Min garasje er fylt med...

Nytt i garasjen…
B8741808-DC14-41A1-9789-4F2167DD2F47.jpeg
54E5BAA5-74F7-4EE0-B0BF-D1A73412B02A.jpeg
 
Herligheten sitter i en 240Z formoder jeg?
(Det kan ikke bli for nerdete)

240Z ja.

Motoren er borret 1mm, innmaten er fra Dave Rebello, dvs stroker veiv, smidde Eagle H-profil råder og smidde JE stempler, så volum er omtrent 2,7l. Kryssbolten er flyttet oppover i stemplene, så stempler og råder er custom spec fra Rebello. Kamaksel har fokus på kjørbart mellomregister i stedet for maks effekt på toppen. Pga utgangspunktet er en 2,4l, så blir motoren faktisk underkvadratisk med stroker-veiv, så det er masse morsomt bunndrag i den. Ellers er det meste annet byttet og oppgradert, justerbart kamdrev, nye ventiler, forsterkede ventilfjærer, ARP bolter, oljepumpe fra turbomotor etc. Det mest avanserte på motoren er vel oppgradert elektronisk tenning, ellers er det pur old-school sugemotor. 6-2-1 rustfritt grenrør fra Sean Dezart med 1 5/8" runnere og 2,5" rustfri eksos hele veien. På innsugssiden er det et originalt Datsun Competition innsug med 3 44mm Mikuni forgassere. Så det er bra med lyd.. ;)

Ellers har jeg bygget om ledningsnettet og skjult alt som kan skjules av ledninger i motorrom. Bensin- og bremserør er rustfritt (et sant lite hel***e å få til). Catch-tank er eBay-spesial og tårnstaget er Kameari.
 
Redigert:
240Z ja.

Motoren er borret 1mm, innmaten er fra Dave Rebello, dvs stroker veiv, smidde Eagle H-profil råder og smidde JE stempler, så volum er omtrent 2,7l. Kryssbolten er flyttet oppover i stemplene, så stempler og råder er custom spec fra Rebello. Kamaksel har fokus på kjørbart mellomregister i stedet for maks effekt på toppen. Pga utgangspunktet er en 2,4l, så blir motoren faktisk underkvadratisk med stroker-veiv, så det er masse morsomt bunndrag i den. Ellers er det meste annet byttet og oppgradert, justerbart kamdrev, nye ventiler, forsterkede ventilfjærer, ARP bolter, oljepumpe fra turbomotor etc. Det mest avanserte på motoren er vel oppgradert elektronisk tenning, ellers er det pur old-school sugemotor. 6-2-1 rustfritt grenrør fra Sean Dezart med 1 5/8" runnere og 2,5" rustfri eksos hele veien. På innsugssiden er det et originalt Datsun Competition innsug med 3 44mm Mikuni forgassere. Så det er bra med lyd.. ;)

Ellers har jeg bygget om ledningsnettet og skjult alt som kan skjules av ledninger i motorrom. Bensin- og bremserør er rustfritt (et sant lite hel***e å få til). Catch-tank er eBay-spesial og tårnstaget er Kameari.


Spanderer du noen flere bilder av bilen, innvendig og utvendig?

8- )
 
Dette blir gøy!
Kona får denne Toyota yaris GR turbo 4x4 med 261hk i den tro at det er en helt vanlig yaris hun skal ratte:mrgreen:
Hun har hatt en tøff periode det siste året med sykdom, og ønsker og glede henne litt med denne 'dølle' yarisen.

Vis vedlegg 269730Vis vedlegg 269731

Jeg håper på en liten oppdatering på reaksjoner når hun får prøvd den!

Dette er en god bil!

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Phenix
Dette blir gøy!
Kona får denne Toyota yaris GR turbo 4x4 med 261hk i den tro at det er en helt vanlig yaris hun skal ratte:mrgreen:
Hun har hatt en tøff periode det siste året med sykdom, og ønsker og glede henne litt med denne 'dølle' yarisen.

Vis vedlegg 269730Vis vedlegg 269731
Gratulerer!
Blir nesten ikke mer moro enn det der..
Var på isbanekjøring i fjor, og det var en slik der som kjørte fra det meste, og det på piggfritt... :p
Anbefaler sterkt at kona (og du) tester den på isen! :mrgreen:
 
  • Liker
Reaksjoner: Phenix
Det er en artig artikkel her om 'ny-bilen', @Phenix :

Jeg prøvde å finne den som var i "analog-utgaven" av Bil i høst. Men den kom nok ikke på nett-varianten. Da var "Yaris'n din" testet mot en cross-cart på bane. Kort fortalt så var konklusjonen at dette var noe av det morsomste som var å få tak i.

Kan nok ikke si annet enn at dette kommer til å dra smilet deres over 'ørebredde'!

Grattis så mye! Herlig at noen kjøper slike flotte og gledesspredende biler!

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Phenix
Helt konge, @Phenix!
Var på Rudskogen i vår hvor det var to Yaris GR samtidig, sammen med en rekke andre raske biler. Nå har sjåførene definitivt noe å si her, men det var hysterisk morsomt å se en liten Toyota knuse en Porsche. Det er en seriøst kjapp og kul bil.
 
  • Liker
  • Elsker
Reaksjoner: Grendel og Phenix
Rått ! @Phenix . prøvekjørte selv en Yaris GR tidligere i år og vurdere faktisk å selge 911'n å kjøpe toyota istedet i et svakt sekund.
potent liten rallybil på skilt, den er jo usedvanlig lettkjørt i sving.
 
  • Liker
Reaksjoner: Phenix