G
Guest571
Guest
Hei på deg, Matfjeld! Såpass underholdning hadde jeg ikke trodd jeg skulle få her inne! Dette var veldig morro for en gammel børsemaker! Kjenner meg godt igjen fra yngre år med panneklasking for hvorfor man ikke planla bedre osvDu har gått i lære hos bra folk, ikke mange steder folk lærer såpass maskinarbeid i dag! Alfa og Omega for slikt arbeid er oppspenning, oppspenning, oppspenning. Du gjør en bra jobb! Aluminium er såpass mykt at mange oppspenninger fort deformerer om man ikke gjør det rett. At du klarer deg gjennom hele prosjektet uten å måtte skrote deler synes jeg er morro å se! Har du fått fixet hullet der fresen knakk? Selv ville jeg frest ut til 6mm, satt i en plugg på presspassning med en dråpe superlim i bunn, borret og gjenget på nytt og frest de utvendige flatene til slutt. Stort kudos for idè, pågangsmot og gjennomføring! Men du har såpass peiling at jeg anbefaler å gå rett på rustfritt på neste prosjekt! Takk for inspirasjonen, jeg skal hjem og starte maskinparken!
![]()
Hei Fossdal.
Hyggelig at tråden og arbeidet mitt faller i smak. Som maskiningeniørstudent er jeg evig takknemlig for at jeg valgte yrkesfag på vgs og fikk muligheten til å lære meg et utrolig morsomt håndverk. Dessverre er det færre og færre som gjør som meg. De fleste i min klasse på skolen kommer enten rett fra vgs almen fag, eller almenfag og så noen år med jobb i mellom. Det gjør nok dessverre litt med kreativiteten og mulighetene en ingeniør ser i en maskinpark.
Jeg har vurdert frem og tilbake om hva jeg skulle gjøre med hullet der den knekte gjengetappen satt. Gjengetappen fikk jeg jo frest vekk med en hardmetall fres på 2 mm. Som naturligvis resulterte i et hull på 2 mm. Jeg tror jeg har kommet frem til en løsning hvor jeg limer en skrue fast i bezelen. Ettersom skruen går klar av hullet er det ikke så farlig at den ikke har funksjonen til en skrue, men at den bare "henger" i hullet.
Neste prosjekt blir helt klart i et mindre "simpelt" materiale. Finnes mye gøy der ute. Kunne egentlig tenkt meg å lage en fattigmanns RM56 i plexiglass.
Dette er garantert ikke mitt siste bygg hvertfall.