Mogens drar tilbake...

Igjen så blir jeg nøtt til å snu litt på ordene dine Greg; Hvem trenger klokker når man har dame? For min del har hun hvertfall alltid oversikten. Hvertfall over hva jeg ikke rekker eller har gjort.

På tide å flippe...................? :D
 
Takk for interessante betraktninger, Mogens. Jeg ser frem til fortsettelsen. Måtte det bli en lang tråd:)
 
Dette blir interessant å følge videre.:)
Klart det er galskap når det første man tenker på rett etter utboksing er; Hvilken blir min neste klokke? :D
 
Takk for alle tilbakemeldinger og kommentarer!:p
Det er tydelig at fler enn meg har gjort seg noen tanker rundt dette. Selv om jeg fortsatt planlegger neste klokkekjøp har jeg større glede av mine ur etter min lille bevisstgjøring. Jeg merker også at det pirrer litt i magen hver morgen når safen åpnes og dagens følgesvenn skal plukkes:p Jeg er vel heldigvis ikke mer skrudd enn snittet her:eek:

Ellers gleder jeg meg til å komme på besøk til kollektivet, Greg;)

Rousp; jeg hadde ikke satt alle pengene mine på at tråden vil konsentreres rundt typiske dressur, men får se hva som dukker opp:p


Neste klokke følger snart!

Disclaimer:
Det gis ingen garanti om at klokkene som presenteres i tråden ikke vil solgt eller byttet:p:p
 
......
Rousp; jeg hadde ikke satt alle pengene mine på at tråden vil konsentreres rundt typiske dressur, men får se hva som dukker opp:p
....

Hører-ikke-hører-ikke-hører-ikke-hører-ikke!

Man ja.. Faren er vel heller overhengende for en sportsmodell med krone... ;)
 
Mer klokkeglede!

Det er på tide med neste klokke ut!

Før jeg starter denne posten vil jeg gjerne understreke at min klokkeglede i utgangspunktet ikke er av veldig "teknisk karakter". Jeg serverer allikevel litt teknisk info nå, forhåpentligvis til glede for noen, mest sannsynlig old news for andre.

Som nevnt i første tråden har jeg et bankende hjerte for IWC. Det vil nok dukke opp andre ur i tråden etter hvert, men jeg vil gjerne presentere et ur som jeg har mye glede av. Det faller i min kategori "Morsomme ur" Hva er vel mer klokkeglede enn et ur som frembringer smil?:p

Men først litt info:
IWC er kjent for sine pilotur. Dette er ikke en ren markedsføringsgimmick, IWC har produsert pilotur siden 30-tallet. Big Pilot "versjon 1.0" kom tidlig på 40-tallet og det har siden kommet utallige pilotur fra IWC. Alt fra de enkleste Mark-modellene til Father and Son i platinum og chronograph. Fra "time only" til rattrapante chronographer.
IWC har levert en rekke fantastiske inhouse-verk, men har samtidig benyttet seg av Valjoux i stor utstrekning. Dette er ikke av mangel på kunnskap til å bygge egne verk!

IWC har i alle år vært value for money og det er det fortsatt. Graden av finish og håndarbeid gjenspeiles ikke i prisen, i forhold til mange andre merker. Selv må jeg innrømme at jeg ikke skjønner inhouse-hypen helt. IWC blir for ofte kritisert for sin bruk av kjøpte verk, men jeg skal nå legge alle fordommer døde en gang for alle;) Jeg kan ikke garantere at følgende info er 100% feilfri, men det er etter beste evne.
At man som entusiast har visse preferanser når det kommer til hva man kjøper og ønsker seg er selvsagt. Men med mindre man kan og vil plukke på aller øverste hylle vil alt som kommer til urverk, på et eller annet punkt, være et kompromiss. De fleste inhouse-verk i prisklassen under 100k er sjelden produsert helt inhouse. Deler vil være produsert av andre og det blir da mer et spørsmål om grad. Jeg klarer heller ikke å se at et maskinprodusert Rolex-verk skal være mer eksklusivt enn et modifisert Valjoux-verk i en IWC med den graden av håndarbeid som legges ned før det settes i en klokke.
At det settes pris på et håndlaget verk i en Patek eller Lange skjønner jeg godt, men da snakker vi relativt små produksjonsantall og en helt annen pris.
Alle Valjoux-verk som benyttes av IWC er Chronometer-grade. De monteres for hånd, men først etter at vesentlige deler er byttet og ofte nye komplikasjoner er bygget. Alle juveler byttes for hånd, opptrekksmekanismen byttes og det dekoreres for hånd. Selv "innstegsmodellen" Portuguese Chrono Automatic som ble presentert i forrige tråd er gjennomgått relativt kraftige modifikasjoner. Jeg mener å ha lest et sted at det i denne faktisk ikke sitter et 7750, men derimot et 7760 (manuelt verk), hvor hele automatic-delen er bygget av IWC, men ta dette med en klype salt.

Uansett, IWC gjør seg flid med de innkjøpte verkene. De fleste modifikasjonene er ikke gjort for å forbedre prestasjonene til de chronometer-graderte verkene, for det er allerede et meget presist verk. Modifikasjonene er i hovedsak gjort for å øke levetiden og materialkvalitet, og ikke minst finish. Kanskje noe også gjøres for å forsvare prisen?
Poenget mitt er at IWC ikke benytter seg av Valjoux fordi de ikke evner å produsere verk av god kvalitet selv, tvert i mot anser IWC Valjoux-verkene for å være så gode at de ikke ser hvorfor det er hensiktsmessig å gjøre jobben på nytt. Det er heller ingen hemmelighet at andre produsenter høyere opp i hierarkiet selvbygger verk som er kraftig inspirert av 7750.

Et godt eksempel som mange ikke er klar over. Kaliberet som sitter i Grande Complication, en perpetual 500 år, med chronograph og minute repeater er bygget med Valjoux 7750 som base. Her snakker vi om en klokke som starter på 1.3 millioner, og må anses som noe av det ypperste. Det er ikke bare økonomiske prioriteringer som ligger til grunn når de velger å gjøre det slik, tenker jeg...

Nok snakk!
Min fascinasjon for IWC skyldes vel egentlig at jeg liker det jeg ser. For mine øyne er urene, stort sett, meget flotte. De er relativt konservative, samtidig er de ganske spreke med valg av nye materialer og kombinasjoner. Mine favoritter er spesielt seriene Portuguese, Aquatimer og Pilot. Aquatimer Galapagos, som jeg til stadighet angrer på at jeg solgte, er et annet eksempel på et i mine øyne morsomt ur, helgummiert, med en flott finish og en fantastisk lume.

Uret som skal i ilden i dag tilhører Pilot-serien, og jeg blir glad av å se på det! Særlig baklokket er i stand til å frembringe umiddelbare rykninger i smilemuskelen. I klokken sitter (nok et) modifisert 7750, med dag og dato. Her har IWC i tillegg valgt å bygge inn en Rattrapante (split second/dobbel chronograph). Kassen er keramisk, remmen av karbon. Dette er en "hardcore" pilotklokke, bygget med pilotene i United States Navy Fighter Weapons School i tankene.

Regner med de fleste har knukket koden nå? Uret er selvsagt Pilot Double Chronograph Editon TOP GUN.

IMG_1389.jpg

IMG_1384.jpg

IMG_1387.jpg

IMG_1388.jpg

IMG_1394.jpg
 
Takk for et meget nyttig innlegg! Her lærte jeg mye nytt, samt flotte bilder av et lekkert ur :) Er selv på jakt etter en IWC om dagen, herlige ur. Gleder meg masse til Alf Lie åpner sin IWC butikk på Aker Brygge.
 
Espen sa om 14 dager for 14 dager siden. Tittet innom i stad og de var ikke klare ennå, skjer nok ila en uke håper jeg.
 
Gratulerer med en utrolig fin klokke! Er på min andre IWC nå og er veldig fornøyd - mer fornøyd enn både Rolex og Tag som jeg har hatt parallelt. Er forøvrig enig i synspunktene på verkene.
 
Takk for to svært velskrevne og lærerike innlegg! Jeg suger til meg kunnskapen;) Det er slike innlegg som gjør tidssonen til den kunnskapskilden som det er.
 
Utrolig artig å lese innleggene dine, Mogens, du har mye kunnskap og er flink til å formidle den! Keep 'em coming :p
 
Oj da, mye fine IWC her:D
Og så flott skrevet.. ser fram emot videre inlegg her
 
Jeg tok meg selv i å la biffen bli godt stekt idag, fordi jeg måtte lese ferdig. :D

Gleder meg til å følge videre.

For min egen del (og uten å være for bombastisk) handler klokkeglede for meg mye om utvikling. Min første skikkelige klokke er Perrelet classic A1000 refr. 2. Et dressur, som får meg til å føle meg vel. I det siste har det ikke fått mye WT fordi mitt tredje ur har vært så morsomt å gå med. På søndag og idag har det imidlertid blitt brukt. Fy søren det har vært deilig å gå med, det sitter helt perfekt på mine håndledd, det har karakteristiske riller på sidene, og folk ser virkelig to ganger på håndleddet. spesielt om de har noe automatisk selv. For meg ser jeg for meg at klokkeglede skal være noe som det å ha flere barn. (nå har jeg null barn, men.. ) Det å annerkjenne de forskjellige klokkene, deres egenskaper rent teknisk, for ikke snakke om image og kommunikasjonsvirkemiddel er for meg veldig spennende.
Perrelet_dagens.jpg


Seikoen (mitt andre mekaniske ur) brukes når jeg ikke orker å bry meg, ikke vil bli oppfattet som snobbete, og når jeg er i forhandlinger med folk som synes prisen er noe stiv på det jeg selger.
Perreleten brukes i sosiale lag der penklær er naturlig, samt møter der jeg vet det er klokkeinteresserte tilstedet, eller med folk som er opptatt av design.
Helson brukes når jeg vil ha en ubeskjeden rugg på armen, som for meg er evigvarende. Bronse SD er for meg veldig stor klokkeglede. Mest fordi klokken naturlig forandrer seg over tid.

Klokker, hvis man beholder dem, forteller en del om hva som har vært prioriteringene i forskjellige faser i livet. Hvertfall sett i retrospect, og slik jeg tolker Mogens så var cartier klokken noe han ønsket for å være litt gæærn.

For meg er klokkeglede det meste rundt selve klokken. Minnene rundt jakten, hvorfor man besluttet å handle. Gleden ved å se at en klokke som var superkul for lengesiden, en dag blir kul igjen.. etc etc.

Takk for at du deler Mogens. Håper jeg ikke besudlet tråden din for meget.
 
Nydelig ur! Noen sier gratulerer, men dette er vel et du har plukket ut av safen? Kan for så vidt gratulere uansett :) Har Top Gun samme kasseform og mål som Pilot Chrono?

Gleder meg til neste ur ut!
 
Nok en gang veldig interessant og et utrolig spennende ur :D
Gleder meg allerede til neste!

Takk for et meget nyttig innlegg! Her lærte jeg mye nytt, samt flotte bilder av et lekkert ur :) Er selv på jakt etter en IWC om dagen, herlige ur. Gleder meg masse til Alf Lie åpner sin IWC butikk på Aker Brygge.

Takk for to svært velskrevne og lærerike innlegg! Jeg suger til meg kunnskapen;) Det er slike innlegg som gjør tidssonen til den kunnskapskilden som det er.

Utrolig artig å lese innleggene dine, Mogens, du har mye kunnskap og er flink til å formidle den! Keep 'em coming :p


Oj da, mye fine IWC her:D
Og så flott skrevet.. ser fram emot videre inlegg her

Grattis med rååå klokke !


Takk for hyggelige kommentarer, alle sammen! Jeg setter stor pris på responsen...
Skal se at det ikke kommer et innlegg eller to til her etterhvert!:p:p:p



Gratulerer med en utrolig fin klokke! Er på min andre IWC nå og er veldig fornøyd - mer fornøyd enn både Rolex og Tag som jeg har hatt parallelt. Er forøvrig enig i synspunktene på verkene.

Takk Solli! Det er nok slettes ikke alle som er enige i min vurdering her. Men vi skal være glad for litt alternativer;) Forøvrig kan jeg ikke huske å ha sett bilder av din IWC?