Medlemspresentasjon – ny på Tidssonen.no?

Grønnskolling

Ny her på sonen, snublet over dette eminente forumet da jeg skulle sjekke om min fars vintage Omega Geneve ur var verdt å koste på en service. Askeland i Kristiansand antydet 3-4000, jeg syntes umiddelbart det hørtes veldig dyrt ut men skjønner jo etter noe lesning her at et automatisk ur trenger service år om annet. Klokken er fra ca 1976, aner ikke om det har vært servet tidligere. Min far klaget på at det ikke holdt tiden, var derfor spørsmålet om service kom på banen. Etter å ha brukt uret selv en ukes tid kom jeg til at det går perfekt men at min far på sine gamle dager er blitt så stillesittende at klokken ikke trekkes skikkelig opp, og derfor går feil. klokken er i gull double (antar jeg siden den har stål baklokk) og er en honnør gave til min fra fra hans arbeidsgiver gjennom en mannsalder, selvsagt med passende inskripsjon på baklokket. Er derfor vel verdt å ta vare på.

Jeg er en voksen kar fra Kristiansand, for så vidt alltid vært besnæret av flotte klokker (mye windowshopping opp i gjennom årene) men aldri latt lystene ta overhånd. Etter noen ukers lesning her så ser jeg jo at jeg har gått glipp av mye……
Har holdt meg til quarts ur frem til nå men inspirert av sonen så har jeg nettopp mottatt mitt første automatiske ur. Ikke så mye å skryte av, jeg starter meget forsiktig med en Seiko 5 Sport Khaki. Og har underveis fra Russland (tar laaang tid) mitt andre mekaniske ur, en enda rimeligere Vostok Scuba Dude.
Det tredje uret kan kanskje bli en Hamilton, jeg må si jeg liker designet på mange av modellene. Og det vil jo være et skritt opp i kvalitet. Men lurer litt på dette med ”limited edition”, jo mer jeg googler og leser jo flere såkalte limited edition modeller ser det ut til at Hamilton har gitt ut. For eksempel denne Khaki X-Fuel Auto Chronograph,
eller denne Hamilton Aqua Riva
Er det ”greit” med slike limited edition modeller eller blir det ansett som litt vel kommersielt? Bør man holde seg til ”standard editions” som er produsert over flere år?
For en som meg som er ny i ”klokkeverdenen” så ser man jo fort at det selvsagt finnes en egen jargong her inne, hadde vært veldig ok om noen kunne laget en ordbok over de mange forkortelser som brukes, feks WIS, AD osv, osv.. En rask innføring i de ulike begreper og faguttrykk rundt en klokkes bestanddeler og funksjon hadde vært veldig nyttig. Anyone? Evt. link?
Kommer nok til å tilbringe altfor mange timer her inne utover høsten…..
 
Velkommen skal du være :) Limited editions kan være tøffe og fine som standar editions, så det synes jeg ikke du skal tenke så mye på.
Når det gjelder de ulike forkortelsene kan jeg prøve å ta noen av de.
WIS - Watch Idiot Savant, et norsk ord blir kanskje klokkenerd eller noe i den duren.
AD - Autohorized dealer, en forretning som har fått godkjenning(?) av feks Rolex til å selge klokkene deres.
WS - Wrist Shot, bilde av klokken på hånden.
GTG - Get Together, en gruppe som avtaler å møtes for å vise fram og snakke om feks klokker.

Håper det hjalp noe, så er det sikkert andre som kan forklare bedre eller mer utdypende enn meg :)
 
Fersking

Vel, fersk her inne i alle fall. Jeg har bikket 40 år og har båret noen klokker gjennom årene, Casio, Seiko osv osv. jeg fant Tidssonen etter at jeg for en stund siden konkluderte med at jeg har kommet ditt i livet at jeg bør unne meg et smykke på armen. jeg har riktignok ikke båret veldig fine klokker selv lenge, men har noen kamerater som bl.a har TagH, IWC og Omega. Må si at det har vært litt trist å ta dem av hånden når jeg har fått hatt dem på. Jeg blir fort glad i pene ting, som italiensk sportsbiol. ikke dyr, men veldig kul:) Har surfet rundt på Tidssonen som gjest en stund nå og følte det var riktig å melde seg inn.

Jeg jobber på kontor men har fritidsinteresser av mer fysisk karakter, alt fra laksefiske til trening i helsestudio.

Håper blant annet å finne et spennende objekt her inne. Jeg har vært i "tenkeboksen" snart et halvår nå og det spisser seg i retning Omega, Panerai og dets "opprinnelse"/"rimeligere fetter" Anonimo. Hadde ikke hørt om det merket før jeg leste en artikkel om det her inne, men så er jeg jo fersk da..

Det er vel stor fare for at jeg blir hekta på ting, så jeg må forsøke å moderere meg selv litt. Tenkte kanskje å begynne med en Anonimo med lær-reim (jeg liker best å ha lærreim på håndleddet), spesielt om jeg finner en brukt.
 
Takk


Takk for velkomstmeldinger :) Da har jeg akkurat funnet en brukt italiener som pakkes ned i USA og sendes til Norge.. Litt av en verdensomseiling. skal ta godt vare på den jeg, når den kommer "hjem". Aner ikke hvordan det blir med toll og slikt, men litt spenning må man vel ha (i tillegg til å kjøpre klokke usett..). Får lese litt på forumet her om noen har erfaring med toll og slikt.
 
Enda et nytt medlem.

Hei. Tenkte det var greit å melde seg inn her for kanskje å stille et spørsmål eller to og kanskje bidra med noen bilder etterhvert.

Har trålt forumet en liten stund og sugd til meg litt kunnskap og masse inspirasjon, samt litt frustrasjon over priser på endel ting.

Har vel alltid hatt en klokkeinteresse i større eller mindre grad, i forhold til folk her inne, så veldig mye mindre, men de har alltid facinert meg, fra kalkulatorklokker og fjernkontrollklokker på tidlig nitti tall til nå når jeg er "voksen" og synes at mekaniske urverk er særs facinerende.

Jeg har per idag noen klokker, men ingen som er "skikkelig", den peneste jeg har er en cK klokke kjøpt på en flyplass for sikkert 8 år siden.

Men nå er det bestemt, noen nye klokker må inn, har allerede mailet med Stowa og fått pris på no logo/no date flieger med håndopptrekk, som etter hva jeg skjønner har et penere urverk, samt FL23883 gravering på kassen, og selvom det er lang ventetid så bestilles nok denne.

Ellers så har jeg litt lyst på enten en vintage Seiko, eller en nyere Seiko diver, som både bruksklokke fram til en eventuell Stowa ankommer, men også som et alternativ til en Stowa. Noe flottere får heller kommer med årene.

Det ble et langt førsteinnlegg, men det håper jeg at tilgis.

Ser fram til å fortsette å lære og å få masse inspirasjon.

Mvh Øyvind
 
Velkommen Øyvind. En ting er sikkert, preferansene dine kommer til å endres hele tiden mens du er her inne. Kanskje kalkulatorklokken kommer til heder og verdighet igjen.
 
Fersking!

HeiHei!

Her kommer enda en fersking som har forvillet seg inn i "klokke-galskapen" :D

Jeg har egentlig alltid vært interessert i klokker, men aldri "investert" i en skikkelig klokke før nå. Jeg har hatt/har diverse klokker som Tissot, Fossil, Hæmmer og har nå kjøpt klokken jeg har siklet på en stund, en Breitling Navitimer.

Gleder meg allerede til neste kjøp og vet jeg kan få mye hjelp og kunnskap gjennom dette forumet.


Ha en god helg alle sammen!
 
Redigert: