Kunsttråden

Har en spørsmål som kanskje dere kunstkjennere kan svare på. Jeg har en kompis som er glad i gamle biler som trenger virkelig tlc og som har kjøpt en gammel Transporter for en god stund tilbake med mye malerier på. Bilen i seg selv ser veldig sliten ut og har vært ute mang en vinternatt. Han har hatt den i mange år og kjøpte den først med kun malerier rundt panseret slik jeg forstod han. Han har et sommerhus i nordnorge og liker å kjøre kystlinjen nedover på ulike surfesteder.

Uansett så spurte han meg om jeg visste hva dette var og viste meg et par sjablonger som var sprayet på bilen? Hva f... tenkte jeg. Kan det være originale Dolk eller Pøbel verk? Skjedde en gang uten at han egentlig merket det for en god del år siden på strekningen fra nord og sørover. Må selvsagt forhøre meg litt mer med tid og sted han tror dette skjedde. For alt jeg vet kan dette bare være fantestreker fra kids og men jeg likte dem i alle fall veldig godt

4DE9B11A-6724-4B1C-BAF4-ECD9BC78A571.jpeg
3793FD76-C726-43CF-BCA2-30CC36F93824.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Pippen, chrbir og hen
Har en spørsmål som kanskje dere kunstkjennere kan svare på. Jeg har en kompis som er glad i gamle biler som trenger virkelig tlc og som har kjøpt en gammel Transporter for en god stund tilbake med mye malerier på. Bilen i seg selv ser veldig sliten ut og har vært ute mang en vinternatt. Han har hatt den i mange år og kjøpte den først med kun malerier rundt panseret slik jeg forstod han. Han har et sommerhus i nordnorge og liker å kjøre kystlinjen nedover på ulike surfesteder.

Uansett så spurte han meg om jeg visste hva dette var og viste meg et par sjablonger som var sprayet på bilen? Hva f... tenkte jeg. Kan det være originale Dolk eller Pøbel verk? Skjedde en gang uten at han egentlig merket det for en god del år siden på strekningen fra nord og sørover. Må selvsagt forhøre meg litt mer med tid og sted han tror dette skjedde. For alt jeg vet kan dette bare være fantestreker fra kids og men jeg likte dem i alle fall veldig godt

Vis vedlegg 246702Vis vedlegg 246703
Det der tror jeg definitivt ikke er noen «fantestreker fra kids», så her er det bare å finne frem vinkelsliperen.
 
  • Liker
Reaksjoner: BigT og Erik_SG
Det tror ikke jeg heller, men hadde vært artig å funnet ut noe håndfast om disse verkene

Jeg holder en liten knapp på Pøbel. Hjertet går igjen i flere av hans motiver, det samme gjelder for så vidt fargepaletten i begge bilder.

Det sagt, en rekke ukjente «street artists» har også vært på turné i Nord, både sammen og alene. Mange av Pøbel og Dolks motiver fra disse turene er dessuten trykket opp, og jeg har ikke sett noen av bildene før.

Uansett, utrolig kult! Som @Gin skriver, her er det bare å ta frem vinkelsliperen. Det blir jo ikke mer autentisk enn en ekte sjablon på solid metall :)
 
Kjenner til en lokal kunstner som heter Rune Fauske. Det kunne minne litt om det han gjør. Nå er jeg på syltynn is men han har noe av den samme stilen i sine verk.
 
Har en spørsmål som kanskje dere kunstkjennere kan svare på. Jeg har en kompis som er glad i gamle biler som trenger virkelig tlc og som har kjøpt en gammel Transporter for en god stund tilbake med mye malerier på. Bilen i seg selv ser veldig sliten ut og har vært ute mang en vinternatt. Han har hatt den i mange år og kjøpte den først med kun malerier rundt panseret slik jeg forstod han. Han har et sommerhus i nordnorge og liker å kjøre kystlinjen nedover på ulike surfesteder.

Uansett så spurte han meg om jeg visste hva dette var og viste meg et par sjablonger som var sprayet på bilen? Hva f... tenkte jeg. Kan det være originale Dolk eller Pøbel verk? Skjedde en gang uten at han egentlig merket det for en god del år siden på strekningen fra nord og sørover. Må selvsagt forhøre meg litt mer med tid og sted han tror dette skjedde. For alt jeg vet kan dette bare være fantestreker fra kids og men jeg likte dem i alle fall veldig godt

Vis vedlegg 246702Vis vedlegg 246703
Dette er av kar en som jobber under navnet MIR. Han herjet rundt endel sammen med Dolk for ca 10-15 år siden, har vært gjestekunstner i tidlig fase av Nuart-festivalen og er synlig flere steder i Europa. Usikker på status quo ifht aktivitet nå, men det er fine ting han har i katalogen.
 
N00b her! Pusset opp 1.etg og har ønske om minst to bilder på veggen. Synes dette var kult, noen som kan kommentere prisnivået så jeg ikke evt går på en smell? Selger er åpen for bud så det ligger kanskje noe høyt?
C6C5F805-9E54-412C-B194-D3D360314DB8.jpeg

Bildet er 81/250 og sitter i en flott Pushwagner-ramme i massiv matt sort bøk med refleksfritt glass. Bildet ble kjøpt hos Galleri Fenka som 1. gangssalg i 2021 og kvittering følger med. Bildet med ramme er 105x81 cm.
 
N00b her! Pusset opp 1.etg og har ønske om minst to bilder på veggen. Synes dette var kult, noen som kan kommentere prisnivået så jeg ikke evt går på en smell? Selger er åpen for bud så det ligger kanskje noe høyt?
Vis vedlegg 293472
Bildet er 81/250 og sitter i en flott Pushwagner-ramme i massiv matt sort bøk med refleksfritt glass. Bildet ble kjøpt hos Galleri Fenka som 1. gangssalg i 2021 og kvittering følger med. Bildet med ramme er 105x81 cm.

Ingen upris dette, men ville selvsagt prøvd meg på bud. Pushwagner holder seg generelt godt i pris, og man så en markant økning etter hans død. Personlig, så mener jeg følgende avgjør alt ved kunst:

1. Hva mener du det er verdt for deg?
2. Hvilken glede vil dette gi deg?
3. Det skal på veggen. Har man for mye kunst, så rullerer man på «veggtid».
 
  • Liker
Reaksjoner: twt2
Vurderer dette bildet til veggen på hytta, men syntes det er skummelt å legge verdien av en 126710BLRO (på brukten) i et bilde uten å egentlig vite så mye om kunst… Noen som har en formening om hva som ville vært en fair pris her:

IMG_2399.png
 
  • Liker
Reaksjoner: Edward og holmby
Vurderer dette bildet til veggen på hytta, men syntes det er skummelt å legge verdien av en 126710BLRO (på brukten) i et bilde uten å egentlig vite så mye om kunst… Noen som har en formening om hva som ville vært en fair pris her:

Vis vedlegg 339022
jeg kan fortelle deg svaret, men fortell først kort om bildets nåværende tilstand, har det gjennomgått restaurering, er det signert og datert tydelig, hvem var modellen, hvordan ser det ut på baksiden, er rammen original, hvem har eid det tidligere og hvor har det oppholdt seg til nå, har det vært stilt ut offentlig eller blitt publisert i bøker. hva er prisforlangende. har du lest deg opp på dahl?

kunstmarkedet er ikke som klokkemarkedet, og definitivt ikke da det kommer til one-of-a-kind som i dette tilfellet: denne selgeren kjenner allerede markedet og har gjort mesteparten av jobben for deg. det er et fabelaktig maleri med en iboende verdi som langt overstiger nevnte klokke.

vurderer du noe alternativ opp mot dette maleriet? er det nylig lagt ut for salg, eller har det vært tilgjengelig en stund?

til deg: hvorfor falt du for dette maleriet? hva slags værelse ønsker du det i, og er det tilsvarende utsikt fra din hytte?
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Heftos
jeg kan fortelle deg svaret, men fortell først kort om bildets nåværende tilstand, har det gjennomgått restaurering, er det signert og datert tydelig, hvem var modellen, hvordan ser det ut på baksiden, er rammen original, hvem har eid det tidligere og hvor har det oppholdt seg til nå, har det vært stilt ut offentlig eller blitt publisert i bøker. hva er prisforlangende. har du lest deg opp på dahl?

kunstmarkedet er ikke som klokkemarkedet, og definitivt ikke da det kommer til one-of-a-kind som i dette tilfellet: denne selgeren kjenner allerede markedet og har gjort mesteparten av jobben for deg. det er et fabelaktig maleri med en iboende verdi som langt overstiger nevnte klokke.

vurderer du noe alternativ opp mot dette maleriet? er det nylig lagt ut for salg, eller har det vært tilgjengelig en stund?

til deg: hvorfor falt du for dette maleriet? hva slags værelse ønsker du det i, og er det tilsvarende utsikt fra din hytte?

Hei og tusen takk for fint svar og gode oppfølgingsspørsmål!

Jeg skal forsøke å gi litt kontekst samt svar på spørsmålene.

Maleriet er renset hos konservator og rammene er forgylt med bladgull hos forgyller, så vidt jeg kan se er det signert. Vet ikke om det er datert, hvem som var modell (hos H.A. Dahl går blonde jenter i bunad igjen, så ikke sikkert det er en modell han har malt), vet ikke hvordan baksiden ser ut, om det har væft utstilt eller publisert (det skal jeg følge opp). Prisforlangende er rundt NOK 200k. Jeg har lest litt om kunstneren, og han fremstår anerkjent, dog ikke like populær som sin far.

Jeg har lenge sett etter bilder på finn.no, men uten hell hittil. Galleriet virker seriøst, og de har mange fine bilder og lang historie.

Hytta som bilde evt. skal henge i ligger på 850moh ved Tuddal i Telemark (ganske nære Tuddal Høyfjellshotell). Vi har fin utsikt til både Gaustatoppen og andre daler/fjell. Men ingen fosser, eller like dramatisk landskap som på maleriet. Maleriet skal henge i stue/kjøkkendel av en nybygd hytte. Hytta er moderne, med mye store vinduer og med utsikt. Området gir en nasjonalromantisk følelse, og med maleriet ønsker vi å tone ned det moderne i hytta samtidig som vi ønsker et maleri som "passer" området. Vurderer p.t. ingen alternativer, men dette maleriet peker seg ut hittil både som nasjonalromantisk og at størrelsen passer der det skal henge (ved spisebordet, mellom to vinder som har utsikt). Hva appellerer med maleriet: lyssettingen, fargene, kvaliteten, størrelsen, formen og at det er av en velrennomert kunstner.

Hva gjør meg usikker: rett og slett å kjøpe et bilde som ikke står til forventningen samtidig som jeg betaler for mye/taper en vesentlig sum...
 
lite trolig at du taper en vesentlig sum - du vil derimot vinne et vesentlig bilde. tilby 160 laken og se hva som skjer.

for ordens skyld:
jeg har bl a bakgrunn som malerikonservator, kjøpt og solgt kunst internasjonalt av vesentlig betydning i flere tiår samt tidligere elev av vår eminente kitschmaler.
 
Redigert: