Militærklokker fra 2. verdenskrig. Hva finnes der ute?

Kommet tilbake fra Finland.
Det ble et besøk på en kafé hvor innehaveren, etter en lengre prat, tok oss med inn i hans private samling med militære effekter. Et imponerende stykke som innebar mye fra WW2.

Selvfølgelig oppdaget jeg denne tyske klokken. Det var ikke lov å fotografere, men jeg spurte pent og understreket at jeg var entusiast.

Bildene måtte tas gjennom glassplaten, så de er ikke så gode. De kan sikkert gi litt glede tross alt.
Vis vedlegg 336063Vis vedlegg 336064Vis vedlegg 336065Vis vedlegg 336066Vis vedlegg 336067

8- )
Hei Grendel, dette er veldig vanlige klokker fra 1950-tallet som er trykt i Ukraina og andre østeuropeiske land for å selge som andre verdenskrig.
Sjekk Google "WW2 SS wrist watch" og se mange klokker som har blitt gjort slik i mange år nå.
Beklager, jeg ser nå at andre har kommentert.(y)

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Pent arbeid med bordurene @ausnorge .
Lekkert og originalt.

Jeg har hørt rykter om at slike flyklokker tikker høyt? (Lager mye lyd/bråker).
Stemmer dette ? Kan kanskje være en utfordring for stuer eller rolige kontorlokaler?

8

Pent arbeid med bordurene @ausnorge .
Lekkert og originalt.

Jeg har hørt rykter om at slike flyklokker tikker høyt? (Lager mye lyd/bråker).
Stemmer dette ? Kan kanskje være en utfordring for stuer eller rolige kontorlokaler?

Takk, ja, noen flyklokker kan være et problem, for eksempel de mange russiske klokkene til salgs i metallkasser, de fleste 2-1/4" klokker i bakalittkasser virker ok.

• Liker
Her er noen av mine US Navy WW2-klokker. Wittnauer chronograph, Waltham CDIA & 1943 Elgin fly 8 dagers klokker.
1944 Elgin marine pilotklokke og Hamilton skips navigatørklokke.

20220125_181330.jpg

Denne videoen er nesten slitsom å se på pga eierens inkompetanse.
Snakk om å ha ufortjent griseflaks.
Klokka endte visst opp i Omegas museum.

Har fått denne. Men kan noen fortelle meg hva jeg har fått?
Som komplett novice vet jeg ikke hva noen av markeringene betyr.

Vedlegg

• Ur1.jpg
    Ur1.jpg
    198 KB · Visninger: 0
  • Ur2.jpg
    Ur2.jpg
    196,8 KB · Visninger: 0
  • Liker
Denne Schatz Royal Mariner dukket opp på Finn. Den har Kriegsmarine-ørn… Graveringen ser jo ved første øyekast ut til å være skikkelig utført, men stusser på denne modellen.

Har aldri tidligere sett falske tyske skipsur, men denne modellen er vel noen tiår for ny?

IMG_9508.jpeg
IMG_9509.jpeg

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Bayern og Grendel
Denne Schatz Royal Mariner dukket opp på Finn. Den har Kriegsmarine-ørn…

Har aldri tidligere sett falske tyske skipsur, men denne modellen er vel noen tiår for ny?

Vis vedlegg 361625Vis vedlegg 361624Vis vedlegg 361625
Schatz som varemerke startet i Tyskland i 1923. Men Konrad Knirim nevner ikke merket i sin bok om tyske militærklokker.

Dette uret ser ut til å være fremdeles i produksjon…

For å gjøre det klart; moderne forfalskning.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: chrgod
Denne Schatz Royal Mariner dukket opp på Finn. Den har Kriegsmarine-ørn… Graveringen ser jo ved første øyekast ut til å være skikkelig utført, men stusser på denne modellen.

Vis vedlegg 361625Vis vedlegg 361624Vis vedlegg 361625
Dumt spørsmål kanskje, men var tyske marinen "Royal"?

8