Konfirmasjon - hjelp!

Vanskelig å komme med råd fra sidelinjen. Alt koker vel ned på familiesituasjon og hvor reflektert konfirmanten er. For mange ten-åringer tror jeg det passer bedre et tilsvarende beløp på en globalt indeks fond. Så kan en (dyr) klokke komme som en gave til 18 årsdag eller etter endte studier.
 
Hos oss hadde vi samme diskusjon da våre skulle konfirmeres. Vi endte opp med bunader til konfirmasjon og klokker som 18-års gave. Rett og slett fordi vi synes (våre) 14-15 åringer var litt i yngste laget til å gå med dyre klokker. Dessuten er det ikke så stor sannsynlighet for at man glemmer bunaden i garderoben etter trening:)
 
Vanskelig å komme med råd fra sidelinjen. Alt koker vel ned på familiesituasjon og hvor reflektert konfirmanten er. For mange ten-åringer tror jeg det passer bedre et tilsvarende beløp på en globalt indeks fond. Så kan en (dyr) klokke komme som en gave til 18 årsdag eller etter endte studier.

Som de fleste i den alderen, høyst varierende modenhet:) Men nok til å kunne ta vare på og sette pris på en fin gave som er ment å være et minne fra barn->voksen-markeringen.

Å gi tilsvarende penger i fond syns jeg er dørgende kjedelig... også monner ikke beløpet særlig heller.

Problemet nå er å få produsert en BB med blå bezel og stålvisere i 39mm;)

Brukt SMP300 kan være aktuelt, men litt kjipt med brukt gave. Den nye er blitt for klumpete, liker ikke skiva og designet på h-ventil er ille. Også er den dyr.
 
Null problem.
Såklart spør jeg hvorfor. Hva er det som er så urørlig med en konfirmasjon, at den ikke kan utgå?

Er vel heller ikke et stort poeng å gi en klokke i konfirmasjonsgave om det ikke er konfirmasjon?

Flott klokke Genta, go for it!
 
Veldig fin gave. Sønnen min skal også konfirmeres snart, men jeg ville aldri stolt på han med noe annet enn G-Shock.
Selv mistet jeg, eller ble frastjålet flere klokker i ungdommen/studenttiden. Faktisk 4 totalt som jeg husker. Garderober er full av tyver desverre, og ungdom er distré til tider :rolleyes:
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Veldig fin gave. Sønnen min skal også konfirmeres til snart, men jeg ville aldri stolt på han med noe annet enn G-Shock.
Selv mistet jeg, eller ble frastjålet flere klokker i ungdommen/studenttiden. Faktisk 4 totalt som jeg husker. Garderober er full av tyver desverre, og ungdom er distré til tider :rolleyes:

Meget godt poeng :)

Jeg er opptatt av at mine barn skal ha det beste, men jeg har alltid i bakhodet at man ikke må kjøpe så dyrt utstyr at det legger begrensninger på bruken. Enten det er sykkel, skiutstyr eller klokke.... Min eldstemann (som heldigvis er noen år fra konformasjonsalder) er flink til å passe på tingene sine, men er allerede på sin tredje klokke :eek: Hjelper ikke med G-Shock når den forsvinner i garderoben.....
 
  • Liker
Reaksjoner: JonasV
Hadde jeg fått en så fin klokke til min egen konfirmasjon, selv vel vitende om verdien, tror jeg det fortsatt er mindre enn 50% sjanse for at den hadde overlevet og at jeg hadde hatt den med meg inn i arbeidsliv og voksenalder. Men.. folk er forskjellige. Du kjenner din sønn best. Lykke til med beslutningen:)
 
Redigert:
Da har jeg kjøpt gave. Ble ikke hva jeg hadde trodd, men ble klokke. Sier ikke hva, noen måneder til komf. ennå. Ikke si noe til min sønn!

Takk for innspill. Diskuter gjerne konfirmasjon videre i denne tråden, men jeg trenger ikke flere innspill:)