Lume Shots

Tauchmaister T0127

IMAG0434.jpg
 
Tenkte jeg skulle teste ut litt undervannslume på Doxa, Eterna og Seiko. (Allerede etter første setning vet vi vel hvem som har best lume;)) Testsubjektene ble senket ca 10 cm ned i en standard Ikea metallskål til kjøkkenbruk. Ingen klokker ble skadet under dette eksperimentet.

IMG_0072.jpg

IMG_0070.jpg

IMG_0069.jpg

IMG_0075.jpg

IMG_0074.jpg

IMG_0073.jpg

IMG_0077.jpg

IMG_0078.jpg


Og vinneren er............. Seiko!
Basert på mine funn ville jeg valgt Seikoen ned til 200m, men hvis jeg skulle dykke noe dypere ville jeg skiftet til Doxa, fordi den er så barsk! (les: vanntett til 1000m):D
 
Hva bruker du som lyskilde til lumen? Synes den så veldig svak ut, prøv med en uv-lampe:)
 
Utrolig kult, topale!
Jeg er fan avale tre klokkene. Doxa i særdeleshet. Har jo akkurat den samme...:cool:
 
Seiko har latterlig god lume, det er det ingen tvil om. Tror faktisk en må opp ti-gangern på innkjøpspris for å tangere dem.

Jeg kan ikke forestille meg at lysmassen er spesielt kostbar, så jeg skjønner ikke helt hvorfor noen merker sparer på den....
 
Seiko har latterlig god lume, det er det ingen tvil om. Tror faktisk en må opp ti-gangern på innkjøpspris for å tangere dem.

Jeg kan ikke forestille meg at lysmassen er spesielt kostbar, så jeg skjønner ikke helt hvorfor noen merker sparer på den....

Seiko har sin egen blanding som kalles Lumibrite. Jeg vet ikke så mye om emnet, men kanskje blandingen til Seiko er bedre enn andres?
 
Seiko har sin egen blanding som kalles Lumibrite. Jeg vet ikke så mye om emnet, men kanskje blandingen til Seiko er bedre enn andres?

Det kan selvsagt tenkes. Men, jeg kjenner at jeg ikke vet så mye om temaet lume... Noen som kan gi et 5-linjers sammendrag om det viktigste? Eller må jeg sitte og nerdegoogle og lese om lume i hele ettermiddag?
 
Trodde Seiko brukte Superluminova? Mulig dette bare er på aftermarket parts, men jeg synes nå at superluminova C3 (gulaktig) er mistenkelig lik den orginale seiko lumen.

Som dere ser på fargekartene nedenfor så brukes følgende fargekoder

C1 = hvit
C3 = gulaktig
C5 = gul/grønn
C7 = blå/gul

Superluminova fargekart:

786cd1b43b.jpg


Mer info om Swiss Superluminova her.
 
Et kjapt søk på google viser:


Lumi Brite
LumiBrite is the latest development in Seiko luminous paints. Conventional luminous paints all used to rely on radioactive substances to generate their afterglow. Then came fluorescent paints that glowed in the dark by releasing light energy stored while the surrounding light was bright. Their freedom from radioactivity and its potential hazards was a great advantage, but their glow tended to be short-lived, fading rapidly as the stored light-energy was discharged. LumiBrite is a dramatically improved fluorescent luminous paint that quickly absorbs more of the light-energy falling on it and glows brighter, for much longer, in the dark. Safe and harmless to human beings and the environment, it is completely free of radioactivity and can be used without restriction--covering the entire dial, for instance.

A LumiBrite dial will glow at its full brightness after only brief exposure to bright light. For instance, just ten minutes under normal room lighting will often be enough--much less under sunlight. LumiBrite, as its name suggests, starts glowing brightly in the dark, and fades slowly. It is the ideal successor to both radioactive luminous paint and conventional fluorescent paints.


Hentet fra http://www.seikowatches.com/support/faq/lumibrite.html
 
Jeg klarer ikke å få til et brukbart lume shot. Har et ganske enkelt, men akk så komplisert, hybridkamera fra Fujifilm. Det har all verdens innstillinger, men neimen om jeg får til et fokusert og lyssterkt bilde av lumen. På enkelte lume shots her inne ser jeg at det ikke er mørkt når bildene er tatt. Jeg har ngen uv-lampe og antar at jeg derfor må fotografere i et mørkt rom?

Noen som har noen gode råd og tips?
 
ja jeg er ingen god fotograf. Pleier å gå inn på badet, og slukke lyset (har ikke vinduer her) slik at jeg får det helt mørkt. Stiller inn kameraet på macro eller supermacro lar kameraet fokusere selv og bildet blir ganske greit ;) Men trikset er å ha det helt mørkt tror jeg :p lykke til ;)
 
Greit å sette kameraet på stativ eller en annen stabil flate, slik at man ungår bevegelsesuskarphet ;)