Dette er bare litt generell synsing:
Har tenkt de samme tanker om en ny SUV, og vurdert hybrider, plug-in hybrider og ren strømbil. Jeg har innsett at teknologien - og jeg - er for umoden*) og jeg kommer antagelig å kjøpe en ren diesel- eller bensinbil med stor motor. Mer lettvint driftsmessig blir det ikke.
*) Lade en bil på 2.2 tonn for å kjøre 20-30km på strøm er helt meningsløst. Å kjøre rundt med en uvirksom batteripakke som veier det samme som 3 voksne personer er ditto.
Men en dag. En dag - så er petroleumsgreiene over. Men det er en stund til. I alle fall ett bilbytte til.![]()
Vi bruker en plug-in hybrid til de daglige gjøremål, dvs til-fra jobb, kjøring av unger, handling, etc.
Vi fyller bensin på den en gang hver 2. eller 3. måned.
Det merkes ihvertfall på lommeboka, og har ganske sikkert en miljøeffekt.
Utgangspunktet er at jeg har lyst på noe annet enn de litt tradisjonelle mellomklasse SUV ene. Q5 og XC60 synes jeg er litt kjedelige og X3 synes jeg forsåvidt er en fin bil men den begynner å bli noen år den også.
Nye GLC er jeg enig i at virker som en svært bra bil og det blir kanskje vanskelig å komme utenom denne, spesielt den ladbare virker å være et knallkjøp.
Jeg har ikke kjørt den, så det må jeg få gjort snarest
Har noen av dere kjørt den ladbare GLC'N?
Jepp har kjørt GLC 350e - det endte med en bestilling. Produksjonsdato april. Den anbefales på det sterkeste, men den blir ganske dyr med det utstyret man trenger. Bertel O Steen har et opplegg hvor de lar deg leie en bil frem til GLCen kommer, så jeg kjører i mellomtiden rundt i en C-Klasse 350e... ingen dum bil det heller.
Mulig det bør tenkes alternativt, hva med Honda CRV og Mazda CX5?
To gode biler, selv om de jo ikke akkurat er premium. Nevnte biler er imidlertid godt utstyrt til en hyggelig pris, i hvert fall hvis man sammenlikner med tyske konkurrenter.