Militærklokker fra 2. verdenskrig. Hva finnes der ute?

Interessant! Det ligger forøvrig et tilsvarende kronometer til salgs på finn.no for en meget sympatisk pris: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=130639428

Prisen er fin den, men det får holde med en. Her er min.

3901F207-CBE7-47B0-BFCC-C360DDA72D5D.jpeg

Er du så heldig å fremdeles ha M nummeret på baklokket?

• Liker
Reaksjoner: Tom Henriksen
Her er min, vist tidligere i tråden. Tidlig WW2. Her er det sprekk i glasset, med fare for radioaktiv lekkasje. Men jeg beholder det slik… Hadde den faktisk på service for tre-fire år siden. Intet risikotillegg fra urmakeren.
F9A4B5AF-E6DC-4AE8-9B16-D928368275E5.jpeg

«Air speed indicator» til høyre er fra en Lockheed Hudson.

Redigert:
Arvet nettopp en Omega fra min fetter i England. Ligger med en lapp hvor det står "will not wind fully" og så må minuttviseren repareres. Noen forslag til hvor jeg bør levere for reparasjon og service hvor den er i gode hender til overkommelig pris?

Vedlegg

• IMG_20230121_114339.jpg
    IMG_20230121_114339.jpg
    150,2 KB · Visninger: 0
Den Omegaen er gull. Veldig flott ur. :)

Ser du er i Mandal, sånda er det kanskje enklest å ta den til en Omega-forhandler, som sannsynligvis vil sende den til Sveits. Ellers har jeg hørt mye godt om «Urtjenesten» i Oslo, Simen Solvoll, for vintage ur.

• Liker
Reaksjoner: Solefall
Skrev dette innlegget i en annen tråd for et par år siden, men det er nok her det hører hjemme:

Klokken er en Roamer SuperShock "militær", som bortsett fra fargen, er lik klokken Paul Tibbits hadde på armen da han slapp atombomben fra B29 bombeflyet "Enola Gay" over Hiroshima.

Bomben ble sluppet 6. aug. 1945 kl.0815 fra 31000 fots(ca 9500m) og eksploderte 43 sek senere ca 2000 fot (ca 600m) over sentrum av Hiroshima. Alle ombord fulgte med nedtellingen på klokkene sine unntatt Tibbits som foretok en brutal "180" og stupte i maks hastighet for å få så stor avstand som mulig til eksplosjonen og sjokkbølgene.

Jeg har kjøpt den ikke fungerende klokka for et par hundrelapper og har stilt den på 0815 for å minnes tidsskillet i verdenshistorien.
Man kan jo diskutere om denne klokka i militærhistorisk sammenheng er mer "ikonisk" enn alle Rolexer, Speedmastere, etc.
1680098893077.png