Ang. tips, tja her er det så mye som kan sies. Det jeg gjorde i starten var å lese mye og se på massevis av videoer på youtube for å lære det grunnleggende rundt fotografi først. Så er det selvfølgelig ingenting som slår det å ta massevis av bilder hele tiden. Sett kameraet på manuell og ikke gi deg før du blir så fortrolig med det at du kan bruke det i blinde.
Du trenger ikke allverdens utstyr for å kunne ta et bra bilde. For klokkebilder er en god macrolinse virkelig et pluss, men utenom det kommer du en lang vei med litt fantasi rundt lyssetting og komposisjon. Selvsagt blir det bedre bilder med bedre utstyr, men tror det er et poeng å ikke kjøpe for mye fancy greier og bite over for mye før du er klar for det. Etter min mening er det mer enn nok å bare lære seg kameraet i starten.
Å kontrollere lyset, refleksjonene og skyggene er helt avgjørende. Til klokkebilder er mykt lys best. Ellers er det bare å eksperimentere mye, så får du etter hvert en idé over hva som fungerer og hva som ikke fungerer like bra.
Anbefaler å se hva Karl Taylor har av videokurs, det kan virkelig anbefales på det sterkeste.
futthewuck? iPhone som softboks? Dette skal jeg prøve umiddelbart. Nei, forresten, nå skal jeg sove. I morgen kveld blir det iphone og stativ. Når jeg tenker meg om har jeg et par medium softbokser liggende til blitser, men det er så stress å rigge til med vanlige lamper for å få kontroll på lyset. iPhone er jo genialt. Tror størrelsen er perfekt også. Kan ikke ha for stor lyskilde til en klokke hvis du skal ha litt kontroll på retningen. Tomorrow, tomorrow...
Kjør på Tore, det er en rask og grei måte å få bra belysning til klokkebilder på. Med lukkertid på noen sekunder, så kan du bevege telefonen rundt klokken og belyse sidene du vil belyse. Aluminiumsfolie-strips er perfekte reflektorer.
Et bilde av polaren tatt nå. I denne vinkelen var det faktisk ganske vanskelig å få tatt et bra bilde da glasset reflekterte lyset og ble "hvitt" om jeg var litt uforsiktig med belysningsvinkelen. Måtte være veldig forsiktig med å ikke bevege iphone skjermen i en vinkel som fremprovoserte dette. Rolex skulle bare begynt å bruke AR-coating...
Et par bilder av exploreren tatt i dag. Grenen den henger på er fra juletreet som fremdeles ligger i hagen. Klippet av en fin gren, tok den med inn og knipset disse bildene. Passer fint som et "explorer tema" tenkte jeg.
Da var photobucket-pro abonnementet sagt opp og jeg har gått over til Flickr. Helt utrolig hvor dårlig photobucket har blitt i det siste. Det mest irriterende er hvordan de komprimerer bilder jeg laster opp for å spare båndbredde, og dette blir spesielt klart når bildene linkes til forum. Da blir komprimering så høy at du kan se piksler og firkanter på bildene, spesielt rundt liten tekst som på urskivene i klokkebilder... Antall farger reduseres også. Ikke akkurat imponerende, og faktisk ganske frekt med tanke på at jeg betaler dem for "unlimited bandwidth".