Lag dine egne reimer ...

Herlig tråd. :) Fikk et innfall og kjørte til Biltema før stengetid i går og handlet remedier for å få lysten til å prøve og lage ei reim ut av systemet. Kom hjem og fikk plyndret ei gammel veske som hang i en garderobe. Frem med saks, fjøl, kniv, m.m.

Limte emner i dag etter middag og 20 min. etterpå så var det å teste om greia var fadese eller noe å satse på. Så langt er det gøy og jeg ser at skal jeg lage noen reimer litt seriøst så må jeg skaffe ordentlig / skarpt verktøy.

Foreløpig er det litt gøy da jeg ikke har prøvd lærarbeid før. Prøvde å pusse litt på et emne for å få det litt vintageaktig. Så lovende ut.

Her er aller første forsøk uten pussing og finjustering:

20140312_170346_zpsbf34e315.jpg


20140312_170354_zps0f4f072e.jpg


20140312_171628_zpse6c4d861.jpg


20140312_170404_zps45fc9098.jpg
 
Redigert:
@Loevhagen Veldig bra! Ser jo flott ut dette da, og ikke mye mer utstyr du strengt tatt trenger for å kjøre på videre med søm også:D Bruk feks en linjal og merk opp med kulepenn hvert 3-4mm og ta en syl og stikk hull der, og sy med nål og tråd (kan også bruke den tykkeste vanlige sytråden du får kjøpt) om du ikke bare bestiller tråd fra feks skinnlaaven.no

Gleder meg til å se fortsettelsen;)
 
Redigert av en moderator:
Takk for det. :) Reima på kl. 12 med spenne og fast keeper: Ha, ha - der limte jeg jo keeper feil vei så den var på baksiden. Crap - da var det å prøve på ny. Klassiske feller her altså. :)
 
Takk for det. :) Reima på kl. 12 med spenne og fast keeper: Ha, ha - der limte jeg jo keeper feil vei så den var på baksiden. Crap - da var det å prøve på ny. Klassiske feller her altså. :)

Har jo laget et par remmer til nå ...og gjorde akkurat det samme for et par dager siden ...Så nybegynner feil skjer både nye som ikke fullt så nye;)
 
Klarte også klippe hullet til spennen i feil ende av remmen en gang, der den baretten skulle gjennom ...en anelse irriterende når man har lagt mange timer i arbeidet og bare må kaste hele skiten:p Så, forvent flere irritasjoner etterhvert som det klemmes ut flere remmer
 
Bruk feks en linjal og merk opp med kulepenn hvert 3-4mm og ta en syl og stikk hull der, og sy med nål og tråd (kan også bruke den tykkeste vanlige sytråden du får kjøpt) om du ikke bare bestiller tråd fra feks skinnlaaven.no
Jeg har ikke prøvd å lage klokkereimer (enda:)), men har laget et par knivslirer. I steden for å stikke hull med syl, så fant jeg det enklere å bruke Dremel og bore hull m/1mm bor i steden. Men - det var jo noe tykkere lær og noe tykkere tråd som ble brukt til dette enn til reimer.

BTW - er ordinært kontaktlim egnet, eller anbefales det spesiell type lim?
 
Jeg vil anta at andre limtyper er bedre, men det var det jeg hadde i heimen.

Mener å ha lest at KØVULFIX er bra - og når jeg så hva den passet til, så var kontaktlimet jeg hadde ganske likt på papiret. Tror det viktigste er at limet limer sugende overflater og holder seg flerksibelt. Hm. Kanskje Tec7 som også ligger her kunne vært noe. Det er nå i alle fall sterkt og fleksibelt. :) Ulempen er at det er hvitt før og etter tørketiden er nådd.

Hva benyttet du på slirene? Kun søm?
 
Redigert:
Køvulfix er det jeg stort sett bruker. Så lenge man påfører lim på begge sider, og lar det tørke til det er berørigstørt før man klemmer det sammen og sette det i spenn, så klarer man nesten ikke å rive det fra hverandre igjen (trust me, har prøvd når jeg klarte å lime fast feil del på feil sted ...og alt gikk i søpla)

Tech7 limer sikkert, men litt usikker på hvordan det trekker inn i læret
 
@Loevhagen looking good! Du kan feks slipe kantene runde (altså ta av det "skarpe") og så ta alt fra litt vaselin eller brun/nøytral skokrem på sidene, og så polere det med noe hardt som feks siden av en kulepenn i plast. Da får du en glatt og avrundet avsluttning på sidene. Kan bruke så og si alt som er litt hardt og glatt til å polere sidene med, så lenge det oppstår friksjon som igjen gir varme for å smelte voksen eller smørningen du har påført, ned i læret og forsegler skinnet.

Raskt regnet har jeg 16 forskjellige typer væsker og voks som jeg bruker litt om hverandre og til forskjellig bruk, bare for å polere sidene. Men til og med stearin vil fungere (sånn passe i allefall)
 
Redigert av en moderator:
Takk for supert tips for kantene. :) Jeg tenkte først å dra noe varmglødende jern langs kanten, men prøver da først "kulepenntrikset". Nice.

Så er jeg der jeg stusser - skjære ut buen. Lite keen på å ødelegge noe nå så seint i prosessen.

20140312_211625_zpsd6273bdd.jpg


Edit: Aha - kniv som anleggsmal, seff. :) Og - IKKE prøve å skjære gjennom all lær på en gang - men ta det i flere steg.

20140312_212916_zps944b6b6c.jpg
 
Redigert:
Hvis dette blir vellykket, så vurderer jeg å benytte denne til ei godklokke da jeg har en ekstra clasp liggende jeg ikke har benyttet ennå:

20140312_215333_zps5376b42f.jpg
 
Dette er jo intet annet enn imponerende som noe av det første du lager:D @Loevhagen!
Og det lille som gjenstår av ujevnheter blir borte med litt mer sandpapir og litt kantpolering med noe hardt.

Legg læret flatt, på bordkanten, og dra det du bruker til å polere i en ca 45 graders vinkel frem og tilbake, og du får en flott kant.
 
Redigert av en moderator:
Første reima ever, ja. Så jeg vil gå sakte frem slik at den blir ei reim jeg kan benytte. Tester ut litt teknikk på et lærstykke fra veska for å unngå å feile for mye med denne reima. Litt sånn kladd for man fører ting i pennen som i gamle dager på skolen. :)

Med litt sjelvende hånd så målte jeg opp hullene som må tas og tok det første med hulltanga til 36 kroner på Biltema. Fungerte flott den. Måtte stoppe før jeg tar alle hullene, fordi som du sier så må jeg først pusse kantene og bearbeide dem til siste finish - og først da vet jeg jo egentlig hvor den egentlige senterlinja på reima er. Skyter jeg alle hullene nå, så må jeg pusse av likt på hver side av reima - og det er ikke sikkert går heeeelt etter planen.

Ser også at ei Natospenne blir litt puslete på denne reima. :rolleyes:

Anyways - dette er GØY. Nesten mer gøy enn å kjøpe ei ny klokke, faktisk. Fordi, her legger man ned et stykke arbeid og får et forhold til "tingen / produktet / outputen".

Takk for en flott tråd, Nessuno79 - uten den hadde jeg ikke fått idéen.

20140312_225328_zpsca50d96c.jpg
 
Er jo akkurat dette som er grunnen til at jeg lagde tråden i sin tid, så andre også skulle se gleden i å lage sine egne remmer;) Og, det er bare å glede seg, for det er bøtter og spann med læring i hver eneste rem du lager fremover, og da får du jo bare lyst å lage flere, og lære mer. Blir artig og se utviklingen her, og ikke nøl med å spørre om det er noe jeg kan hjelpe med.
 
Er det mulig/enkelt å bytte fargen på tråden nær kassa på en Hodinkee-type reim?

Har en med nøytral farge jeg gjerne skulle ha bytta til rødt eller noe mer spennende.
 
Er det mulig/enkelt å bytte fargen på tråden nær kassa på en Hodinkee-type reim?

Har en med nøytral farge jeg gjerne skulle ha bytta til rødt eller noe mer spennende.


@Melchiades det går helt fint det. enkleste er bare å finne en syntetisk tråd som er tilsvarende tykkelse, tre den gjennom hullet to ganger med en nål, og knyte en stram knute bak. så varmer du opp feks et skrujern rødglødende, og presser ned tråden så den forsegler baksiden av hullet. og vips, har du ikke bare ny sprek rem, men gjort det selv i tillegg:D
 
Redigert av en moderator: