Mellomklasse/Stor - SUV (Oppdatert)

Jeg ser at RX får mange anbefalinger og det er sikkert en veldig bra bil. Problemet er at jeg ikke liker den forrige modellen, jeg synes den ser litt kjedelig ut både innvendig og utvendig. Den nye derimot er knallfin, men da er dessverre prisen utenfor rekkevidde, ihvertfall foreløpig. Kanskje det blir en ventepølse mens jeg venter:rolleyes:

Dette er bare litt generell synsing:

Har tenkt de samme tanker om en ny SUV, og vurdert hybrider, plug-in hybrider og ren strømbil. Jeg har innsett at teknologien - og jeg - er for umoden*) og jeg kommer antagelig å kjøpe en ren diesel- eller bensinbil med stor motor. Mer lettvint driftsmessig blir det ikke.

*) Lade en bil på 2.2 tonn for å kjøre 20-30km på strøm er helt meningsløst. Å kjøre rundt med en uvirksom batteripakke som veier det samme som 3 voksne personer er ditto.

Men en dag. En dag - så er petroleumsgreiene over. Men det er en stund til. I alle fall ett bilbytte til. :)

Dette er bare litt generell synsing:

Har tenkt de samme tanker om en ny SUV, og vurdert hybrider, plug-in hybrider og ren strømbil. Jeg har innsett at teknologien - og jeg - er for umoden*) og jeg kommer antagelig å kjøpe en ren diesel- eller bensinbil med stor motor. Mer lettvint driftsmessig blir det ikke.

*) Lade en bil på 2.2 tonn for å kjøre 20-30km på strøm er helt meningsløst. Å kjøre rundt med en uvirksom batteripakke som veier det samme som 3 voksne personer er ditto.

Men en dag. En dag - så er petroleumsgreiene over. Men det er en stund til. I alle fall ett bilbytte til. :)

Er forsåvidt enig i det du skriver og noen ladbar 2,2 tonns bil er ikke aktuelt (ihvertfall ikke i denne omgang).

Det som imidlertid taler for at jeg innbiller meg at en ladbar hybrid kunne ha passet meg er at jeg har ca 2 km på jobb (ja, jeg vet jeg kan gå eller sykle, men jeg leverer i barnehage, handler og er endel ute hos kunder). På en normal dag kjører jeg maks 10 km, men så blir det noen langturer innimellom som gjør at jeg foreløpig ikke gidder å vurdere elbil.

Jeg tror vel kanskje det blir en vanlig diesel denne gangen, men vi får seo_O

• Liker
Reaksjoner: Loevhagen
Jeg skal være ærlig og si at jeg vurderer moderne varianter, fordi jeg er nysgjerrig på ny teknologi - og et snev av miljøhensyn. Understreker snev. Snevet inkluderer at jeg ikke bryr meg om energiforbruket for å lage f.eks. en Tesla. Jeg tenker kun lokalenergi og følelsen av å kjøre "gratis". Men, det finnes ikke noe som er "gratis", så man må stresse med lading, bygge ut strømnettet i garasjen, etc.

Ironien med diesel er at den er mye bedre globalt enn bensin, mens diesel lokalt er verre med tanke på forurensning. Så, skal man tenke globalt eller lokalt? Aner ikke.

Det er fristende å kjøpe en plug-in hybrid, da den er gunstig rent avgiftsmessig - og man får en del hestekrefter. Hvorfor politikerne har satt såpass avgifttslette på en plug-in hybrid som kan kjøre 20-30km på strømpakka er meg en gåte, men det er vel mer ment som en en start.

• Liker
Reaksjoner: Ban
Nå ender dette opp i en avgift/miljøtråd og snart er Tesla-folket på banen, men la gå;)
Ingen tvil om at det er lave avgifter som vil være hovedgrunnen hvis jeg skulle ende opp med en plug-in. Det er alltid fristende med mer HK for pengene. Jeg kjører ca 15k i året og +/- et par desiliter på mila betyr lite i forhold til verditap og vedlikeholdskostnader. Likevel hadde det vært interessant og sett hvordan forbruket hadde endt opp med en plug-in.

Skulle man virkelig ha hatt en avgiftspolitikk som hadde fått folk til å endre adferd måtte mye mer av avgiftene blitt lagt på bruken. Dette ville imidlertid fått store konsekvenser på andre områder som varetransport, distriktspolitikk etc.

Vi bruker en plug-in hybrid til de daglige gjøremål, dvs til-fra jobb, kjøring av unger, handling, etc.
Vi fyller bensin på den en gang hver 2. eller 3. måned.
Det merkes ihvertfall på lommeboka, og har ganske sikkert en miljøeffekt.

• Liker
Reaksjoner: Seikos, Dingle og Ban
Vi bruker en plug-in hybrid til de daglige gjøremål, dvs til-fra jobb, kjøring av unger, handling, etc.
Vi fyller bensin på den en gang hver 2. eller 3. måned.
Det merkes ihvertfall på lommeboka, og har ganske sikkert en miljøeffekt.

Med en plug-in i husstanden ser jeg for meg at vi kunne oppnådd det samme her hos oss. Jeg skulle gjerne hatt 4wd, men Outlander har jeg ikke veldig lyst på, V60 blir i minste laget og de andre alternativene blir fort veldig dyre. Det skal ikke være letto_O

Utgangspunktet er at jeg har lyst på noe annet enn de litt tradisjonelle mellomklasse SUV ene. Q5 og XC60 synes jeg er litt kjedelige og X3 synes jeg forsåvidt er en fin bil men den begynner å bli noen år den også.

Nye GLC er jeg enig i at virker som en svært bra bil og det blir kanskje vanskelig å komme utenom denne, spesielt den ladbare virker å være et knallkjøp.
Jeg har ikke kjørt den, så det må jeg få gjort snarest:)

Har noen av dere kjørt den ladbare GLC'N?

Jepp har kjørt GLC 350e - det endte med en bestilling. Produksjonsdato april. Den anbefales på det sterkeste, men den blir ganske dyr med det utstyret man trenger. Bertel O Steen har et opplegg hvor de lar deg leie en bil frem til GLCen kommer, så jeg kjører i mellomtiden rundt i en C-Klasse 350e... ingen dum bil det heller.

• Liker
Jepp har kjørt GLC 350e - det endte med en bestilling. Produksjonsdato april. Den anbefales på det sterkeste, men den blir ganske dyr med det utstyret man trenger. Bertel O Steen har et opplegg hvor de lar deg leie en bil frem til GLCen kommer, så jeg kjører i mellomtiden rundt i en C-Klasse 350e... ingen dum bil det heller.

Spennende, jeg må prøve å få prøvekjørt den en dag selv om den er et stykke utenfor budsjett enda. Ble den dyr med det utstyret man trenger eller det utstyret man har lyst på ;) Jeg har ikke sett så nøye på prislista, men regner med at man må regne minimum 700k for det man "må ha" og kanskje 100k + i tillegg for det man bør ha og enda kan man sikkert legge på litt til:)

Mulig det bør tenkes alternativt, hva med Honda CRV og Mazda CX5?

To gode biler, selv om de jo ikke akkurat er premium. Nevnte biler er imidlertid godt utstyrt til en hyggelig pris, i hvert fall hvis man sammenlikner med tyske konkurrenter.

• Liker
Reaksjoner: Grendel og Ban
Selv synes jeg dieselhybrid er bra. Man forurenser der man bor/kjører og ikke globalt - fair det. Strøm til kortkjøring.

Litt synd det ikke finnes v60 cross c. 4wd hybrid med større bagasjerom og større baksete. Men v60 hybrid passer egentlig nok som bil nr.2/jobb-/handlebil, itillegg til en stor familie-stv/SUV.

• Liker
Mulig det bør tenkes alternativt, hva med Honda CRV og Mazda CX5?

To gode biler, selv om de jo ikke akkurat er premium. Nevnte biler er imidlertid godt utstyrt til en hyggelig pris, i hvert fall hvis man sammenlikner med tyske konkurrenter.

Jo mer jeg søker jo mer ender jeg opp med å midlertidig gå for en rimeligere bil, det frister ikke veldig å betale 350k for en 5 år gammel Q5 eller XC60. Problemet er at de bilene som frister i dag sikkert frister mindre om 3 år:( Det kommer alltid noe nytt som frister mer.

Apropos billig og relativt romslig SUV. Kanskje en CX7?
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=78333145