Lei utro kunder (Dagens Næringsliv 17.10.13)

@Guybrush Threepwood og @Entropy

Ingen tvil om at maaaange ADer bør seg selv i speilet og heve kompetansenivået, aktivt endre servicestrategier og tilpasse seg vår tidsalder for å gjøre seg mer attraktive for eksisterende og potensielle kunder.

Jeg mente på ingen måte at ADer skal gjøre som de vil, men jeg opplever en del av kritikken som ofte rettes mot ADer som tidvis urimelig.

Kritikk mot ADer bør være mot bedriftsspesifikke forhold, og ikke mot forhold som er resultatet av bransjens natur (press og retningslinjer fra produsenter, distributører etc.) eller statlige faktorer (høye leiepriser, høye lønninger, høy merverdiavgift etc.).

Kanskje Næss er en kjip type med dårlig service - uansett, two wrongs don't make a right, og i mine øyne vil det uansett være temmelig smakløst å freeloade ved å bruke ADer som sitt private showroom eller markedsplass.

Må si meg veldig enig med det du skriver her og jeg synes en del av den servicestrategien hos Næss&Co bør være å gi alle potensielle kunder fantastisk service, også dem de mistenker er en freeloadere. Det er selvfølgelig en grense på direkte frekkhet fra kundens side, men i de fleste situasjoner vet aldri Næss hvem som er en potensiell kunde og ikke.

Det er vel liten tvil om at @Willy Wonka er en sterk potensiell kunde i framtiden hos Protid Storo p.g.a. denne servicen: http://www.tidssonen.no/forum/norske-forhandlere-34/urmaker-christensen-storo-oslo-17639/ - Både når det gjelder å kjøpe service til klokken i framtiden og ikke minst være en potensiell kunde for å kjøpe et ur der.

Men ja, summa summarum er vi vel egentlig helt enig.
 
Redigert av en moderator:
"Vi gir aldri rabatt og er stolt av det"-holdningen gagner neppe omsetningen. Nå har jeg aldri vært innom den aktuelle butikken, men 5-10% uoppfordret, en kaffekopp og grunnleggende overtalelsesevner har lurt meg flere ganger hos andre. Som regel er det selgers framtreden og stemningen i butikken som får folk (meg) til å handle, og ikke nødvendigvis størrelsen på rabatten.

Jeg kan på et vis forstå at urmakeren ikke blir hoppende glad over "freeloaders", men å gi dårlig service til folk som kommer med klokker kjøpt annetsteds skader ikke annet enn eget renommé og mulighet for serviceinntekter. Blir jeg møtt slik tar jeg bare min business elsewhere, som det heter. Får man først et godt ry på seg, er det også lettere å drive "fjernsalg" av både varer og tjenester - det kan sikkert Lervik og Jørgensen skrive under på.
 
Jeg ville heller solgt 5 klokker til full pris enn 10 klokker med 20% rabatt.

Joda, jeg vet at volum er viktig for ettermarkedet, men for urmakere tror jeg ikke dette gjelder i samme grad som for eksempel bilforhandlere. De færreste kunder følger serviceintervallene som er anvist fra produsent. Klokkene går til de stanser og da er det neppe mer enn en av to som havner hos opprinnelig selger for service. Trur eg ...

Lervik Ur AS satser vel på volum - ref rabatter. Om dette gjør stort for ettermarkedet er vanskelig å si, men ta en kikk på resultatet til Lervik Ur AS.

Urmakerne får være glade for at det bare finnes en liten brøkdel kunder som kommer fra dette forumet eller som har det samme forholdet til brukt- og importmarkedet.
 
Utro kunder?:mad: Makan til sutring.
Som om vi som kunder skylder forretningen hans noe?

Er enig i at det er dårlig etikette å utnytte butikken for så å handle andre steder, men hva med å bli litt mer 2013 i tankegangen?
Ser ikke at Lervik ur sliter like mye med disse problemene.
Når du ikke har nettside eller FB side så ber du om å gå dukken.:p
 
Vi må ikke miste perspektivene her - i mitt hode skal det svært mye til å fortjene tittelen "utro kunde". En nokså idiotisk betegnelse imho.

Om man prøver, kikker og tafser hos AD, som mange gjør, og som er salgsgenererende for AD, men siden når tidspunkt for handel kommer kjøper et annet sted, kan da AD nr 1 klage? Nei.

Det kan jo tenkes at salget skjer hos AD nr 2. Eller brukt.

Noe galt i dét? På ingen måte. En butikk er innrettet for at man kan kikke. Hvis det ikke er lov, får man si det ;)

Og kanskje får AD nr 1 diverse servicepppdrag når den dagen kommer.

Ikke glem at ADer nærmest er avhengig av gråmarkedselgerne. Der selger de unna tungsolgte modeller, rimelig.

Selv har jeg brukt både AD, gråmarked og nett (og TS!!). AD ble brukt da jeg ville ha eget navn i garantikortet, visste det var en keeper, ville ha nytt og full trygghet. Jeg handler ikke hos AD for 50k for å ta vare på dem, sorry. Jeg tror heller ikke noen bruker mine advokattjenester av slike grunner. Ville nesten vært en fornærmelse ;)

:)

Edith: adapt, improvise overcome må alle næringsdrivende ha i mente. Arranger gtg i butikken, ha skrukvelder osv, skill deg ut ved god service eller noe annet. Om man mener det er kundene det er Moe galt med, går man under.
 
Redigert:
Næss er en litt småarogant pompøs raring........Sist jeg skulle handle hos han skilte det 1K mellom oss på en PO chrono cal 9300. Han ble sur og sa sitat: ønsker du og handle av en som soser rundt i pysjen til langt på dag så lykke til :mad:
Han siktet da til urverket.no

Han hadde ingen snert i kommentaren, og var rett og slett spydig. Dro rett oppi gata til Lian ur og betalte 1K mer en det Næss tilbydde. Føltes godt ;)
 
Nå liker jeg ikke helt å være djevelens advokat her, men som jeg skrev over anerkjenner jeg absolutt utfordringen her, men løsningen uansett bransje er ikke syting og klaging over at kundene utnytter dem og stikker på nettet. Løsningen er selvfølgelig å utvikle seg, stå fast på beste mulig service, lage avtaler, utvikle garantier og forsikringer som gjør at kundene velger bort nettet.

Eller enda bedre, handler fra samme firma på nett, som der de fysisk har sett produktene.
1)Se og føle og få raske svar på spørsmål direkte og menneskelig.
2)Sjekke at den hyggelige selgeren også er av de rimelige alternativene totalt sett (pris er ikke alt, men produkt, pris, garanti og service samlet er det som teller)
3)Handle fra markedsledende innenfor dine premisser.
4)Hente produkt på posten eller i showroom/butikk.

At vi i det lange landet her ikke har AD`er som har en løsning der de sender utstillingsmodeller til seriøse kunder (her kommer fordelen av å ha handlet før av samme AD, eller et felles register som dokumenterer eller gir en score på norske kunde som handler hjemme) for å prøve klokken er for meg temmelig rart.

For en bortafor kringlebu med ørten km til postkassa og tolv mil til ferja tror jeg i mange tilfeller en ebay selger med return policy er et langt bedre, billigere og tryggere kjøp enn en urmaker uten service-vilje.

Mitt synspunkt er at problemet her er Importør-AD, ikke AD-kunde. Det bør være importørens ønske og jobb å måke flest mulig folk inn i lokale til sine AD`er. Om 1000 kunder gir kun 1% salg, så må importør se på løsninger til økt salg. Kansje gråmarked er passè? kansje de forskjellige AD`ene av samme merker heller skal rullere klokkene, noen klokker selger dårlig i oslo og bra på vestlandet osv?

Når jeg entrer en butikk føler jeg, ingen freeloading. Jeg er der for å sette meg inn i et merke, en modell eller flere grunner som gir meg innsikt til å kunne forsvare et fremtidig kjøp. Jeg bruker også min tid, og synes dette er det minste man kan kreve av en selger uansett produkt. FOlk prøvekjører biler i fleng, for så å kjøpe brukt eller importere selv, men man hører ikke bilbransjen klage på det? Å prøve en klokke koster urmaker veldig lite, å sende en bil ut på prøve betyr slitasje, og kostnad i forbindelse med vask etterpå samt risiko for steinsprut og andre skader.

Jeg synes det er synd hvis urmakere fortsatt sliter når det virker som interessen blomster, men jeg klarer ikke å føle empati når kundene får skylden.
 
Nå tullet jeg mye med editeringen her.
@Minuteman
Lervik fører Rolex som krever eget serviceverksted som vil si mange ekstra kostnader for butikken. Ikke minst er lokalet en god del større, Næss har vel en av de mindre lokalene i norge.
 
Redigert av en moderator:
Noen som virkelig har skjønt dette er jo selvfølgelig brødrene Tidemann. Husker første gang jeg var innom, var bare innom butikken for å se hvordan den var blitt. Endte opp med en lang og veldig hyggelig klokkeprat, og jeg gikk ut uten å kjøpe noe, men med en veldig god følelse i magen. Høres dette kjent ut for noen?:) Deretter har jeg vært innom flere ganger, ofte bare for å titte og slå av en prat, og det er like hyggelig hver gang. Har klokker fra andre merker enn de Tidemann fører, og har også kjøpt flere klokker brukt siden jeg var innom der første gang (har ikke råd til å kjøpe nytt). Skjønner at dette ikke generer penger, men passer på å bruke Tidemann hver kan jeg kan, til alt fra service og bestilling av deler. Og er det en ting som er klart, så er det at den dagen jeg har spart opp nok til å kjøpe en ny JLC, da kan dere jo gjette hvor jeg går hen?:) Så skjønner at urmaker Næss ikke liker kunder som kjøper nytt på urverket.no etter å ha prøvd i butikken hans, men hadde Tidemann hatt den samme taktikken, tror jeg jeg kan si med sikkerhet at de hadde tapt mange kunder.
 
Er innom til Næss av og til, senest i dag faktisk.
Har også handlet der tidligere flere ganger, og har altid blitt møtt med god service.

MEN, om Næss klager på freeloadere, er det rett og slett han som ikke har akesptert og tilpasset seg markedet.
Han kan endten endre seg for å møte denne konkuransen, eller akspetere den og finne seg i at folk er innom og sonderer markedet, for så bestille en modell de liker på nettet nytt eller brukt.

Så lenge han ikke kan matche de rimeligste på pris vil altid denne problemstillingen finnes.

Å legge skylda på kundene er vertfall feil.
 
Har ikke Næss verksted?
Samma kan det væra, da har han i så fall ikke noe ettermarked å ta hensyn til heller. Høres ut som en smarting. Ikke det at jeg liker han eller kommer til å handle der, men god butikk er det.

For min del ser det ut som dårlig butikk med null og minus på bunnlinjen. År etter år. Gode tall er alltid sminket. Dårlige likeså.

Bjerke er ikke akkurat kjent for å gi rabatter. Der tjenes det penger.

Men rabatt skal vi ha.
 
Var en gang hos faren til denne Næss. Det gjaldt en Tag Heuer til 22190 kroner. Etter litt "debatt" skulle jeg få rabatt på denne, men hvor mye rabatt ville han ikke si. Det skulle jeg få vite når jeg eventuelt hadde bestemt meg for å kjøpe klokken. Fikk en sterk feeling av at det kom til å bli 190 kroner, så salget utgikk.

Tenkte jeg skulle gi sønnen en sjanse, men det er som det nevnes flere ganger tidligere i tråden: Jeg får ikke noe god feeiling på den butikken. Går mye heller på Lian...
 
Nei, Næss i Trondheim

Skjønte ingenting, for Trond Næss (Protid) i Sandefjord er jo kjempehyggelig. Har prøvd noen klokker der (uten å kjøpe) og de er like hyggelig hver gang. Noe som har resultert i at jeg alltid foretar justeringer, reperasjoner o.l der.

Og om jeg skal ha Omega/Tag fra en norsk AD blir det nok der :)

-Kay-
 
At folk kommer og prøver klokker hos AD må de nesten bare godta.

Hender jeg er innom Tidemann og Bjerke bare for å titte og prøve diverse klokker jeg vurderer. Det er ikke dermed sagt at jeg skal handle hos noen av de eller handle nytt for den saks skyld.

Det jeg dog VET er at når tiden kommer at jeg skal kjøpe en JLC skal jeg innom Tidemann. Utrolig hjelpsom og hyggelig han som vanligvis står ute i butikken.
 
Forstår meget godt at Næss blir provosert.

Prøving av klokker i butikk for deretter å kjøpe fra f.eks. gråmarkedsforhandler på nett, gjøre brukthandler i lokalene til ADs osv. er atferd som vel neppe kan omtales som annet enn lite taktfullt. Klassisk freeloading hvor man på frekt vis oppnår en fordel uten bli konfrontert med kostnadene... Ikke akkurat gentleman-atferd.

+1

Hvor mange ganger har vi ikke i dette forum i "bruktkjøp" diskusjoner, sett utsagn slik som "stikk innom en AD og prøv xx på armen".....?

En AD som holder dyre lokaler og kjøper inn ur til eget lager, kan ikke alene leve av å "justere lenker" på nett-kjøpte ur.

Stiller meg undrende til at mange her tydeligvis mener seg som gode kunder, fordi de ofte er innom ulike AD'r og "taffser" på urene - nei gode kunder er faktisk de som kjøper noe når de er der - om så bare en rem e.l.

Min moral tilsier at jeg "vindus-shopper" når jeg ikke skal ha noe, og går inn i butikken når jeg faktisk har lyst og økonomi til å kjøpe noe, innen en rimelig tidshorisont.
Det er også i mitt hode umoralsk og for eksempel bruke tid hos Bjerke for å se på Rolex, for så å bestille hos Lervik fordi prisen deres er lavest.

Jeg har faktisk oppriktig dårlig samvittighet for at jeg var å så på Panerai hos Bjerke, med det for øye å bestille min 312 der. Den samme uken så dukket det imidlertid opp en "100% som ny" brukt, men opprinnelig kjøpt hos Bjerke, som jeg følte at jeg måtte slå til på.

Mulig jeg er dumsnill, eller bare dum?:eek:
Jobber selv i en konkurranse utsatt handels bransje, så er nok litt "farget" av det.
 
Går det ikke nesten alltid noen penger hos AD uansett da? ;)

Å besøke AD, og fortelle sitt nettverk (og kansje også her) at du hadde en positiv opplevelse der bidrar til forhandlerens gode rennomè.

Jeg tror bransjen nesten må bestemme seg litt hvis dette er et så stort problem. Ønsker man å stå i butikk som selger og kun få inn folk som skal handle noen få ganger i løpet av dagen, eller at det kommer klokkegale folk innom for en prat, finurlige spørsmål som utfordrer kunnskapsnivået og snakker varmt om deg etterpå, selvom de kansje ikke handler den dagen?

For min egen del så vet jeg ikke helt hvilken klokke jeg skal kjøpe ny neste gang, jeg vet heller ikke når det blir, men jeg vet at jeg skal handle nytt ur av tidemann og jeg vet at jeg trolig skal handle nytt ur av bjerke.

Så får de bare leve med meg frem til den store dagen.