Min garasje er fylt med...

Dukker det opp gammel Lexus LS så når du skuddsikker V8 og sikker kvalitet. Ingen på Finn nå, men de kan komme...

8

• Liker
Reaksjoner: BigT
Mange forslag her nå! Fornuften i meg sier leiebil, men kjenner jeg trekkes mot moroa... Kan legge til noen enkle kriterier: Ikke et vrak fullt av rust, må være pålitelig, EU-godkjent ut året, kan godt være tørst og brutal, må ha muligheten til å ha tak (cab er okay, så lenge det er mulig å få på taket), plass til både hund og golfbag. Hunden kan godt få baksetet.

Prismessig er det vel vanskelig å holde seg under 50... Tja, si mellom 50-100 da? Får jo igjen noen av pengene ved å selge bilen når den nye kommer...

Noen her har kanskje meninger eller erfaringer med f.eks. denne? https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=171466901

Redigert:
  • Liker
  • Elsker
Reaksjoner: Grendel og Todda
Helt klart noe som er innafor!
Rekkesekseren går for å være solid. Lang mer solid og mer pålitelig (dessverre) en V12'eren...
Dette er den klassiske modellen. De kom senere med de firkantede lyktene (som jeg nok er eneste som likte). Disse skulle være av mindre god kvalitet, før faceliften kom med runde igjen.

Skinn og valnøtt-tre er aldri feil!

Selvfølgelig så har jo også Jaguar sin klubb.

(Dette er også noe barskt, men blir nok alt for mye "hobby-bil": https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=152961376)

8

• Liker
Reaksjoner: BigT
Gøy! Her er det topp å velge veteranbil.

Disco til alt:

Kjør på frityrolje (eller diesel):

Om du er geografilærer eller arkitekt:

En clean Volvo 240 lukter gamle, jantelovpregede odelspenger (eller geografilærer). Her kan du sette på kapsler, én detaljlist og gi den en runde polering og selge den for mer et par måneder senere:

En S-klasse som ikke er ihjelrustet eller forlatt:

• Liker
Reaksjoner: Grendel og BigT
Gøy! Her er det topp å velge veteranbil.

En S-klasse som ikke er ihjelrustet eller forlatt:

S-klasse kan anbefales! Min kone(!) hadde en 280SEL i studietiden og noen år etterpå, arvegods. Helt fantastisk bil å kjøre, svært driftssikker og solid. Bensinforbruket var heller ikke galt, på landeveien ;)

Man bør uansett ha litt skrukompetanse på bil for å eie noe slik, det blir fryktelig dyrt med merkeverksted når noe er galt. Alternativt bør man finne en god verkstedskontakt som kan reparere med brukte deler og er litt tusenkunstner.

Det var selvfølgelig rusten som tok knekken på Mercedesen til slutt, selv om den fortsatt fungerte bra.

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Første/andregenerasjons MX-5 , hvis hunden/golfbagen din er liten? Jeg har en 1.8 med lett oppgradert understell og klissete dekk, og det er den morsomste bilen jeg har kjørt. Omtrent like lettomsettelig som en Sub på TS. Og omtrent like bunnsolid

Jeg har myst litt på Jeep Wrangler, men har ingen personlig erfaring med disse. Ser også ut til å være lette å avhende.

Hvis det er Jaguar XJ som står ditt hjerte nærmest er det vel X300-generasjonen (1994-2003) som har minst frynsete rykte.

• Liker
Reaksjoner: Grendel
W107 er bra! Jeg kjøpte en sådan siste sommer og solgte den igjen til høsten. Fikk noen få men også rimelige km ut av den.
B8E4D1A1-184A-4C09-AE4F-5A7B3EC4D511.jpeg

Første/andregenerasjons MX-5 , hvis hunden/golfbagen din er liten? Jeg har en 1.8 med lett oppgradert understell og klissete dekk, og det er den morsomste bilen jeg har kjørt. Omtrent like lettomsettelig som en Sub på TS. Og omtrent like bunnsolid

Jeg har myst litt på Jeep Wrangler, men har ingen personlig erfaring med disse. Ser også ut til å være lette å avhende.

Min MX-5, riktig nok siste generasjon, har dessverre forlatt garasjen. Utrolig artig bil, holder følge med vesentlig dyrere tyskere med større motor på smale, svingete veier :)

Billig i drift!

5AA5F6F2-F0C5-424A-8A23-56B2D1331D18.jpeg

Hadde en ‘99 Wrangler TJ tidlig på 2000-tallet, en skikkelig morobil. Heldigvis med garanti, det var alltid et eller annet galt :p

Artig og kul bil, med nokså grusomme kjøreegenskaper og laber kvalitet. For øvrig den eneste bilen jeg noen gang har tjent penger på, tror jeg solgte den for 25k mer enn jeg ga for den etter noen år. Tror fortsatt gode eksemplarer er etterspurt! Bilde fra web’en av et identisk eksemplar til illustrasjon:

1AD20702-2E71-4B53-A625-AA9810CB17B2.jpeg

Jeg hadde en andre generasjon MX5; NB. Min var "Big Block"; 1,8 men 140 HK. Driftssikker og rimelig å eie. 1998 modell. Ble solgt for 55/60,000? Med vinter tak og lite rust. Kjøper er fortsatt strålende fornøyd!

8

Edit.
MX5 er kanskje det mest fornuftige valget du kan ta....

Mest fornuftige er å kjøpe en 8-10 år gammel elbil. Med forbehold om at daglig kjøreavstand er innenfor rekkevidde.
Svært lave drivstoffkostnader og du får solgt den for samme pris om et halvt år.

fornuftig ja, gøy njet.

7A9C5A64-83DC-4BCF-BA9B-BB74CAC1A307.jpeg
0F5A12BC-DA4C-4291-B8C1-38A4777E3E74.jpeg
Så fulgte man hjertet. Jeg tåler fint å fremstå som selveste herr Winche-Lanche på vei til golfbanen. Og nei, jeg rygger ikke! Herlig sjarmerende, fullstendig ufornuftig og så sære løsninger at det er genialt. Hvem sier vel nei til to bensintanker med bryter for hvilken man vil sjekke nivået på? Eller hva med benkjøling, askebeger dimensjonert for sigarer eller rett og slett lysbrytere for interiørbelysning en salong verdig? Dette blir et trivelig bekjentskap, tror jeg...

Redigert: