å bygge inn elektronisk tenning i fordelerhuset.
Jeg bytta glidelageret på venstre side av veiva for mange år siden, det har holdt godt til nå. Vurderte å bytte til nålelager, men det blei for mye å bytte; Veiv, høyre del av motorblokka, registerdeksel. Da er det like greit å kjøpe en hel Daytona motor. På venstresida av veiva, der belastningene er størst, bytta jeg fra kule til rulle-lager. Det tåler litt mere julig og er "bolt-on".
Jeg har ikke hatt andre problemer med girkassa enn at den hopper ut av gir, det var bare å bytte sjaltegafflene, de så ikke slitt eller skada ut, og gir velgeren? (gear selector?) med forsterkning. Gir velgeren var original del. Men det er greit å vite at det finnes en kilde til gir deler.
Jeg har kjøpt alt av deler hos Classic motorcycles på Sem utafor Tønsberg. Hjem (classicmotorcycles.no) Geir som driver sjappa sammen med familien har holdt på med gammalt engelsk siden 80 tallet. Han reparerer, selger og kjører racing med klassiske sykler.
Hei Eternamaniac
Jeg trur ikke det er noen forskjeller på Daytona blokka og de andre modellenes blokk. Eneste jeg kan tenke meg er forskjellen på veiver med glidelager og veiver med rullelager på høyresida som vi snakka om tidligere. Det går på årsmodell så du kan kanskje få problemer med å putte 60 modell innmat i en nyere blokk. Jeg går ut fra at Daytonaen er fra ca 67. Men i telfelle trenger du nyere veiv og registerdeksel. Veivhus ventilasjonen er foresten forskjellig fra de to modellene. De eldre har styrt veivhusventilasjon via en dreiventil i enden av eksoskammen og ut i en slange midt under motoren, mens de nyere ventilerer veivhuset ut i primærdekselet via noen hull i motorblokka og vidre ut i slange via oljepåfyllingshullet på primærdekselet. Dette er lett å byggeom og skal gi en mer oljetett motor og automatisk etterfylling av primærolje. Stan Shenton beskriver hvordan i boka Triumph tuning.
Det er mye nyttig på denne sida: British Cycle Supply - Tech Help Files (britcycle.com) de selger også boka til Shenton.
National motorcycle museum er bare helt fantastisk, desverre hadde jeg altfor dårlig tid der. Det går sikkert an å bruke flere dager der, de har 850 sykler utstilt! Klokkemesse på et motorsykkelmuseum! To fluer i en smekk på framtidig England tur, det er trivelige folk i den delen av landet også.
Hvis du først bor i nærheten så trur jeg ingen vil ha noe i mot flere bilder derfra.![]()
Ja, det er visst det som er årsaken. Ble for dyrt å bygge om. I tillegg ble prisene justert en del opp i fjor pga kurs, men virker ikke som de følger kursen nedover igjen, dessverre.Trist at HD ikke har Sportster-modellene i utvalget i Norge(Europa?).
Det er vel Euro5 kravene. Nå er det vel 300-laken (ca) for de rimeligste modellene.
Men det står andre leverandører som vil tilby fine sykler. HD risikerer å tape markedet på dette.
Flotte MC'er i alle fall.
8
Mange har jo spådd deres død mange ganger. Tross alt er HD den eldste MC-produsent, som har holdt det gående kontinuerlig. De har ridd stormer før. HD har en forhandler ikke langt hjemmefra. Jeg er ofte innom. Får jo noen ganger inntrykk av å være i en klesbutikk...Fortnine på youtube mener Harley er i ferd med å av gå dukken. Fulle showrooom er ikke altid et godt tegn for produsenten, kanskje det er muligheter for pruting!
Riktig. Lokale HD-ad begynte med Royal Enfield i fjor. Stein tøffe mc'er. Litt lite hk etter min smak, men det skyldes nok at 'min har mer'. Mim bror så på det som et herlig alternativ til Lett. Jo, RE har et solid fortrinn, og vil nok kunne bidra med viktige kroner til butikken sin bunnlinje.
Kina-MC'er styrer jeg unna. Mine pålitelige kilder forteller at de er ytterst vanskelige å reparere, ettersom skruer og deler er i dårlig materiale.
Fremtiden vil vise om HD Pan America klarer konkurransen mot BMW GS 1250. Det er vel mellom dem slaget vil stå.
8