Kunsttråden

Liker veldig godt Martin Whatson. Har også en collab med Sandra Chevrier og Martin Whatson
135DB8DD-425D-4DCD-914F-894F501E0F95.jpeg

Har en spørsmål som kanskje dere kunstkjennere kan svare på. Jeg har en kompis som er glad i gamle biler som trenger virkelig tlc og som har kjøpt en gammel Transporter for en god stund tilbake med mye malerier på. Bilen i seg selv ser veldig sliten ut og har vært ute mang en vinternatt. Han har hatt den i mange år og kjøpte den først med kun malerier rundt panseret slik jeg forstod han. Han har et sommerhus i nordnorge og liker å kjøre kystlinjen nedover på ulike surfesteder.

Uansett så spurte han meg om jeg visste hva dette var og viste meg et par sjablonger som var sprayet på bilen? Hva f... tenkte jeg. Kan det være originale Dolk eller Pøbel verk? Skjedde en gang uten at han egentlig merket det for en god del år siden på strekningen fra nord og sørover. Må selvsagt forhøre meg litt mer med tid og sted han tror dette skjedde. For alt jeg vet kan dette bare være fantestreker fra kids og men jeg likte dem i alle fall veldig godt

4DE9B11A-6724-4B1C-BAF4-ECD9BC78A571.jpeg
3793FD76-C726-43CF-BCA2-30CC36F93824.jpeg

• Liker
Reaksjoner: Pippen, chrbir og hen
Har en spørsmål som kanskje dere kunstkjennere kan svare på. Jeg har en kompis som er glad i gamle biler som trenger virkelig tlc og som har kjøpt en gammel Transporter for en god stund tilbake med mye malerier på. Bilen i seg selv ser veldig sliten ut og har vært ute mang en vinternatt. Han har hatt den i mange år og kjøpte den først med kun malerier rundt panseret slik jeg forstod han. Han har et sommerhus i nordnorge og liker å kjøre kystlinjen nedover på ulike surfesteder.

Uansett så spurte han meg om jeg visste hva dette var og viste meg et par sjablonger som var sprayet på bilen? Hva f... tenkte jeg. Kan det være originale Dolk eller Pøbel verk? Skjedde en gang uten at han egentlig merket det for en god del år siden på strekningen fra nord og sørover. Må selvsagt forhøre meg litt mer med tid og sted han tror dette skjedde. For alt jeg vet kan dette bare være fantestreker fra kids og men jeg likte dem i alle fall veldig godt

Vis vedlegg 246702Vis vedlegg 246703
Det der tror jeg definitivt ikke er noen «fantestreker fra kids», så her er det bare å finne frem vinkelsliperen.

• Liker
Reaksjoner: BigT og Erik_SG
Det tror ikke jeg heller, men hadde vært artig å funnet ut noe håndfast om disse verkene

Jeg holder en liten knapp på Pøbel. Hjertet går igjen i flere av hans motiver, det samme gjelder for så vidt fargepaletten i begge bilder.

Det sagt, en rekke ukjente «street artists» har også vært på turné i Nord, både sammen og alene. Mange av Pøbel og Dolks motiver fra disse turene er dessuten trykket opp, og jeg har ikke sett noen av bildene før.

Uansett, utrolig kult! Som @Gin skriver, her er det bare å ta frem vinkelsliperen. Det blir jo ikke mer autentisk enn en ekte sjablon på solid metall :)

Kjenner til en lokal kunstner som heter Rune Fauske. Det kunne minne litt om det han gjør. Nå er jeg på syltynn is men han har noe av den samme stilen i sine verk.

Vis vedlegg 246702Vis vedlegg 246703
Dette er av kar en som jobber under navnet MIR. Han herjet rundt endel sammen med Dolk for ca 10-15 år siden, har vært gjestekunstner i tidlig fase av Nuart-festivalen og er synlig flere steder i Europa. Usikker på status quo ifht aktivitet nå, men det er fine ting han har i katalogen.