Kohe321's bildetråd!

Hø? Har jeg glemt å kommentere her? Har lest i tråden før. Mye pent og fin Seiko-del av samlingen. Artig å følge med på fotoeksperimenteringen.
 
Stor takk til dere begge, det er kjekt å høre.

@Tore: Seikoene i samlingen er flippet, men merker et lite savn etter noe high-end japansk må jeg si. Skal ikke se bort ifra at en GS finner veien inn i samlingen i fremtiden. Først tror jeg dog at PO 8500 er mest aktuell, den har jeg virkelig begynt å like utrolig godt - mye pga. dine flotte bilder av den. :cool:
 
Redigert:
Et par prøvebilder med det nye objektivet jeg fikk til jul. :D

DSC_3064_zpsa68cc642.jpg


DSC_3073_zps8acb3da5.jpg
 
Takk!

Et bilde til av submarineren. Slår meg hvor fotogen denne klokken faktisk er, det finnes virkelig ikke en dårlig vinkel å spore på den. Det skal i hvert fall godt gjøres. :p

8402532333_eba33ddc5b_h.jpg





Ta gjerne et raskt bilde av oppsettet du bruker:D flotte bilder! Ekstern flash? Hvilken linse og kamera?

Bruker Nikon D600 med Nikkor 105mm macro for bildene over. Ingen ekstern flash, faktisk ikke flash i det hele tatt. Bildene er tatt med mellom 3 og 5 sekunders eksponering til mykt lys. Som lyssetting brukte jeg bare iphone 5 med appen "flashlight" som gjør hele skjermen hvit, og bruker aluminiumsfolie strimler som reflektorer for å fremheve sider av klokken. Bruker en gammel manfrotto tripod i aluminium som stativ som gjør jobben greit, men ikke er det mest stabile i verden (grunnet vekten).

Noen kjappe bilder av utstyret (minus tripod).

IMG_1913_zps54c93d7a.jpg


IMG_1914_zps7ff9c868.jpg


IMG_1915_zpsa50362de.jpg
 
Redigert:
Nope, bildene er tatt i et vanlig rom med lysene av slik at jeg kan kontrollere lyset på bildet fullstendig. En lightbox må jeg få se å kjøpe meg. :p
 
Redigert:
Et par (nær)bilder til av submarineren tatt i dag. :)

8385977227_007f29712f_b.jpg


8387063534_66e1d5dcc5_b.jpg
 
Redigert:
Virkelig en fryd for øyet.
Takk som deler, og tips om fotografering tar jeg any day:eek:
 
Redigert:
Lekkert det siste bilde ditt, med skinnet i "innerringen"! Flott samling du har nå:)
 
Takk så mye folkens, det motiverer og varmer. :)

Virkelig en fryd for øyet.
Takk som deler, og tips om fotografering tar jeg any day:eek:
Takk som deler.

Ang. tips, tja her er det så mye som kan sies. Det jeg gjorde i starten var å lese mye og se på massevis av videoer på youtube for å lære det grunnleggende rundt fotografi først. Så er det selvfølgelig ingenting som slår det å ta massevis av bilder hele tiden. Sett kameraet på manuell og ikke gi deg før du blir så fortrolig med det at du kan bruke det i blinde.

Du trenger ikke allverdens utstyr for å kunne ta et bra bilde. For klokkebilder er en god macrolinse virkelig et pluss, men utenom det kommer du en lang vei med litt fantasi rundt lyssetting og komposisjon. Selvsagt blir det bedre bilder med bedre utstyr, men tror det er et poeng å ikke kjøpe for mye fancy greier og bite over for mye før du er klar for det. Etter min mening er det mer enn nok å bare lære seg kameraet i starten.

Å kontrollere lyset, refleksjonene og skyggene er helt avgjørende. Til klokkebilder er mykt lys best. Ellers er det bare å eksperimentere mye, så får du etter hvert en idé over hva som fungerer og hva som ikke fungerer like bra.

Anbefaler å se hva Karl Taylor har av videokurs, det kan virkelig anbefales på det sterkeste.
 
Redigert:
futthewuck? iPhone som softboks? Dette skal jeg prøve umiddelbart. Nei, forresten, nå skal jeg sove. I morgen kveld blir det iphone og stativ. Når jeg tenker meg om har jeg et par medium softbokser liggende til blitser, men det er så stress å rigge til med vanlige lamper for å få kontroll på lyset. iPhone er jo genialt. Tror størrelsen er perfekt også. Kan ikke ha for stor lyskilde til en klokke hvis du skal ha litt kontroll på retningen. Tomorrow, tomorrow...