Moore's samling

Gratulerer med en fantastisk klokke, hvordan er platina når det kommer til ripetålighet?

Fascinerende å se videosnutten hvor elegant tiden og byene stiller seg med et trykk på trykkeren.:D:D
 
Åh herrejemini!! :eek::eek:

Gratulerer så mye med et fantastisk stykke kunst! Det er vanskelig å si noe fordi det er helt vannvittig, takk for at du deler med både ord og bilder!! :D
 
Gratulerer med en fantastisk klokke, hvordan er platina når det kommer til ripetålighet?

Fascinerende å se videosnutten hvor elegant tiden og byene stiller seg med et trykk på trykkeren.:D:D

Jeg takker, rattytdr!
Heldigvis har jeg enda til gode å erfare ripetåligheten til platina. Og jeg håper det forblir slik...;)

Men av det jeg har fått av kunnskap gjennom samtale og lesing om temaet, gir det meg liten grunn til bekymring.
Platina er det mest holdbare metallet som finnes.
Og på grunn av sine særlige egenskaper er det mer tidkrevende å bearbeide platina enn gull. Dette blant annet grunnet både sammensetning og hardhet. Likevel er ingen metaller ripefaste. Platina er ikke noe unntak.

Flere av objektene vi daglig berører er hardere enn de edle metallene. Alt dette kan gi små merker eller riper. Det man likevel skal merke seg, er at en rift eller ripe i platina betyr ikke tap av metall, som for gull eller stål. Med platina er det "kun" en forskyvning av metallet, ettersom det ikke fjernes ved rift, men forflyttes.

For min del er det uansett ingen "sovepute".
Ethvert rift i et ur - om det er stål, gull eller platina - skjærer i klokkesjelen min. Det er nok derfor jeg ikke har noen beater.
Og det er nok derfor jeg egentlig også burde hatt en beater...;)
 
Åh herrejemini!! :eek::eek:

Gratulerer så mye med et fantastisk stykke kunst! Det er vanskelig å si noe fordi det er helt vannvittig, takk for at du deler med både ord og bilder!! :D


Tusen takk, rambutan!
Hyggelig det faller i smak.

Og..... jeg må bare si meg enig; - det er i sannhet tikkende kunst.
Jeg prøver å ikke være altfor "biased" i mine beskrivelser, men når man først har fått kloa i en som dette, og ved selvsyn kan se og føle herligheten, kan jeg ikke unngå å legge skjul på min fascinasjon for den.

Skal prøve å formidle noen flere tusen ord gjennom bilder så snart anledningen byr seg. Dessverre lar ikke vekten seg overføre til bilde, for bare det er en opplevelse i seg selv, men det får så være. Jeg tror vi kommer langt med ord og bilder likevel.
:cool:
 
Oi du!! Det der er det nydligste jeg har sett. Vil faktisk si at det er rørende vakkert :D
Bøyer meg i støvet og gratulerer så mye :)
 
Du har da beater Moore. Jeg unbokset nylig en 16600 og ingen er beater mer enn den! Mitt tips, ikke selg den og bruk den til dirty work.
 
Hei.
Grattis med råflott klokke.......Men syns en kraftig advarsel er på sin plass;)
advarsel.jpg
[/IMG]

Nå er jo Platinium med Atomnummer 78 kjent for og være særs korresjonsbestandig metall, og ettersom denne klokken har en pris som tilsier at du sikkert omgåes kongelig adel, så må jeg advare deg mot VARMT KONGEVANN......Det løser opp Platiniumen,og visker ut alle spor. Du får Google Kongevann og evt innskrenke din kongelige "portefølje" eller gå for plan B....finne en klokke som er resistent mot Kongevann.

Ellers ser jeg frem til flere bilder med bevingende ord som bakteppe.
Igjen,gratulerer så mye.

Mvh
Timebandit;)
 
Ah, kongevann! Av de mange lærdommer Donald Duck & Co gav meg, var vel kongevann en av de morsomste :D

En unnskyldning til å ta en kikk på uret til Moore en gang til. Akk så lekkert.
 
Først og fremst for en klokke, helt nydelig!!!

At urmakeren kom og overleverte den/henne gjør jo det hele helt magisk.

Også må jeg bare takke for hvor mye du gir forumet av info, historie, følelser og ikke minst bilder og film!

Blir helt trollbundet her jeg sitter…..
 
Oi du!! Det der er det nydligste jeg har sett. Vil faktisk si at det er rørende vakkert :D
Bøyer meg i støvet og gratulerer så mye :)

Takk så mye, Halvors!

Du har da beater Moore. Jeg unbokset nylig en 16600 og ingen er beater mer enn den! Mitt tips, ikke selg den og bruk den til dirty work.

Du har så rett, Timekeeper!
Jeg selger den ikke. Den blir, slik det ser ut nå.
Men at det er beater....? Hmm, jeg er på en måte enig. På den annen side spørs det om jeg rett og slett "klarer"...;)
 
Takk så mye, Halvors!



Du har så rett, Timekeeper!
Jeg selger den ikke. Den blir, slik det ser ut nå.
Men at det er beater....? Hmm, jeg er på en måte enig. På den annen side spørs det om jeg rett og slett "klarer"...;)

Vel, beater har et litt annen mening nå som jeg er klokkefrelst. Jeg holder alle klokkene Strøkne, for all del. Men 16600 er en klokke som virkelig kler litt slitasje ifht alle andre du har. Så dekkskift, klippe plenen, sykle i skogen etc..
 
Hei.
Grattis med råflott klokke.......Men syns en kraftig advarsel er på sin plass;)
advarsel.jpg


Nå er jo Platinium med Atomnummer 78 kjent for og være særs korresjonsbestandig metall, og ettersom denne klokken har en pris som tilsier at du sikkert omgåes kongelig adel, så må jeg advare deg mot VARMT KONGEVANN......Det løser opp Platiniumen,og visker ut alle spor. Du får Google Kongevann og evt innskrenke din kongelige "portefølje" eller gå for plan B....finne en klokke som er resistent mot Kongevann.

Ellers ser jeg frem til flere bilder med bevingende ord som bakteppe.
Igjen,gratulerer så mye.

Mvh
Timebandit;)

Takk så mye, Timebandit!
Her var det høyt presisjonsnivå på faktainnsamlingen. Noen suppleringer:

Rent historisk ble Platina (fra spansk platina, som betyr noe sånt som «det lille sølvet») kjent av de innfødte i Sør-Amerika før de første europeerne kom til kontinentet.
Det er også funnet spor av platina i 3000 år gamle egyptiske smykker. De første europeiske nedtegnelser om stoffet kom fra den italienske humanisten Julius Caesar Scaliger. Han beskrev i 1557 et mystisk hvitt metall som ikke lot seg smelte med datidens teknologi.
Platina er et (etter forholdene) mykt, smibart, formbart, sølvhvitt transisjonsmetall i ren naturlig form. Det oksiderer ikke i luft og tåler høye temperaturer, og har stabile elektriske egenskaper. Platina har katalytiske egenskaper og er paramagnetisk (magnetiseres i et magnetfelt, men kan ikke gjøres til permanentmagnet).

Platina er altså et rent sølvhvitt metall, i motsetning til hvitt gull som er tilsatt andre metaller (f.eks. palladium) som endrer gullets farve til hvitt, og som avslutningsvis blir belagt med rhodium for å gi det hvite gullet den optiale hvite farve.
Platinum er meget sjeldent – og det finnes omkring 0,003 ppb (parts per billion; det vil på norsk si per milliard) i jordskorpen, noe som selvsagt gjør det betydelig sjeldnere enn gull.

På grunn av utmerket motstandsdyktighet mot korrosjon, høyt smeltepunkt og stor katalytisk effekt, har platina og platinalegeringer også mange viktige anvendelser i industrien. Platina brukes for eksempel i den elektriske industrien til fremstilling av temperatursensorer (Pt100, Pt1000), elektriske kontakter og elektroder til forskjellig bruk.
Platina blir logisk ofte brukt i smykker og ur (stemplet Pt) som et alternativ til hvitt gull. Disse er ikke hardere enn gullsmykker, men metallet har en "seigere" kvalitet, har høyere egenvekt og er betydelig dyrere.

Ekte platina består av 950 tusendeler platina eller mer.
Resterende del består vanligvis av kobber, palladium, kobolt eller titan. Platina er tyngre enn bly, og eksempelvis vil et smykke i platina være vesentlig tyngre enn et tilsvarende smykke i gull. (Platina er ca 60% tyngre enn gull).

Platina er et av verdens mest eksklusive metaller.
Den årlige brytningen av platina er på ca 160 tonn, mens den årlige brytningen på gull er på hele 1500 tonn. Platina stemples; pt 950 eller pt 850.
Forekomster; Sør–Afrika, Russland og Canada. I 2007 var Sør-Afrika verdens største produsent av platina med nesten 80% av verdensproduksjonen.

Noe sånt.:cool:

Ah, kongevann! Av de mange lærdommer Donald Duck & Co gav meg, var vel kongevann en av de morsomste :D

En unnskyldning til å ta en kikk på uret til Moore en gang til. Akk så lekkert.


Først og fremst for en klokke, helt nydelig!!!

At urmakeren kom og overleverte den/henne gjør jo det hele helt magisk.
Også må jeg bare takke for hvor mye du gir forumet av info, historie, følelser og ikke minst bilder og film!

Blir helt trollbundet her jeg sitter…..


Jeg takker så mye, genevereven!
Hyggelig ord og bilder faller i smak - jeg får supplere med noen flere bilder ettersom tid og anledning tillater det. Har knipset noen i kveldingen her, så det er ikke usannsynlig at noen nye dukker opp.
;)
 
Noen suppleringer av den nyankomne i kveldingen....

Som sagt tidligere; - det er så tilfredsstillende når det er vakkert både foran som bak.
Farvespillet er utsøkt, og baksidens mange graveringer og fasetter kommer virkelig til sin rett når lyset treffer fra ulike vinkler.

Fantastiske detaljer, og et vakkert skue. Synd ikke bilder klarer forevige dette tilstrekkelig, men forhåpentligvis får dere et lite inntrykk likevel.

;)


DSC_0261-1.jpg


DSC_0259-1.jpg


DSC_0255-1.jpg


DSC_0258-1.jpg


DSC_0257-1.jpg


DSC_0243-1.jpg


DSC_0258.jpg


DSC_0243-2.jpg


DSC_0246-1.jpg


DSC_0277.jpg


DSC_0276.jpg


DSC_0275.jpg


DSC_0282.jpg
 
Ikke til forkleinelse for de andre lekkerbiskenene du besitter, men det der er ditt vakreste ur. Så helt ufattelig vakkert er det, foran som bak.

Men dette uret (som Omegaen, uten sammenligning for øvrig) er altså opptrekk, kan jeg anta at det er en nytelse å trekke opp?
 
Gratulerer så mye, dette er brukskunst i sin vakreste og reneste form. Og som alltid når du skriver dine innlegg Moore så lærer jeg mye nytt. Takker igjen for det. Gratulerer så mye.
 
Takker for mer siklemateriale!

Ble sittende en stund å glo på bildene av baksiden, og på de håndgraverte delene som er unike for klokken. Helt utrolig nydelig. ALS har virkelig klart å få en så omfattende komplikasjon som tidssonevisningen til å se utrolig smidig og lekker ut på urskiven. Dette er virkelig kunst og mekanikk smeltet sammen til et nydelig stykke tidløst brukskunst. Kan tenke meg det blir en herlig sommer med denne på armen!
 
Himmel og hav for et ur :D
Mine hjerteligste gratulasjoner, Moore! Takk for at du deler dine ur og kunnskap!

Regner med det er vanskelig å ta blikket bort fra håndleddet nå he he ;)
 
Som de sier på andre galehus... gabba gabba gabba gabba gabba gabba gabba.... gabba.

Kan erstattes med; Jolly x 8.

Jeg håper, virkelig, og ment i aller beste mening at du aldri tar det du har for gitt. Med det mener jeg først og fremst din evne til å velge ur som passer i din samling, besluttsomheten til å få kloa i godbitene og uten forkleielse for deg... midlene til å få dem realisert.

Det er deg vel undt å kunne sette deg i godstolen, og klappe deg selv mang en gang på skulderen over det du har klart å få til med din samling, og antageligvis i løpet av ditt liv.

Gratulerer.
 
Bedre sendt enn aldri, gratulerer så mye med et fantastisk stykke kunst!

Jeg er glad for at dette smykket havnet i dine hender så du kan dele både bilder og historie til oss på en måte som kun du klarer.

Takk og gratulerer!
 
Vel, beater har et litt annen mening nå som jeg er klokkefrelst. Jeg holder alle klokkene Strøkne, for all del. Men 16600 er en klokke som virkelig kler litt slitasje ifht alle andre du har. Så dekkskift, klippe plenen, sykle i skogen etc..


Vi er enig!
En Sea-dweller fyller utmerket den rollen.
OMEGA Speedmaster kan nok også gjøre en god innsats som beater. Om jeg i tillegg "tar´n helt ut" og drister meg til å sette Nato-reim på den, så tenker jeg nok det ble vei i vellinga.

Men,....
Jeg er nok fortsatt litt for mye i "ta-av-meg-klokken-når-noe-skal-gjøres"-modus til at jeg helt klarer å gjøre beater av dem.
Foreløpig.
;)