Mathfjeld gjør ting han ikke har gjort før del 2

G

Guest571

Guest
Da var det på tide med del to, del en var på matfronten, i dag er vi over i klokkeverden.

Jeg har lenge gått med drømmen om å lage min egen klokke, dette har stoppet relativt fort da jeg ikke har hatt riktig utstyr for hånden. Nå er jeg så heldig å ha det gjennom sommeren, derfor har jeg i noen uker nå tegnet på en klokke.

Klokken bygger rundt ETA 6497 fra vårt kjære Inex lommeur. Selve designet har jeg ikke lyst til å røpe ennå, men her kommer det hvertfall noen bilder fra første dag av produksjon.

d8173dea.jpg


Som de våkne ser begynner vi med en aluminiumsbolt, altså, klokken er i aluminium.

Her følger bilder fra første delen av dreiejobben

ad7f7326.jpg


e857827b.jpg


f00d151e.jpg


06959698.jpg


3158901e.jpg


Ettersom dreibenken ikke vil dreie en arc blir jeg nøtt til å lage konturen på oversiden av lugsene med fil.

2c8dd60b.jpg


Jeg vil også at klokken skal ligge godt på armen, derfor har jeg "curved lugs" slik at klokken vil legge seg rundt og ikke oppå armen

3caa68f0.jpg


For de som synes dette ser ut som en kopp; det ordner seg :)

e27c24f0.jpg


All maskineringen er nå ferdig fra den ene siden og den kan stikkes av

956205f6.jpg


a7885204.jpg


8aea3934.jpg


Ettersom denne fasongen er gjort for hånd er det ikke helt hundre mot designet

e3e721f0.jpg



Dette var det jeg fikk gjort på kassen i dag.

1a26ac83.jpg


Men hva er dette? En ny bit?

Ny maskin og ny bit. Her er får fantasien jobbe litt, hva skal dette bli?

fc880612.jpg


WTF?

575ad539.jpg


Prøver igjen...

0689bede.jpg


3fd693c9.jpg


e1dcfa84.jpg


Også lar vi denne delen ligge litt mens vi begynner på...


8cae8692.jpg


Ja, plexiglasset.


Her er grovmasineringen gjort og ting begynner å ta form.

d6119463.jpg


Med litt magisk guffe får jeg prøve å se om jeg kan få det litt blankere.

39b91bd9.jpg


Se der ja, litt blankere ble det. Fremdeles en del igjen.

3619ed7e.jpg



Det var det jeg rakk for i dag. Venter en del skruer og smådeler fra eBay, så litt usikker når jeg er 100%, men dette er hvertfall en god start.

d48e676f.jpg


Og helt til slutt en måke med en makrell i munnen.

80644969.jpg
 
Oj oj oj. Dette er jo dritkult. Hvis jeg liker designet, tar du på deg oppdrag å lage kasse/glass/baklokk til meg og mot en slant?
 
Kult!

Hvorfor aluminium?

Først og fremst fordi det er veldig lett å bearbeide. Jeg kunne bare drømt om å få til de lugsa med fil om jeg hadde lagd den i f.eks 316L. Også er det jo kult å lage en klokke som jeg håper vil være helt unik også når det kommer til materiale.
 
Oj oj oj. Dette er jo dritkult. Hvis jeg liker designet, tar du på deg oppdrag å lage kasse/glass/baklokk til meg og mot en slant?

Det lar seg nok dessverre neppe gjøre. Om jeg skulle lagd både kasse og baklokk kunne det gått, men å lage et baklokk som passer på en klokke som jeg ikke vet noe om gjengene på kassen vil være for meg så godt som umulig.
 
Fett! Dette gleder jeg meg til å se ferdig :cool::cool:
Ser ut som dimensjoneringen er i tråd med din apetitt for store størrelser, Mathfjeld! Blir den vesentlig større enn Eski sin? ;) Og etter "lommebok"-jokesene mot hans "reim" (les sal md klokke på), er jeg veldig spent på den også :p

Om du da ikke maskinerer deg en lenke også?! ;)

Masse kudos i alla fulla fall!
 
@Mikkemus32
Om jeg skulle maskinert meg en lenke og dokumentert det skulle alle for en gangs skyld skjønt hvorfor lenker er så sykt dyre, men altså, det skal jeg ikke. Kliner nok til med nato på denne.

Størrelsen blir 45 mm. Diameteren du ser nå blir diagonalt fra lug til lug.
 
@Mikkemus32
Om jeg skulle maskinert meg en lenke og dokumentert det skulle alle for en gangs skyld skjønt hvorfor lenker er så sykt dyre, men altså, det skal jeg ikke. Kliner nok til med nato på denne.

Størrelsen blir 45 mm. Diameteren du ser nå blir diagonalt fra lug til lug.

Aha! Verdens første "BP FF Alu"? :D

Kul tråd!