Militærklokker fra 2. verdenskrig. Hva finnes der ute?

Jeg forsetter gjerne jeg med dette temaet. En stund hadde jeg også som mål å ha flest mulig av de britiske GSTP urene. General Service ur ble produsert av en usedvanlig lang rekke ulike urfabrikanter. Omega var også blant dem. Verket i disse er et cal 38.5 L .

411453-aab686d7f58c9f337a7a1720773f97c7.jpg
411452-58ca5d87db095ada53841b9551c8afff.jpg
 
Denne fine tråden fortjener å fortsette.

Så her er min Hamilton navigational chronograph model 23. Den er i pocketwatch størrelse 16, og har 19j. Første produksjonsår var 1943, og de ble brukt av Army Air Force (som ble U.S. Air Force i 1947), Navy Bureau of Aeronautics, samt Air Council of UK.

77DD1B17-28C0-4352-A53E-9FBF1042A756.jpeg


D9F67ACF-8875-4ABC-B7C3-BCB4DC888CA4.jpeg


98D04EBB-76BE-4A99-9E28-108F9D815FB6.jpeg


Jeg har flere, men må lete de fram.
 
Redigert:
Elgin 24 timers GCT (Greenwich Civil Time) Master Navigational Watch fra 1942, grade 581 og type AN5740. Den har 22j, selv om urverket indikerer 21j. Dette var tidlig i krigen (for USA) og urverket var basert på en Elgin BW Raymond 21j, men modifisert av Elgin med en ekstra for sentral sekundviser for denne militærkontrakten. Senere produksjon fikk oppdatert 22j merking på urverket. Justert til 5 posisjoner og temperatur. De ble brukt av Army Air Force, Navy Bureau of Aeronautics, samt Air Council of UK som også mottok noen 12 timers versjoner.

9A02386B-410D-4132-BE29-6D7D572DC49C.jpeg


8254EDC1-C31D-4591-9348-487141EAFCB4.jpeg


476FC673-DDD6-4299-8288-195B4ACFC44D.jpeg
 
Stemmer, standard navigerings ur for RAF

Ikke helt korrekt slik jeg ser det. Disse urene blir ofte markedsført som observers navigation men etter min mening har de ikke kvalitetene til det. Disse er til bruk for bakkepersonell. Systemet var slik i 1941 :

6A/...... ombord i luftfartøy og bli brukt i forbindelse med ytelsestester og navigasjon - ofte fastmontert i flyene
6B/ ...... for generell bruk - men kan bli brukt ombord i fly - armbåndsur
6E/..... for generell bruk - ingeniør, medisinsk etc etc . noe som passr godt til disse Revue modellene som kommer i akkurat samme utførelse merket GSTP

Altså var 6E koden til bruk på bakken.
 
Ikke helt korrekt slik jeg ser det. Disse urene blir ofte markedsført som observers navigation men etter min mening har de ikke kvalitetene til det. Disse er til bruk for bakkepersonell. Systemet var slik i 1941 :

6A/...... ombord i luftfartøy og bli brukt i forbindelse med ytelsestester og navigasjon - ofte fastmontert i flyene
6B/ ...... for generell bruk - men kan bli brukt ombord i fly - armbåndsur
6E/..... for generell bruk - ingeniør, medisinsk etc etc . noe som passr godt til disse Revue modellene som kommer i akkurat samme utførelse merket GSTP

Altså var 6E koden til bruk på bakken.

Interessant, har du noen kilde for dette?
 
Redigert:
Ikke helt korrekt slik jeg ser det. Disse urene blir ofte markedsført som observers navigation men etter min mening har de ikke kvalitetene til det. Disse er til bruk for bakkepersonell. Systemet var slik i 1941 :

6A/...... ombord i luftfartøy og bli brukt i forbindelse med ytelsestester og navigasjon - ofte fastmontert i flyene
6B/ ...... for generell bruk - men kan bli brukt ombord i fly - armbåndsur
6E/..... for generell bruk - ingeniør, medisinsk etc etc . noe som passr godt til disse Revue modellene som kommer i akkurat samme utførelse merket GSTP

Altså var 6E koden til bruk på bakken.

Fant dette:

1594472492746.png

1594472561009.png

1594472663660.png
 
Jeg har et A. Lange & Sohne kronometer som ble benyttet på tyske ubåter under krigen. De fleste ligger i dag på havets bunn..
 

Vedlegg

  • Screenshot 2021-01-29 at 23.53.27.png
    Screenshot 2021-01-29 at 23.53.27.png
    918,3 KB · Visninger: 0
  • Screenshot 2021-01-29 at 23.53.01.png
    Screenshot 2021-01-29 at 23.53.01.png
    934,4 KB · Visninger: 0
  • Screenshot 2021-01-29 at 23.52.21.png
    Screenshot 2021-01-29 at 23.52.21.png
    764,9 KB · Visninger: 0