Hei.
Grattis med råflott klokke.......Men syns en kraftig advarsel er på sin plass
Nå er jo Platinium med Atomnummer 78 kjent for og være særs korresjonsbestandig metall, og ettersom denne klokken har en pris som tilsier at du sikkert omgåes kongelig adel, så må jeg advare deg mot
VARMT KONGEVANN......Det løser opp Platiniumen,og visker ut alle spor. Du får Google Kongevann og evt innskrenke din kongelige "portefølje" eller gå for plan B....finne en klokke som er resistent mot Kongevann.
Ellers ser jeg frem til flere bilder med bevingende ord som bakteppe.
Igjen,gratulerer så mye.
Mvh
Timebandit
Takk så mye, Timebandit!
Her var det høyt presisjonsnivå på faktainnsamlingen. Noen suppleringer:
Rent historisk ble Platina (fra spansk platina, som betyr noe sånt som «det lille sølvet») kjent av de innfødte i Sør-Amerika før de første europeerne kom til kontinentet.
Det er også funnet spor av platina i 3000 år gamle egyptiske smykker. De første europeiske nedtegnelser om stoffet kom fra den italienske humanisten Julius Caesar Scaliger. Han beskrev i 1557 et mystisk hvitt metall som ikke lot seg smelte med datidens teknologi.
Platina er et (etter forholdene) mykt, smibart, formbart, sølvhvitt transisjonsmetall i ren naturlig form. Det oksiderer ikke i luft og tåler høye temperaturer, og har stabile elektriske egenskaper. Platina har katalytiske egenskaper og er paramagnetisk (magnetiseres i et magnetfelt, men kan ikke gjøres til permanentmagnet).
Platina er altså et rent sølvhvitt metall, i motsetning til hvitt gull som er tilsatt andre metaller (f.eks. palladium) som endrer gullets farve til hvitt, og som avslutningsvis blir belagt med rhodium for å gi det hvite gullet den optiale hvite farve.
Platinum er meget sjeldent – og det finnes omkring 0,003 ppb (parts per billion; det vil på norsk si per milliard) i jordskorpen, noe som selvsagt gjør det betydelig sjeldnere enn gull.
På grunn av utmerket motstandsdyktighet mot korrosjon, høyt smeltepunkt og stor katalytisk effekt, har platina og platinalegeringer også mange viktige anvendelser i industrien. Platina brukes for eksempel i den elektriske industrien til fremstilling av temperatursensorer (Pt100, Pt1000), elektriske kontakter og elektroder til forskjellig bruk.
Platina blir logisk ofte brukt i smykker og ur (stemplet Pt) som et alternativ til hvitt gull. Disse er ikke hardere enn gullsmykker, men metallet har en "seigere" kvalitet, har høyere egenvekt og er betydelig dyrere.
Ekte platina består av 950 tusendeler platina eller mer.
Resterende del består vanligvis av kobber, palladium, kobolt eller titan. Platina er tyngre enn bly, og eksempelvis vil et smykke i platina være vesentlig tyngre enn et tilsvarende smykke i gull. (Platina er ca 60% tyngre enn gull).
Platina er et av verdens mest eksklusive metaller.
Den årlige brytningen av platina er på ca 160 tonn, mens den årlige brytningen på gull er på hele 1500 tonn. Platina stemples; pt 950 eller pt 850.
Forekomster; Sør–Afrika, Russland og Canada. I 2007 var Sør-Afrika verdens største produsent av platina med nesten 80% av verdensproduksjonen.
Noe sånt.
Ah, kongevann! Av de mange lærdommer Donald Duck & Co gav meg, var vel kongevann en av de morsomste
En unnskyldning til å ta en kikk på uret til Moore en gang til. Akk så lekkert.
Først og fremst for en klokke, helt nydelig!!!
At urmakeren kom og overleverte den/henne gjør jo det hele helt magisk.
Også må jeg bare takke for hvor mye du gir forumet av info, historie, følelser og ikke minst bilder og film!
Blir helt trollbundet her jeg sitter…..
Jeg takker så mye, genevereven!
Hyggelig ord og bilder faller i smak - jeg får supplere med noen flere bilder ettersom tid og anledning tillater det. Har knipset noen i kveldingen her, så det er ikke usannsynlig at noen nye dukker opp.