Lei utro kunder (Dagens Næringsliv 17.10.13)

Noen som virkelig har skjønt dette er jo selvfølgelig brødrene Tidemann. Husker første gang jeg var innom, var bare innom butikken for å se hvordan den var blitt. Endte opp med en lang og veldig hyggelig klokkeprat, og jeg gikk ut uten å kjøpe noe, men med en veldig god følelse i magen. Høres dette kjent ut for noen?:) Deretter har jeg vært innom flere ganger, ofte bare for å titte og slå av en prat, og det er like hyggelig hver gang. Har klokker fra andre merker enn de Tidemann fører, og har også kjøpt flere klokker brukt siden jeg var innom der første gang (har ikke råd til å kjøpe nytt). Skjønner at dette ikke generer penger, men passer på å bruke Tidemann hver kan jeg kan, til alt fra service og bestilling av deler. Og er det en ting som er klart, så er det at den dagen jeg har spart opp nok til å kjøpe en ny JLC, da kan dere jo gjette hvor jeg går hen?:) Så skjønner at urmaker Næss ikke liker kunder som kjøper nytt på urverket.no etter å ha prøvd i butikken hans, men hadde Tidemann hatt den samme taktikken, tror jeg jeg kan si med sikkerhet at de hadde tapt mange kunder.

Er innom til Næss av og til, senest i dag faktisk.
Har også handlet der tidligere flere ganger, og har altid blitt møtt med god service.

MEN, om Næss klager på freeloadere, er det rett og slett han som ikke har akesptert og tilpasset seg markedet.
Han kan endten endre seg for å møte denne konkuransen, eller akspetere den og finne seg i at folk er innom og sonderer markedet, for så bestille en modell de liker på nettet nytt eller brukt.

Så lenge han ikke kan matche de rimeligste på pris vil altid denne problemstillingen finnes.

Å legge skylda på kundene er vertfall feil.

Har ikke Næss verksted?
Samma kan det væra, da har han i så fall ikke noe ettermarked å ta hensyn til heller. Høres ut som en smarting. Ikke det at jeg liker han eller kommer til å handle der, men god butikk er det.

For min del ser det ut som dårlig butikk med null og minus på bunnlinjen. År etter år. Gode tall er alltid sminket. Dårlige likeså.

Bjerke er ikke akkurat kjent for å gi rabatter. Der tjenes det penger.

Men rabatt skal vi ha.

Var en gang hos faren til denne Næss. Det gjaldt en Tag Heuer til 22190 kroner. Etter litt "debatt" skulle jeg få rabatt på denne, men hvor mye rabatt ville han ikke si. Det skulle jeg få vite når jeg eventuelt hadde bestemt meg for å kjøpe klokken. Fikk en sterk feeling av at det kom til å bli 190 kroner, så salget utgikk.

Tenkte jeg skulle gi sønnen en sjanse, men det er som det nevnes flere ganger tidligere i tråden: Jeg får ikke noe god feeiling på den butikken. Går mye heller på Lian...

Nei, Næss i Trondheim

Skjønte ingenting, for Trond Næss (Protid) i Sandefjord er jo kjempehyggelig. Har prøvd noen klokker der (uten å kjøpe) og de er like hyggelig hver gang. Noe som har resultert i at jeg alltid foretar justeringer, reperasjoner o.l der.

Og om jeg skal ha Omega/Tag fra en norsk AD blir det nok der :)

-Kay-

At folk kommer og prøver klokker hos AD må de nesten bare godta.

Hender jeg er innom Tidemann og Bjerke bare for å titte og prøve diverse klokker jeg vurderer. Det er ikke dermed sagt at jeg skal handle hos noen av de eller handle nytt for den saks skyld.

Det jeg dog VET er at når tiden kommer at jeg skal kjøpe en JLC skal jeg innom Tidemann. Utrolig hjelpsom og hyggelig han som vanligvis står ute i butikken.

Forstår meget godt at Næss blir provosert.

Prøving av klokker i butikk for deretter å kjøpe fra f.eks. gråmarkedsforhandler på nett, gjøre brukthandler i lokalene til ADs osv. er atferd som vel neppe kan omtales som annet enn lite taktfullt. Klassisk freeloading hvor man på frekt vis oppnår en fordel uten bli konfrontert med kostnadene... Ikke akkurat gentleman-atferd.

+1

Hvor mange ganger har vi ikke i dette forum i "bruktkjøp" diskusjoner, sett utsagn slik som "stikk innom en AD og prøv xx på armen".....?

En AD som holder dyre lokaler og kjøper inn ur til eget lager, kan ikke alene leve av å "justere lenker" på nett-kjøpte ur.

Stiller meg undrende til at mange her tydeligvis mener seg som gode kunder, fordi de ofte er innom ulike AD'r og "taffser" på urene - nei gode kunder er faktisk de som kjøper noe når de er der - om så bare en rem e.l.

Min moral tilsier at jeg "vindus-shopper" når jeg ikke skal ha noe, og går inn i butikken når jeg faktisk har lyst og økonomi til å kjøpe noe, innen en rimelig tidshorisont.
Det er også i mitt hode umoralsk og for eksempel bruke tid hos Bjerke for å se på Rolex, for så å bestille hos Lervik fordi prisen deres er lavest.

Jeg har faktisk oppriktig dårlig samvittighet for at jeg var å så på Panerai hos Bjerke, med det for øye å bestille min 312 der. Den samme uken så dukket det imidlertid opp en "100% som ny" brukt, men opprinnelig kjøpt hos Bjerke, som jeg følte at jeg måtte slå til på.

Mulig jeg er dumsnill, eller bare dum?:eek:
Jobber selv i en konkurranse utsatt handels bransje, så er nok litt "farget" av det.

Går det ikke nesten alltid noen penger hos AD uansett da? ;)

Å besøke AD, og fortelle sitt nettverk (og kansje også her) at du hadde en positiv opplevelse der bidrar til forhandlerens gode rennomè.

Jeg tror bransjen nesten må bestemme seg litt hvis dette er et så stort problem. Ønsker man å stå i butikk som selger og kun få inn folk som skal handle noen få ganger i løpet av dagen, eller at det kommer klokkegale folk innom for en prat, finurlige spørsmål som utfordrer kunnskapsnivået og snakker varmt om deg etterpå, selvom de kansje ikke handler den dagen?

For min egen del så vet jeg ikke helt hvilken klokke jeg skal kjøpe ny neste gang, jeg vet heller ikke når det blir, men jeg vet at jeg skal handle nytt ur av tidemann og jeg vet at jeg trolig skal handle nytt ur av bjerke.

Så får de bare leve med meg frem til den store dagen.

Så lenge urmakere fortsatt velger å ha ordninært butikksalg og ikke gjør noen grep for å møte konkuransen fra nettbutikkene blir utsanget "lei utro kunder" mer som syting og regne.

Jeg har handlet hos Næss, jeg har også handlet ur som Næss fører på rimeligere nettbutikker.
Om han ikke liker dette må han gjøre noen grep for å møte denne utfordringen fra nettbutikkene, og ikke legge skylda over på kundene.

Gentlemanadferd eller ikke.

Jeg vet med meg selv at de ADene som leverer skikkelig god service får mine penger også, ref Tidemann. En sann glede å legge igjen flere månedslønner der :D Derfor kommer jeg også tilbake. Jeg vet at jeg blir møtt på samme måte enten jeg skal kjøpe ur eller prate hull i hodet på dem. De møtte meg like bra før jeg hadde brukt en krone.

Dermed tenker jeg at butikkene som ikke kan levere en tilstrekkelig merverdi over netthandel får tåle det de opplever. Det går faktisk an å drive butikk på en bedre måte.

Redigert:
Ser poenget til Næss, men å gå ut i media og si dette må jo være ufattelig lite hensiktsmessig for butikken hans. Han framstår jo som usmakelig, spesielt sett i lys av noen av erfaringene herfra.

Videre så har kanskje Leirvik lavere overskudd(forutsatt at tallene i tråden her er reelle), men det å bruke tid på å ta vare på kunden må jo skape mersalg. Det blir nevnt her at: heller 5 kl til fullpris enn 10 med 20% rabatt. Vel, skaper man en god relasjon til kunden så er frister det mer å komme tilbake. Man får mer lyst til å handle, man føler seg tryggere på å "tafse" i butikken og tafsing medfører jo ofte også økt kjøpslyst. Den dagen man endelig har spart opp nok til å kjøpe grailen går man jo gjerne tilbake til denne ADen. I løpet av et liv som WIS blir det lagt igjen mye penger i klokker og jeg har en sterk mistanke om at mange her på formuet har ganske syerk kjøpekraft. Det må derfor være hevet over enhver tvil at i det lange løp, og i nedgangstider, vil stort fokus på god service alltid være vinneren.

Så ja, kanskje heller 5 til fullpris enn 10 til 20 % rabatt, men heller 50 til rabatt enn 8 til fullpris for før eller senere vil forholdet endre seg i servicegiverens favør.

Det framstod nok litt påståelig fra min side, men er bare ment som min mening i(/oppfatning av) saken og er ikke noe angrep på andre:)

Går det ikke nesten alltid noen penger hos AD uansett da? ;)

Å besøke AD, og fortelle sitt nettverk (og kansje også her) at du hadde en positiv opplevelse der bidrar til forhandlerens gode rennomè.

Jeg tror bransjen nesten må bestemme seg litt hvis dette er et så stort problem. Ønsker man å stå i butikk som selger og kun få inn folk som skal handle noen få ganger i løpet av dagen, eller at det kommer klokkegale folk innom for en prat, finurlige spørsmål som utfordrer kunnskapsnivået og snakker varmt om deg etterpå, selvom de kansje ikke handler den dagen?

For min egen del så vet jeg ikke helt hvilken klokke jeg skal kjøpe ny neste gang, jeg vet heller ikke når det blir, men jeg vet at jeg skal handle nytt ur av tidemann og jeg vet at jeg trolig skal handle nytt ur av bjerke.

Så får de bare leve med meg frem til den store dagen.
Enig. Jeg har halvkonkret plan om å kjøpe mitt første nye "dyre" ur når feriepengene kommer om over et halvt år. Tilfeldighetene har det seg slik at alle urene jeg ser på (GO, Zenith, JLC) føres av Tidemann. Det vil si at de må regne med at jeg kommer innom en del ganger mellom da og nå for å kjenne meg sikker på hva som for meg blir en stor investering.

De har ingen garanti for at det blir noen kjøp, og de vet ikke at jeg planlegger å kjøpe ur om et halvt år. Erfaring tilsier at når man har hatt en klokke i handa noen ganger så får man ikke mindre lyst til å handle for å si det sånn, så tror god service vil lønne seg.

Jeg sier ikke at dette er den eneste riktige måten å drive butikk, men man føler seg spesiell som kunde når man får en flaske Cognac med sin rosé gull JLC ;)