Knivtråden

Magasiner om kniv.. hvilke er det som er gode?

Gjerne noe tilsvarende WatchTime - dvs. en god balanse mellom nyheter, reviews og dybdeartikler.
 
Huff, mer å bruke penger på.... Da har jeg også kjøpt meg en Spyderco Sharpmaker. La på en Spyderco Tenacious også, vet ikke om det er en ok kniv men den så grei ut.

Fikk sett Tenacious i en butikk forrige uke. Meget flott kniv!


De hadde også denne liggende:
SP157GTIPanw.jpg

Spyderco LionSpy. Kul sak :)

Magasiner om kniv.. hvilke er det som er gode?

Gjerne noe tilsvarende WatchTime - dvs. en god balanse mellom nyheter, reviews og dybdeartikler.

Piggybacker deg på denne :)
 
Magasiner om kniv.. hvilke er det som er gode?

Gjerne noe tilsvarende WatchTime - dvs. en god balanse mellom nyheter, reviews og dybdeartikler.

Altså, det går an å lese Blade. Men det er mest bilder altså. De er ganske positive til alt de anmelder. Mye custom-greier.

Tactical knives dekker omtrent det tittelen sier, men selve knivene er kanskje litt mer interessante for den jevne bruker enn i Blade. Tviler dog på at du kjenner deg særlig igjen i bruksområdene de skisserer ;)

Jeg ville droppet magasiner, og holdt meg til forum på nettet.
 
Altså, det går an å lese Blade. Men det er mest bilder altså. De er ganske positive til alt de anmelder. Mye custom-greier.

Tactical knives dekker omtrent det tittelen sier, men selve knivene er kanskje litt mer interessante for den jevne bruker enn i Blade. Tviler dog på at du kjenner deg særlig igjen i bruksområdene de skisserer ;)

Jeg ville droppet magasiner, og holdt meg til forum på nettet.

Hehe, du har nok helt rett :) Har ennå tilgode å registrere meg på et knivforum, men ser mye reviews på Youtube.

Denne tyskeren har mange fine reviews: https://www.youtube.com/user/stschmalhaus


Har du fått din Sharpmaker ennå @cosmo_dud? Jeg venter fortsatt spent på min...og jammen tror jeg det blir en annen unbox senere denne uken også ;)
 
Redigert av en moderator:
Har du fått din Sharpmaker ennå @cosmo_dud? Jeg venter fortsatt spent på min...og jammen tror jeg det blir en annen unbox senere denne uken også ;)

Nei. Venter fortsatt jeg og. Tok dessverre "supersnegletregpostgang" da jeg bestilte. Tidligere erfaringer sier at den bør snart være fremme.
Gleder meg til unboxing.

En annen ting jeg går å venter på er ZT's nye 0556. En noe mer kompakt versjon av ZT0560.
 
Redigert av en moderator:
Nei. Venter fortsatt jeg og. Tok dessverre "supersnegletregpostgang" da jeg bestilte. Tidligere erfaringer sier at den bør snart være fremme.
Gleder meg til unboxing.

En annen ting jeg går å venter på er ZT's nye 0556. En noe mer kompakt versjon av ZT0560.

Gleder meg veldig til å se de første reviewene av Kershaw Thermite. Hinderer-design og "Spanto" grind :)
 
Redigert av en moderator:
Har du noe erfaring med Rockstead @Anders?

Nei, kan ikke si at jeg har hørt om merket en gang? :) Jeg har vært ute av loopen i mange år, leser ikke noe om kniver lenger. Hender jeg kjøper en kniv nå og da, men det skyldes for det meste tilfeldigheter :p

Friske priser, ser jeg av litt googling ...
 
Redigert av en moderator:
Har to kniver, en skeletool fra leatherman og en taktisk marinekniv av ukjent merke.
Den taktiske er ganske fin, har sjakkelåpner, kniv, krok til feste på feks redningsvest osv. Skeletool er også ok. Begge har blader uten tagger.
Er på jakt etter en dedikert seilekniv med hovedfunksjon å kappe tau raskt, få opp sjakler og knuter og om mulig med fløyte på.


Finnes dette? Befinner meg oftere og oftere i kjipe situasjoner hvor tau må kappes.
 
@Entropy, jeg driver hverken med seiling eller ... speiderknuter. Men likevel eier jeg flere kutteredskaper som er nevnt i artikkelen over, huh?

Benchmade Triage er en stor rescue foldekniv. Bladet er delvis serratert, og det er en safety-cutter integrert.

1-DSC_4348.jpg


Benchmade Hook. Safety cutter med fingerhull.

7.jpg


Spyderco Rescue. På størrelse med en Delica, men hel-serratert, og sheepsfoot blad (avrundt knivspiss).

getimage.php


Har kun testet kutting av både klær og tau i kontrollerte settinger med alle sammen, ikke under stress. Triagen er en ypperlig kniv til det meste, og serrateringene biter godt i tauverk. Safetycutterene tar kun tøy og ganske spinkelt tauverk. Spydercoen er vinneren her, det tar tauverk og tøy men med sterkt redusert fare for bruker og omgivelser grunnet bladgeomtrien. Brukes med sagbevegelser på tauverk, og biter sinnsykt bra!

Jeg ville gått for en variant med hel-serratert egg, og butt spiss. Gjerne fra Spyderco, de er enkle å åpne med én hånd og av meget god kvalitet. Orange må jo være ypperlig for å finne den igjen også?
 
Redigert av en moderator:
Takk Anders! Er spyderco fra juice sin link jeg hittil har likt best. Det var fin hjelp med dine ord om denne. Farge har lite å si, mister jeg den går den på sjøen:)
 
Takk Anders! Er spyderco fra juice sin link jeg hittil har likt best. Det var fin hjelp med dine ord om denne. Farge har lite å si, mister jeg den går den på sjøen:)

@Entropy en fangsnor eller "Lanyard-Coil" på nynorsk løser problemet med at kniven havner på sjøen.
Det blir vel omtrent som en dødmannsknapp på motoriserte båter. Utfordringen blir at snoren kan bli enda en ting å henge seg fast i..
 
Redigert av en moderator:
Sharpmakeren landet i postkassen i dag :)

Foreløpig testet den på en Global G-2 kjøkkenkniv, og resultatet ble meget bra! :)
 
Sharpmakeren landet i postkassen i dag :)

Foreløpig testet den på en Global G-2 kjøkkenkniv, og resultatet ble meget bra! :)

Hmm... Siste gang jeg bruker langsom postgang. Har enda ikke fått min.
Godt å høre at resultatet ble bra. Har flere kniver som venter på en runde med denne.