Kunsttråden

Ryddet litt i skapet i dag. Fant Herman Hebler fra 60tallet. Original, innrammet. Ble gitt til min bestefar i 62. Hva er verdien på noe sånt?
 
Det positive med å jobbe i et stort firma med mye kunst er at man kan få dekorert konteret forholdsvis pent gratis. Storfornøyd med 3*Valtyrson på veggen. Alternativet var 4 bilder av sau i forskjellige fasonger, så føler jeg vant denne her..
 
Torsken har funnet sin plass på kjøkkenet.

4EE3A89C-86A5-46A6-B278-A7C166C59701_zpsdzkvzqm9.jpg
 
HJELP! Jeg har jo ikke peiling
Satt og browset litt på fineart sine sider i dag. Først kikket jeg litt på pishwagners billigere trykk, men dette er verken helt min stil og ikke tror jeg disse er verd et øre om f.eks år.

MEEEEEN! skal jeg komme til poenget.
Likte veldig godt et bilde som heter innseiling av vebjørn sand.
Link her: https://www.fineart.no/galleriobjekt/Vebj%F8rn_Sand_-_Innseiling_%2C_h%E5ndkolorert/367651

Sådan en enkel og liten inngang til kunst for min del

Spørsmålet er da: hvordan han denne blitt produsert?

Slik jeg forstår det på forklaringen :jet print-håndkolorert.
*Så har godeste vebjørn malt et maleri først.
*scannet inn maleriet
*printet ut maleriet med høy kvalitet i f.eks svart-hvitt? (Her 70 eksemplarer)
*så med sin egen pensel "kolorert" dette maleriet til hva det blir på bildet under?

Vebj%F8rn_Sand_-_Innseiling_%2C_h%E5ndkolorert.jpg


Noen som har peiling på teknikken?
 
Spørsmålet er da: hvordan han denne blitt produsert?

Slik jeg forstår det på forklaringen :jet print-håndkolorert.
*Så har godeste vebjørn malt et maleri først.
*scannet inn maleriet
*printet ut maleriet med høy kvalitet i f.eks svart-hvitt? (Her 70 eksemplarer)
*så med sin egen pensel "kolorert" dette maleriet til hva det blir på bildet under?

Ikke inngående kjennskap, men slik jeg har skjønt det har du helt rett. Malt (eller trykt) en original, scannet og printet og så lagt på farge for hånd. Men, originalen er sannsynligvis ikke sorthvit. Virker som om det er relativt vanlig at det er en original i farger som det blir lagt litt ekstra maling oppå (mest for å få kalle det håndkolorert og få litt ekstra penger spør du meg.)

Har et par jetprint selv, og de er fine de, helt til du studerer dem litt nøye. Ikke min favorittkunstform, men når man ikke har råd til originalen... :p
 
Ikke inngående kjennskap, men slik jeg har skjønt det har du helt rett. Malt (eller trykt) en original, scannet og printet og så lagt på farge for hånd. Men, originalen er sannsynligvis ikke sorthvit. Virker som om det er relativt vanlig at det er en original i farger som det blir lagt litt ekstra maling oppå (mest for å få kalle det håndkolorert og få litt ekstra penger spør du meg.)

Har et par jetprint selv, og de er fine de, helt til du studerer dem litt nøye. Ikke min favorittkunstform, men når man ikke har råd til originalen... :p

Takker for svar, sånn ca hva jeg tenkte meg, og hvem kan man klandre. Selfølgelig vil ola normann heller kjøpe noe "rørt" av kunstneren en noe "bare" printet.

Da tror jeg heller jeg satser på ren litografi, for originaler av aune sand tillater kontoen ikke helt enda.
 
Takker for svar, sånn ca hva jeg tenkte meg, og hvem kan man klandre. Selfølgelig vil ola normann heller kjøpe noe "rørt" av kunstneren en noe "bare" printet.

Da tror jeg heller jeg satser på ren litografi, for originaler av aune sand tillater kontoen ikke helt enda.
Det kan være et meget vakkert bilde og verdt prisen også. Dra og se på. Det er som med klokker. :)
 
I likhet med noen over her, så har jeg ikke peiling!

Men jeg har noen bilder. De som ikke er gaver er kjøpt ene og alene fordi jeg liker dem. Ingen tanke for koherens i "samlingen" eller nåværende/fremtidig verdi.

Trykk fra kunstnerkollektivet i Brenneriveien:
AA9C0620-EB02-40BB-AC1B-D1F3E7A5BD76_zps3pgavv4e.jpg



Ronny Bank. Har en irrasjonelt sterk kjærlighet for dette bildet.
D522AC75-CA70-45D4-9C4B-DF8723DBA74A_zps5qvjvupc.jpg


Vebjørn Sand:
8ACCDBF0-D614-4836-8307-EB0BD0576EBA_zpsmzvq0qjg.jpg



Antoine de Saint-Exupéry
884D15F2-BAC4-4004-83BA-9B642EBFB0B6_zps5f59byop.jpg


Franz Widerberg:
CA7BAA40-88DF-42EB-9EE2-E60AE10C362D_zpskeooahur.jpg
 
Har noen her gode tips til hvordan man tar vare på større trykk (Større en A1, dimensjoner som f.eks. 75 x 95 cm)?

Jeg bruker A1 syrefrie plastlommer i perm for de vanlige trykkene, men har noen som er større. Har ikke funnet noen god løsning for disse.
 
kjøp deg en skikkelig stor perm, fex hos christ engebretsen & søn i pilestredet, oslo. finnes ørten varianter.

har du mange nok trykk/tegninger, så lønner det seg med en skuffereol beregnet på dette. det er slik vi klattmalere selv bruker ;)

Har noen her gode tips til hvordan man tar vare på større trykk (Større en A1, dimensjoner som f.eks. 75 x 95 cm)?

Jeg bruker A1 syrefrie plastlommer i perm for de vanlige trykkene, men har noen som er større. Har ikke funnet noen god løsning for disse.
 
Grail alert !!!

"Blått Tre" 1993
Olje på lerret,140 x 120 cm
Jakob Weidemann
Skal få lagt ut noen bilder når bildet har kommet opp på veggen her hjemme senere i dag.
photo_2017-01-07_10-01-42.jpg
 
Redigert:
Junior som også er glad i litografi fikk opp to Nico Widerberg fra ´96.
03.JPG

Nico Widerberg, Balanse ´96

01.JPG

Nico Widerberg, Hode og Hånd ´96
 
  • Liker
Reaksjoner: ebrygfjeld
det gjorde seg ordentlig bra -
og at du også har katalogen med maleriet på framsiden er en suveren bonus. imidlertid er jeg nysgjerrig på hvordan du kom fram til høydeplasseringen over sofaen? :)

Endelig er maleriet oppe på veggen etter lang ventetid.
Fikk nesten ikke sove i går pga dette, og flere andre bilder som har fått ny plass i hjemmet.

Vis vedlegg 23983

Vis vedlegg 23982
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla