Mellomklasse/Stor - SUV (Oppdatert)

Nå ender dette opp i en avgift/miljøtråd og snart er Tesla-folket på banen, men la gå;)
Ingen tvil om at det er lave avgifter som vil være hovedgrunnen hvis jeg skulle ende opp med en plug-in. Det er alltid fristende med mer HK for pengene. Jeg kjører ca 15k i året og +/- et par desiliter på mila betyr lite i forhold til verditap og vedlikeholdskostnader. Likevel hadde det vært interessant og sett hvordan forbruket hadde endt opp med en plug-in.

Skulle man virkelig ha hatt en avgiftspolitikk som hadde fått folk til å endre adferd måtte mye mer av avgiftene blitt lagt på bruken. Dette ville imidlertid fått store konsekvenser på andre områder som varetransport, distriktspolitikk etc.
 
Vi bruker en plug-in hybrid til de daglige gjøremål, dvs til-fra jobb, kjøring av unger, handling, etc.
Vi fyller bensin på den en gang hver 2. eller 3. måned.
Det merkes ihvertfall på lommeboka, og har ganske sikkert en miljøeffekt.
 
  • Liker
Reaksjoner: Seikos, Dingle og Ban
Vi bruker en plug-in hybrid til de daglige gjøremål, dvs til-fra jobb, kjøring av unger, handling, etc.
Vi fyller bensin på den en gang hver 2. eller 3. måned.
Det merkes ihvertfall på lommeboka, og har ganske sikkert en miljøeffekt.

Med en plug-in i husstanden ser jeg for meg at vi kunne oppnådd det samme her hos oss. Jeg skulle gjerne hatt 4wd, men Outlander har jeg ikke veldig lyst på, V60 blir i minste laget og de andre alternativene blir fort veldig dyre. Det skal ikke være letto_O
 
Utgangspunktet er at jeg har lyst på noe annet enn de litt tradisjonelle mellomklasse SUV ene. Q5 og XC60 synes jeg er litt kjedelige og X3 synes jeg forsåvidt er en fin bil men den begynner å bli noen år den også.

Nye GLC er jeg enig i at virker som en svært bra bil og det blir kanskje vanskelig å komme utenom denne, spesielt den ladbare virker å være et knallkjøp.
Jeg har ikke kjørt den, så det må jeg få gjort snarest:)

Har noen av dere kjørt den ladbare GLC'N?

Jepp har kjørt GLC 350e - det endte med en bestilling. Produksjonsdato april. Den anbefales på det sterkeste, men den blir ganske dyr med det utstyret man trenger. Bertel O Steen har et opplegg hvor de lar deg leie en bil frem til GLCen kommer, så jeg kjører i mellomtiden rundt i en C-Klasse 350e... ingen dum bil det heller.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ban
Jepp har kjørt GLC 350e - det endte med en bestilling. Produksjonsdato april. Den anbefales på det sterkeste, men den blir ganske dyr med det utstyret man trenger. Bertel O Steen har et opplegg hvor de lar deg leie en bil frem til GLCen kommer, så jeg kjører i mellomtiden rundt i en C-Klasse 350e... ingen dum bil det heller.

Spennende, jeg må prøve å få prøvekjørt den en dag selv om den er et stykke utenfor budsjett enda. Ble den dyr med det utstyret man trenger eller det utstyret man har lyst på ;) Jeg har ikke sett så nøye på prislista, men regner med at man må regne minimum 700k for det man "må ha" og kanskje 100k + i tillegg for det man bør ha og enda kan man sikkert legge på litt til:)
 
Mulig det bør tenkes alternativt, hva med Honda CRV og Mazda CX5?

To gode biler, selv om de jo ikke akkurat er premium. Nevnte biler er imidlertid godt utstyrt til en hyggelig pris, i hvert fall hvis man sammenlikner med tyske konkurrenter.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Ban
Selv synes jeg dieselhybrid er bra. Man forurenser der man bor/kjører og ikke globalt - fair det. Strøm til kortkjøring.

Litt synd det ikke finnes v60 cross c. 4wd hybrid med større bagasjerom og større baksete. Men v60 hybrid passer egentlig nok som bil nr.2/jobb-/handlebil, itillegg til en stor familie-stv/SUV.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ban
Mulig det bør tenkes alternativt, hva med Honda CRV og Mazda CX5?

To gode biler, selv om de jo ikke akkurat er premium. Nevnte biler er imidlertid godt utstyrt til en hyggelig pris, i hvert fall hvis man sammenlikner med tyske konkurrenter.

Jo mer jeg søker jo mer ender jeg opp med å midlertidig gå for en rimeligere bil, det frister ikke veldig å betale 350k for en 5 år gammel Q5 eller XC60. Problemet er at de bilene som frister i dag sikkert frister mindre om 3 år:( Det kommer alltid noe nytt som frister mer.

Apropos billig og relativt romslig SUV. Kanskje en CX7?
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=78333145
 
CX5 er lekker i ny modell. Mazda er vel noe av / del aller peneste som er av nye biler på markedet. Kvaliteten skal også være god. SkyActive motoren er topp. Bensin også!!

8
 
CX-5 snuste jeg på før jeg valgte 30dX3. Grunnen til at jeg skippa CX-5 den gang var i hovedsak at motorene var defekt (lakk diesel inn i olja). Skal sjekke de opp igjen nå.

http://www.motoring.com.au/mazda-announces-fix-for-cx-5-oil-problem-34231/

CX5 er lekker i ny modell. Mazda er vel noe av / del aller peneste som er av nye biler på markedet. Kvaliteten skal også være god. SkyActive motoren er topp. Bensin også!!

8

Kjører cx5 selv i ca 1,5 år/32'km og er veldig fornøyd. Har 2,2D auto versjonen med 170 hester og alt av utstyr. Value for money bil, men ingen europeer dog... Også har ikke den dab radio noe som var det største savnet etter overgangen fra tiguan :)
Har 2 kolleger med samme utgaven og både de og jeg har hatt den feilen den artikkelen omtaler. Bortsett fra at man blir bekymret med en gang man får feilmelding om oljetrykk er det en quickfix som forhandler har ordnet på ca 1/2 time slik artikkelen beskriver. Alt i alt en god bil og er som sagt veldig fornøyd og kan anbefale den. Regner med at denne softwerefeilen er borte på den nyeste utgaven og at dab er på plass :)
 
Jo mer jeg søker jo mer ender jeg opp med å midlertidig gå for en rimeligere bil, det frister ikke veldig å betale 350k for en 5 år gammel Q5 eller XC60. Problemet er at de bilene som frister i dag sikkert frister mindre om 3 år:( Det kommer alltid noe nytt som frister mer.

Apropos billig og relativt romslig SUV. Kanskje en CX7?
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=78333145

Ganske sikker på at CX7 har minimale forskjeller hva gjelder innvendige mål, ift CX5.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ban
Etter å googlet og tenkt så ser det ut til at fornuften må seire over følelsene. De bilene jeg virkelig har lyst på er for nye og for dyre, så da står valget mellom en av de "gode gamle" premium suvene (X3/Q5/XC60) eller en "folke-suv" av det litt rimeligere slaget. Siden de nevnte tre premium suvene heller ikke var noe jeg i utgangspunktet drømte om så ser jeg ikke helt at jeg skulle gidde å betale 100k-150k mer for en slik enn for en av de litt rimeligere. (Hvis jeg tar utgangspunkt i en ca 3 år gammel bil)
Da står det muligens mellom CX5,Tiguan, RAV4, Kuga og kanskje to koreanere (Hyundai ix35 og Kia Sportage). CX5 er nok den som da frister mest og ut fra kommentarene tidligere i denne tråden så virker det som flere er enig i det. Etter min mening ser den best ut og er muligens romsligere enn ihvertfall Tiguan og Kuga. Outlander er også et alternativ og da kunne jeg også fått meg en plug-in som jeg godt kunne tenkt meg.....men Outlanderen er kanskje noe av det kjedligste jeg vet av suvero_O

Så får vi se da om et par år om dette bare ble en ventepølse eller om fornuftet fortsatt seirer, jeg er redd jeg fortsatt synes den nye RX'n eller F-Pace blir for dyr:(, men kanskje en GLC eller NX?
 
Redigert:
Outlander sjekket jeg også før X3. Outlander er den største bilen utvending som av en eller annen grunn er liten innvendig. Antagelig fordi panseret er 40% av hele bilen...

Siden du nevner Tiguan: Hvis det er den nye uten kasseformede hjulbuer -> Hadde sjekka den. Selv synes jeg den nye versjonen er pen.
 
Endelig en tråd som går fra "Premium" og ned til mellomklasse, vanligvis går det her inne fra "Certina-nivå" , som ender opp med anbefallinger på "Sub" nivå.:D
Hva med:
http://jeep.no/
Var og så på Renegade til kona, men likte den godt selv også. Morsom og anderledes, men litt lite bagasjerom.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Preacher
Siden du nevner Tiguan: Hvis det er den nye uten kasseformede hjulbuer -> Hadde sjekka den. Selv synes jeg den nye versjonen er pen.

Nye Tiguan er kjempefin, men da snakker vi vel 500k og jeg har etterhvert funnet ut at jeg går for en litt rimeligere bil denne gangen.

Hva med:
http://jeep.no/
Var og så på Renegade til kona, men likte den godt selv også. Morsom og anderledes, men litt lite bagasjerom.

Har egentlig ikke vurdert Jeep, bare registrert at de faller litt igjennom i tester, men kanskje jeg burde tatt en kikk.

Hva med en løve?
http://www.peugeot.no/modell/peugeot-modeller/3008-suv.html
Synes den ser fin ut, men det er litt dumt at den ikke kommer som 4x4 Hybrid før om noen år.

Den ser veldig bra ut, hadde den bare kommet i 4wd. Som 4wd hybrid blir det sikkert en fin bil. Bra størrelse også så vidt jeg kan se.