Lag dine egne reimer ...

Har så smått startet opp selv. Alt av utstyr og litt lær å øve på er i hus. Denne var den første jeg laget, og enn så lenge den mest brukbare.
20170617_142207.jpg
 
Knyter den til slutt hardt med ett enkelt halvstikk på baksiden, og skjærer av tråden.
Lagingavklokkerem1259.jpg

Baksiden, hvor jeg fester tråden.
Lagingavklokkerem1260.jpg

Tråden kuttes.
Lagingavklokkerem1261.jpg

Running keeper syes.
Lagingavklokkerem1262.jpg

Lagingavklokkerem1264.jpg

Trikset for å måle lengden på keeperne, er å legge begge delene av reimen mot hverandre, og strekke delen til keeperne rundt disse. Det vil gi lengden på bitene.
Lagingavklokkerem1266.jpg

Lagingavklokkerem1267.jpg

Da var det så godt som ferdig gitt, med så som så resultat ...Kunne vært mye mer nøye med uthulingen, og tråden jeg brukte med tre cordeler var nok litt for tynn, så vært bedre med tykkere tråd tror jeg. Men det kan alltids syes på nytt senere.
Lagingavklokkerem1268.jpg

Tenkte det var denne karen som skulle få seg nye sko ...
Lagingavklokkerem1269.jpg

Så skal det lages spor til spennen. Gjør det her på øyemål med skalpellen, etter å ha målt med skyvelæret. Men fungerer også bra og bruke hulltangen, og så skjære ut siste lille delen med kniv etterpå.
Lagingavklokkerem1270.jpg

Lagingavklokkerem1271.jpg

Ser ut til å være rimelig så rett på det i hverfall.
Lagingavklokkerem1273.jpg

Bruker vanlig hulltang (som man også kan bruke til å lage ekstra hull i beltet etter jula:D)
Lagingavklokkerem1274.jpg

Sånn ble det på baksiden ...
Lagingavklokkerem1276.jpg


Ble nå en reim til slutt, selv om det nok skulle vært brukt enda litt mer tid på detaljene her. Men kan fikses litt på etterhvert. Avsluttningsvis kan man også forsegle sidene av læret med enten voks eller feks gum tragancant (som er en form for lakk/lim man stryker på, og så polerer glatt) Da får man en fin finish på siden av læret. Men her ville jeg ha en litt røffere finish, så lot læret være ubehandlet. Merk da at reimen vil være lite glad for vann, da den vil trekke til seg.

Håper dette har vært en grei innføring, om enn noe rask og udetaljert til tider. Men begrenset hva småbarnsfedre får tid til av hobbier nå like før jul, iallefall om man skal slippe å måtte sove på gjesterommet:D Var en del "seriøst? Enda en klokkereim ..hvor mange har du nå egentlig ? og vær forsiktig med bordet nå, ellers må du kjøpe enda ett nytt ett!"
 
Iveland startet for en tid tilbake en tråd ang laging av egne reimer, hvor jeg også kommenterte et par få ganger, og lovet bla at jeg skulle legge ut bilder med forklaring neste gang jeg fikk rotet meg til å lage en reim. Men da iveland nå har sine egenproduserte reimer der (på den orginale tråden) så ville jeg ikke kuppe tråden, så laget en egen ny en:0)

Her er forøvrig link til forrige tråd, da det også er beskrevet bla hva slags utstyr man bør ha for å lage en ok reim.
http://www.tidssonen.no/forum/klokker-7/gj%F8r-det-selv-reimer-12866/index4.html

Be warned ...er EN DÆÆÆL bilder her:D

Først, dette er kun EN måte å gjøre dette på, og eksempel på noen enkle teknikker for å lage dine egne reimer.
Et par triks jeg har erfart underveis, både hva man bør og enda mer ikke bør gjøre. Og når det er sagt, så kan jeg ikke akkurat si at jeg ble 100% fornøyd med denne reimen, så er tydeligvis en god stund jeg drodlet med dette ja. Men burde fortsatt være mulig å få noen tips i det minste da;)

Først har jeg valgt meg ut en bit med lær som vel stammer fra et belte, som jeg igjen har banket forsiktig med en kulehammer for å få et ruglete utseende. Skjæreplate er lagt ut på kjøkkenbordet (pass nå endelig på og ikke skjære gjennom platen og ned i bordet, da får man en solid dose med skjenn av sin bedre halvdel nemlig, hehe.)
Lagingavklokkerem121.jpg

Måler opp 20mm på linjalen (og her er det faktisk en idee og heller ta den ørlite grann smalere enn 20mm, ca 19,5mm, for når man bretter læret senere, så blir det noe breiere faktisk) Dette er avhengig av hvor tykkt læret men jobber med er, og da dette stykket her vel var en 4mm ca, så utvider det seg i bredden når man bretter det, en del i allefall.
Lagingavklokkerem122.jpg

Her skjærer jeg langs metalllinjalen, og bedre å ta litt og litt her, så man ikke plutselig ende ut feil. Gjort det et par ganger også, og da er lærstykket fort ødelagt. Altså at kniven glipper vekk fra linjalen, og det blir skjevt.
Lagingavklokkerem123.jpg

Trikset her er også å holde jevnt press langs hele linjalen, ned mot læret, så den ikke sklir på en av endene, og man ender opp med 20mm i en ende og 18mm i den andre enden.
Lagingavklokkerem124.jpg

Kontrollerer bredden med skyvelæret, så jeg vet det ikke blir masse justering på bredden senere. Bedre og ta det nå i såfall. Kan enten gå på med litt sandpapir eller faktisk også en skarp kniv, forsiktig. Men det krever litt trening for ikke å ta for mye.
Lagingavklokkerem125.jpg

Da sitter vi igjen med tre deler, en til hver av endene av reimen, og en som skal deles i to for å lage en fixed og en running keeper.
Lagingavklokkerem126.jpg

Lager den delen som skal bli running keeper en del bredere en den delen som skal være fixed. Men smaken er som baken:0)
Lagingavklokkerem128.jpg

Slik ...
Lagingavklokkerem1210.jpg

Bruker så en scrafeing tool, eller skarfe-kniv tror jeg det heter på norsk? Som jeg høvler forsiktig ned tykkelsen på læret med.
Lagingavklokkerem1247.jpg

Lagingavklokkerem1211.jpg

Lagingavklokkerem1212.jpg

Endene av stykket tar jeg så tynne som mulig, da de skal brettes og limes inn mot midten av stykket, og om de ikke er høvlet helt ned, så blir det en synlig kant, hvilket vi ikke vil ha.
Lagingavklokkerem1213.jpg

Tar en skalpell og skjærer endene helt rette og jevne, for har en tendens til å bli ujevne etter høvlingen.
Lagingavklokkerem1214.jpg

Ikke det skarpeste bildet her ser jeg, sorry for det, men burde gå ann og se at det er høvlet tynnere i bege ender i allefall.
Så er det samme runde på keeperne. Her skal running keepers være like tykke som den tykkeste delen av reimen din, og fixed keepers må være litt høvlet ned i endene, da de jo skal festes mellom to stykker lær (bilde litt senere i prosessen her)
Lagingavklokkerem1217.jpg

Sikkert ikke lett og se her, men endene er litt høvlet ned her ...
Lagingavklokkerem1218.jpg

Så skal det limes litt ...(mange forskjellige typer lim, men dette funker bra for meg i allefall)
Lagingavklokkerem1219.jpg

Her er delen for den ene siden (med fixed keeper) lagt klare til liming. Bruker sigd-kniven til å stryke på et jevnt, tynnt lag med lim, og litt ekstra rundt keeperen.
Lagingavklokkerem1220.jpg

Lagingavklokkerem1222.jpg

Her presses sidene mot hverandre. Trengte ikke noe ekstra press her, men kan være greit og bruke noen små plastklemmer for å holde presset en stund, særlig hvis det er noe stivt lær. Dette var supermykt.
Lagingavklokkerem1223.jpg

Den ene siden begynner og ta form ...
Lagingavklokkerem1224.jpg

Neste del limes.
Lagingavklokkerem1225.jpg

Og presses sammen.
Lagingavklokkerem1227.jpg

Så skjæres tuppen av reimen til. her bruker jeg en annen tupp som mal bare. Har diverse utstansingsjern som er i forskjellige V og U former for å lage endene, men endt opp og gjøre alt med skalpell, da jeg synes resultatet blir bedre faktisk.
Lagingavklokkerem1229.jpg

Nok et uskarpt bilde dessverre.
Så for neste runde med pressisjonsarbeid ...Bruker en kantskjærer for å lage spor som jeg senere skal merke opp til hull for sying.
Lagingavklokkerem1235.jpg

Lagingavklokkerem1231.jpg

Blir en "tråd" av lær som skjæres ut av lærstykket med verktøyet, og den bør skjæres av med kniv og ikke rykkes av, for da blir det fort dårlig finish. Sier det, for det kan være fristende og nappe den av, hehe, prøvd og feilet før ...
Lagingavklokkerem1233.jpg

Så er det kantskjæreren på den andre delen.
Lagingavklokkerem1234.jpg

Da er vi klare for å lage spor/merker for hulling
Lagingavklokkerem1236.jpg

Verktøy med "tannhjul" som man ruller hardt i sport man lagde med kantverktøyet tidligere, som etterlater spor så man kan hulle ut til syingen helt jevnt. prøvd dette en del ganger på frihåndt i starten, og tro meg, resultatet blir SÅ mye bedre med riktig utstyr.
Lagingavklokkerem1237.jpg

Pass på og holde et hardt men jevnt trykk hele veien, og hold deg innenfor sporet.
Lagingavklokkerem1239.jpg

Da er sporet presset inn, og det ble jevnt og fint, og klart for hulling straks.
Lagingavklokkerem1240.jpg

Lagingavklokkerem1241.jpg

Denne hulltangen er helt ny og aldri prøvd før, så spennt på om den fungerer greit. Har tidligere brukt 1mm hull-dor og treklubbe og slått ut hvert enkelt hull. Men med en slik enkle tang bør det være mye enklere og ikke minst raskere. Tangen er forørig også 1mm.
Lagingavklokkerem1242.jpg

Lagingavklokkerem1243.jpg

Tangen fungerte fint den ...
Lagingavklokkerem1244.jpg

Viktig å være nøye her også, for fort gjort å få et hull som ikke er helt på linje med de andre.
Lagingavklokkerem1245.jpg

Lager også to hull i hver ende av delen som skal bli running keeper, så den kan syes den også.
Lagingavklokkerem1248.jpg

Da er vi klare til syingen, og mye forskjellig tråd å velge i her. Valgte en uvokset lintråd med tre cordeler (dvs at det er tre tynne tråder som er tvinnet til en) Er også ferdigvokset tråd (voksen for at tråden skal holde bedre mot fuktighet og ikke råtne) Men den ferdigvoksede tråden har en tendens til å være mer gul enn hvit, og jeg ville ha den så hvit som mulig. Og må derfor vokse tråden selv med Bees wax. (vanlig voks jeg hadde til overs fra jeg bandt fluer tidligere)
Lagingavklokkerem1257.jpg

Og nålene er til lær-søm, og er litt buttere i enden enn vanlige nåler, samt har større øyer for å kunne ta tykkere tråder.
Tråden trees slik, altså en nå i hver ende av tråden. Og viktig her å heller ta alt for mye tråd enn litt for lite, for usannsynlig irriterende når man har sydd rundt hele og ser på de to-tre siste stingene at tråden er akkurat litt for kort ...ja, prøvd det noen ganger i starten også;)
Lagingavklokkerem1250.jpg

Begynn i en av hjørnene, og jobb så på tvers, før man tar langsidene.
Lagingavklokkerem1251.jpg

Lagingavklokkerem1252.jpg

Cluet her er at begge nålene skal inn i samme hull, men fra hver sin side, så det dannes ett sting på begge sider av læret.
Egentlig en teknikk for når man har to stykker lær som syes sammen, men fungerer meget bra her også.
Lagingavklokkerem1255.jpg

Lagingavklokkerem1256.jpg

Her ser du nålen skal gjennom fra begge sider, men ta en og en nål og ikke begge samtidig som jeg viser her, bare ment for å illustrere. Begge to kan fort bli for tykkt, avhengig av størrelse på nåler og hull selvfølgelig.
Lagingavklokkerem1258.jpg

Her nærmer det seg slutten på den ene delen, og jeg syr dobbelt (dvs over den samme sømmen to ganger, for å "låse" tråden) har man en syntetisk tråd, kan man jo svi den av så man fester tråden på den måten, men lin som dette er, må festes på annen måte.

Fortsettelse nedenfor:0) (måtte delen den opp grunnet maaange bilder)
Impressed de luxe;)
 
Prosjektet fortsetter.

Det begynner å bli et greit nivå på reimene om dagen. De enkleste tingene begynner å sitte, men nå gjenstår det å få taket på sying langs kantene samt finish på selve remkantene. Her er kantvoks innkjøpt til formålet.

Fra topp til bunn ser man fremgangen så langt. Den siste svarte ser ganske bra ut. Den fikk et lag med brunt geiteskinn på innsiden. Det er lagt "feil" vei med vilje for å få en litt tøffere look.

20170704_170410.jpg


20170704_170454.jpg
 
Steike, så flott! Skal si læringskurven er bratt hos deg. Jeg derimot, har ikke begynt engang:rolleyes::oops:


Takker :) Sammen med litt flaks og noen sene kvelder begynner kvaliteten å ta seg opp!

Du får være forsiktig når du først starter opp, lett å la seg rive med o_O
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Dårlig verktøy gjorde at gnisten ble litt borte den siste tiden, men ny skjerfekniv fra Japan, og noen flere buckles fra Ebay skal få orden på sakene igjen. Satser på at det blir noen timer ved benken og bedre kvalitet på reimene utover høsten.



Kyoshin-Elle-Leathercraft-Utility-Skiver-Angled-Leather-Knife-Left-Handed-1564-p.jpg
 
Takker! Kan bli vanskelig å hoppe etter Wirkola ( @Olando )

Skulle gjerne ha laget en lærnato til deg, men har ikke prøvd meg på det enda :)
 
Første forsøk på reim hvor skinnet er lagt dobbelt slik at utsiden og innsiden blir lik. 22/20 reim i helt naturlig farge med kun running keeper.

Gjenstår litt arbeid, men synes det ble bra.

20170909_184923.jpg