Moore's samling

Baksiden....III

"Medaljens bakside" får egentlig ny betydning når det gir innsyn i urverk som dette; - IWC Portuguese Perpetual Calendar. Ja, jeg er inhabil og åpenbart "biased", men det må være lov.

Som for A. Lange & Söhne og Patek Philippe, ligger detaljene også på denne på et utsøkt nivå.
Bilder yter ikke uret den fulle og hele rettferdighet. Men det er et stykke på vei.

IWCs Calibre 51613, med de mest avanserte komplikasjoner som en Perpetual Calendar innehar, er intet annet enn en horologisk nytelse. Det er så komplett, så kompakt, så innholdsrikt, og så fullendt.
Det særegne ved IWCs Portuguese Calibre 5000-serie er jo også størrelsen på urverket, som fyller hele kassen (i motsetning til andre mer volumiøse urkasser, hvor urverket har en langt mindre og.... nærmest litt stusselig presence i kassen).
At IWC har produsert ett av verdens største automatiske urverk forplikter. 5000-kalibrene inkluderer det IWC-patenterte Pellaton-opptrekkssystemet, oppkalt etter Albert Pellaton.
I denne Perpetual Calendar sitter et 100% high-end og in-house IWC Calibre 51613, tikkende til 21.600 vph, med 62 jewels.

Power reserve 7 Days - 168h.
WR 100ft/30m.
Mechanical self-winding movement.

Her noen eksempler.
Fortsettelse og suppleringer vil komme.



DSC_0222-2.jpg


DSC_0231-3.jpg


DSC_0240.jpg


DSC_0227-1.jpg


DSC_0248.jpg


DSC_0221-2.jpg


DSC_0223-3.jpg


DSC_0226.jpg


DSC_0225-1.jpg



DSC_0223-4.jpg


DSC_0221-3.jpg


DSC_0220-2.jpg


DSC_0219-3.jpg


DSC_0218-2.jpg


DSC_0217-4.jpg


DSC_0244.jpg


DSC_0231-2.jpg
 


Thanks, GT!
Og ikke minst takk for inspirerende idéer på omgivelser å teste uret i. Men må nok melde pass. Det der blir å dra galskapen hakket for langt.
Én ting er at IWC´n faktisk fikser vading i bassengkanten, men det er selvsagt uaktuelt å bære dette uret i vann.
Og i nærheten av vann, for den saks skyld. ;)

Det er rent ufattelig at noen likevel får seg til å drukne en Patek Philippe 5970 (min grail...??) og en Greubel Forsey Double Tourbillon. Just for the fun of it...
Huff, det er en gal verden der ute.
 
Nydelige bilder...

Fantastisk, Moore!

Måtte koble HDMI-kabelen til 47-tommern for å studere disse bildene. Fantastisk!

Utrolig vakkert.

For noen bilder..

Lekre bilder som vanlig! Et nydelig urverk på IWCen altså.


Stor takk, alle!
Hyggelig bildene faller i smak - suppleringer dukker nok plutselig opp, både av denne og øvrige. ;)
 
Lekre bilder av en smekker klokke, Moore :)
Må også få kommentere fullmånebildet ditt, som ligger under dagens (pluss at jeg også kom over det på TZ); bildet var helt konge, og motivene er likeså!
 
Lekre bilder av en smekker klokke, Moore :)
Må også få kommentere fullmånebildet ditt, som ligger under dagens (pluss at jeg også kom over det på TZ); bildet var helt konge, og motivene er likeså!

Thanks, sjuli_123!

Med tanke på min fascinasjon for komplikasjoner, er kanskje månefasen den jeg isolert sett liker best.
Det er spesielt vakkert å se hvordan komplikasjonen utformes på dialen, og hvor ulik disse kan være. Som her.

Min Zenith Grande Chronomaster GT skulle vært med, men den er på service for øyeblikket, så da ble det duo istedetfor trio denne gangen.;)


DSC_0220.jpg
 
Helt enig, månefasekomplikasjonen er utrolig estetisk pen å se på etterhvert som dagene går og mer eller mindre av månen vises på urskiven. Kanskje min favoritt komplikasjon også, og ironisk nok en av de mest "ubrukelige" for folk flest. Men dette er jo kunst, så hvem bryr seg om hvor nyttig det er, right?

Utrolig pene månefaser på både Pateken og IWCen der. Vanskelig å plukke en jeg liker bedre, de er begge nydelige. Synes også at månefasen som er på Seiko Anantaen jeg eide, som nå tilhører Timebandit, også var utrolig bra utført - hvor månen ser ut som en silhuett på vann.

Igjen, kanonbra bilder ;)
 
Den er så fin at jeg hadde vurdert å hive den på en NATO for gå med baksiden opp :cool::D
Kunst.

Flotte bilder! Takk som deler:)

Veldig bra.. Nydlig bilder... :)


Jeg takker så mye, karer!

Forøvrig et spenstig forslag, mikkemus23!;)
Åpenbart et snev av ironi, da jeg mistenker deg for å dra inn diskusjonen om disse fascinerende og funksjonelle tøystumpene fra en annen tråd.
Nice try, though - men jeg ser dessverre ikke helt for meg hvordan denne saken skal la seg kombinere med en slik en....:cool:


DSC_0222-2.jpg


DSC_0231-3.jpg


DSC_0248.jpg
 
Helt enig, månefasekomplikasjonen er utrolig estetisk pen å se på etterhvert som dagene går og mer eller mindre av månen vises på urskiven. Kanskje min favoritt komplikasjon også, og ironisk nok en av de mest "ubrukelige" for folk flest. Men dette er jo kunst, så hvem bryr seg om hvor nyttig det er, right?

Utrolig pene månefaser på både Pateken og IWCen der. Vanskelig å plukke en jeg liker bedre, de er begge nydelige. Synes også at månefasen som er på Seiko Anantaen jeg eide, som nå tilhører Timebandit, også var utrolig bra utført - hvor månen ser ut som en silhuett på vann.

Igjen, kanonbra bilder ;)

Kunst; - it sure is!
Du har helt rett hva gjelder "nytteverdi", - da vel de aller fleste finner liten grunn til å stille inn hverdagen sin etter månefasen på klokken. Månefase er nok mer et estetisk element for spesielt interesserte enn den er funksjonell.
For meg er den uansett både en meget tiltalende komplikasjon i seg selv, og gir samtidig sitt svært så vakre estetiske uttrykk på skiven.
At det i tillegg er fordyrende får være underordnet. ;)

Mine tre ur med månefase har løst dette på svært ulike måter.
IWC med sine påførte polerte stjerner og måne i edelt metall oppå disken, via Patek Philippe sin sandblåste gråhvite, til Zenith sine tilsvarende mer gulaktige "dots".
Alle er de imidlertid vakre og tiltalende på sine måter.

Kunst.



DSC_0222-4.jpg


pp62bmp.jpg


zfullmne-1.jpg