Mellomklasse/Stor - SUV (Oppdatert)

Hvis du først vurderer RAV4 og Outlander så bør du vurdere Forester også. Topp kvalitet, overraskende god komfort, solide kjøreegenskaper og klassens beste system for firehjulstrekk. I tillegg holder bilene seg veldig godt i pris slik at det ikke trenger å bli en veldig dyr ventepølse.
 
  • Liker
Reaksjoner: semmern
Billigste 4WD er 395.000 - altså 100K lavere enn din antagelse.

Selv om det ikke er BMW/MB priser på ekstrautstyr hos VW så havner du nok veldig fort på 500k.
Screenshot_20161111-201007.png

En businessline (mellomste utstyrsnivå) med 4wd, 150hk diesel og manuell kasse ligger på ca 440k og det er før du i det hele tatt plukker noe ekstra. Så 500k må du nok ut med for en greit utstyrt Tiguan;)
 
Jeg kjenner godt en som har Outlander plug- in @Preacher. Han hadde diesel Outlander før. I følge han var det ikke veldig mange mila han skulle kjøre før plug-in var dyrere i bruk. Jeg har nok fortsatt lyst på en plug-in på et eller annet tidspunkt, men det blir nok ikke Outlander.

Subaru er vurdert, men Forresten har jeg ikke veldig lyst på. Outback er nok en fin bil, men jeg har litt lyst på noe litt mer høyreist denne gangen.
 
500K for en SUV med utstyr du vil ha er jo ikke så dyrt, eller? @Ban

Nei det er vel ikke det, men når jeg begynte å bevege meg litt bort fra det såkalte premium segmentet så fant jeg ut at det gikk an å få en ganske grei bil til en fornuftig pris. For eksempel en ganske bra utstyrt 2013 modell CX5 med automat og 175hk til ca 300k, med km stand på under 100k. Nå gjenstår det riktignok å prøvekjøre, jeg har opplevd før at mye kan endres dao_O
Så får vi heller se om det blir noe gromme ved en senere anledning:)
 
Ah. Var ikke klar over at bruktbil var et alternativ.

Mulig jeg ikke formulerte dette godt nok, men nyere brukt har vært det mest aktuelle hele tiden. Budsjettet var nok opprinnelig på opp mot 500k, men etterhvert som fornuften tok overhånd lever jeg godt med å redusere dette litt:)
 
Grei presisering, fordi å ha 500K til å kjøpe nyere bruktbil gir et hav av muligheter. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Ban
Hvorfor vil folk på død og liv ha SUV? Skal jeg ha SUV som familiebil, må den være større enn vanlig familie-stv (dvs xc90, gle, kanskje Model X etc). Hva med XC70, v60cc, løve 508RH, outback, a6 allroad, ny v90cc, ny E all terrain, div høyreist stv. Mange å velge imellom og større enn mange miniSUVer og (x3, GLc, cx5, phev). Lavere luftmotstand også.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Genta
Har hatt stasjonsvogn i 15 år. Begynner å bli gammal, gidder ikke sette meg ned i bilen lenger og så er tiden inne for å begynne å se ned på andre:p
 
  • Liker
Reaksjoner: Loevhagen og time
DA er saken klar. Kjøp en BMW. Vi ser ned på alle andre der vi kjører rundt med forurensende biler og nyter utsikten fra en varm bil og plass til hatt med fjær.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ban
Du har selvfølgelig helt rett @Loevhagen , man ser ikke mye ned på folk fra en Mazda:oops:
Kanskje jeg må beholde Audi'n?
 
Du har selvfølgelig helt rett @Loevhagen , man ser ikke mye ned på folk fra en Mazda:oops:
Kanskje jeg må beholde Audi'n?
Metaforisk; nei. Men, kjøper du en CX-5 kan du bokstavlig se ned på dem som ikke kjører / vil ha SUV. Slike som @time over. :D

Personlig ser jeg bare opp til busssjåfører og lastebilfører.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ban
Kanskje jeg rett og slett skal gi f**n i hva miljøbevegelsen og politisk korrekte bedrevitere mener. Trekke opp rammelånet og slå til på noe skikkelig. Da kan jeg se ned på meste både bokstavelig og metaforisk:cool:

ed6ced907c12260db10c_size649_w2100_h1400.jpg
 
Joa - men Mercedes, da. Det er så 2005. Og, hvis du holder til i Stavanger så er ulempen at du må ta den til verkstedet Holst & Helvete AS, Stavanger. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Ban
Ut fra det du skriver,@Ban, så er nok CX5 et trivelig og godt valg.
Dette er en bil med solid japansk kvalitet, noe som vil gi et hyggelig bilhold. Japanerne er også flinke med "pakker" med ekstrautstyr. OK, du får kanskje noe du ikke trenger fordi du velger en pakke som inneholder noe du må ha. Derimot kommer du rimeligere ut av det.

Du kan lese her om sammenlikning GLC med NX.
http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=45775
Selvfølgelig er jeg som Lexus-mann uforstående til argumentene for at GLC skulle "vinne" testen. Jeg mener mest taler for NX. Men den er mindre enn RX, som er størrelsen du har argumentert for.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Ban