Konfirmasjon - hjelp!

Medlem
26. april 2011
Innlegg
5.056
Til våren skal eldstemann konfirmeres.
Noen med en kvalifisert formening om riktig gavebeløp?

Tenkte litt på en klokke. Surprise? :) Hyggelig med varig ting fremfor noen penger som bare flyter inn i ei stor suppe eller blir brukt på ungdommelig fjas. Kommer uansett ikke til å gi så mye at det faktisk monner når det kommer til viktige ting som leilighet eller studie.

Innspill og erfaringer mottas med takk.

Er dette for drøy gave? Tudor BB36mm: 24.300,-
https://www.tudorwatch.com/watches/black-bay-36/m79500-0004
m79500-0004.png
 
Til våren skal eldstemann konfirmeres.
Noen med en kvalifisert formening om riktig gavebeløp?

Tenkte litt på en klokke. Surprise? :) Hyggelig med varig ting fremfor noen penger som bare flyter inn i ei stor suppe eller blir brukt på ungdommelig fjas. Kommer uansett ikke til å gi så mye at det faktisk monner når det kommer til viktige ting som leilighet eller studie.

Innspill og erfaringer mottas med takk.

Er dette for drøy gave? Tudor BB36mm: 24.300,-
https://www.tudorwatch.com/watches/black-bay-36/m79500-0004
Vis vedlegg 127643

En flott gave! Personlig ville jeg kanskje valgt et ur med dreibar bezel til konfirmasjonsgutten.

Beløpet er det intet å si på, "mange" får gjerne bunad i tilsvarende ++ beløps størrelse.

Lykke til!
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
En flott gave! Personlig ville jeg kanskje valgt et ur med dreibar bezel til konfirmasjonsgutten.

Beløpet er det intet å si på, "mange" får gjerne bunad i tilsvarende ++ beløps størrelse.

Lykke til!

Takk for innspill!

Liker at den er 36mm, passer bedre i alderen 15-25. Dreibar bezel gjør klokka større. Også er den ekte toolwatch, ingenting som kan gå i stykker på denne! Også kan vi far-sønn-bonde med like visere... :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
For en flott gave! Jeg syntes det er helt innafor med dette uret som gave fra foreldre mtp pris/verdi! Jeg kunne gitt noe lignende selv når den tid kommer, men jeg hadde nok ikke gitt tilsvarende beløp i cash.

Jeg er også svak for gaver som blir gitt eller som man får i en slik setting. Syntes det er helt topp med affeksjonsverdien den får.

Go for it;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321 og Genta
Støttes! En skikkelig klokke som vil kunne brukes resten av livet er en perfekt konfirmasjonsgave. Tudor BB36 er en fin kandidat. Vanskelig å slå i denne prisklassen :)
 
Sorry at jeg er negativ, men er det nå blitt vanlig med dyre gaver også fra foreldrene?
Nå er det 6-8 år siden mine unger ble konfirmert, men de fikk selskapet og klær (bunad og «skikkelig» dress) som gave fra oss foreldre, forsto at dette var vanlig den gang og ikke at vi var spesielt kiipe.
 
  • Liker
Reaksjoner: trippelj
Sorry at jeg er negativ, men er det nå blitt vanlig med dyre gaver også fra foreldrene?
Nå er det 6-8 år siden mine unger ble konfirmert, men de fikk selskapet og klær (bunad og «skikkelig» dress) som gave fra oss foreldre, forsto at dette var vanlig den gang og ikke at vi var spesielt kiipe.

Vet ikke, derfor jeg spør;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin
Sorry at jeg er negativ, men er det nå blitt vanlig med dyre gaver også fra foreldrene?
Nå er det 6-8 år siden mine unger ble konfirmert, men de fikk selskapet og klær (bunad og «skikkelig» dress) som gave fra oss foreldre, forsto at dette var vanlig den gang og ikke at vi var spesielt kiipe.

Noen år til jeg er der enda, men tenker samme som deg at selskapet og klær til festen er selve gaven fra oss foreldre.
 
Unnskyld meg, men er ikke bunad en dyr gave? En bunad er da vitterlig 2-3x prisen av den Tudoren? Og nei, jeg snakker ikke om det Kina-rælet som de kaller bunad. Det er ikke verdt navnet engang.
Jo, men i vårt tilfelle var det snakk om arv etter oldemor, så kostnaden var kun en ny skjorte og profesjonelle tilpasninger av stakken ellers. Totalkost var omtrent som en «skikkelig» dress - som sønnen vår fikk.
 
"En skikkelig dress" trenger ikke å ligge på 10-15k. Tiger, Lindeberg ++ får du til rundt 5000kr.

For øvrig en fin tudor å gi i gave. Godt over hva jeg hadde tenkt var budsjett, men det er jo helt subjektivt og relativt, heldigvis!
 
  • Liker
Reaksjoner: darkcho
@Genta skal få tyn fordi han ikke har en bunadsarv?
En skikkelig dress er da fort 10-15k det og, så føler glasshuset er trangt her ;)
Jeg tenker det at en gave til sneipen av denne størrelsesorden er greit jeg, gitt nevnte sneips omsorg for tidligere armbåndsur gitt i gave.
Men det er jo meg da.
Føler vel ikke særlig tyn? Setter pris på ulike erfaringer. Dress til en ikke utvokst 15-åring blir maksimalt en Dressmanndress til 2’. Kommer ikke til å passe lengre til jul...

Bunad var en god ide, men sliter ennå med størrelsen. Min får han ikke ennå.

Apropos dress. Den jeg fikk med kort jakke og rosa magebelte på en pinglete rar kropp. Det var tortur! Bildene enda værre!! Og jeg skal ikke utsette min sønn for det samme:)
 
Vi tok en beslutning da vår sønn ikke ønsket seg verken bunad eller dress til konfirmasjonen. Etter litt vurdering falt valget på en Sub (da de var "billige") fra hans fødselsår. Bortsett fra kontrollert bruk de første årene, ser jeg i dag at han bruker den til pent og er meget forsiktig med klokken. Ps; vi valgte å gravere baksiden med, navn/dato og en liten tekst.
Anbefales.
Edit; En klokke er en fin gave uansett pris og modell - den varer og har/får affeksjon.

20190104_174957.jpg
 
Redigert:
Synes det var en riktig fin ide jeg. Men kommer kanskje litt an på type selskap og kost. Uansett så er det en fin tanke og gi noe skikkelig som varer og ikke bare penger som forsvinner i det store sluket.
 
Jeg synes det er en super gave. Har selv gitt klokker til begge våre sønner til konfirmasjonen. Vi la oss også på samme prisnivå. Jeg tror allikevel jeg ville valgt litt større klokke enn 36 mm. Det er en klokke han forhåpentligvis skal ha resten av livet, da synes jeg 36 mm blir litt for liten.
Men finnes vel Tudor i 40 mm også.
 
  • Liker
Reaksjoner: Callahan
Hei,

Synes dette høres ut som en glimrende gaveidé, som arvingen burde kunne ha som et minne om både dagen og familien resten av livet. Mye bedre idé enn X kroner inn på konto!

(Spesielt om han får beskjed om å gi lyd fra seg når den ikke holder tiden lengre - den kunne vel være moden for litt omsorg engang i løpet av studiene hans, og jeg ser for meg at det kan sitte langt inne hos en fattig student å bekoste service på uret.)

En annen tilnærming til alle samme problem, er jo å overrekke en skikkelig kvartsbasert sak, om et slikt begrep finnes i husholdningen. 'Nytt batteri og O-ringer, det blir 300kr'...

Hm. Jeg innså nettopp at jeg bør begynne å tenke på eldstemanns' konfirmasjon. Det er ganske få år til...