Knivtråden

Cold Steel Recon Tanto. Kjøpt ifbm. førstegangstjenesten. Brukt 2 uker i felt og resten til å åpne pakker osv. med. Litt synd ettersom det er en god kniv!
432D8C73-2305-4588-87EC-A8438F7B949D-129-0000000A1EFDF937_zpsf97297dd.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: tidsmarskin
Bare et par bilder av ZT0560 ;)

Fortsatt meget fornøyd, men framelocken som i starten var litt for hard har nå blitt litt i letteste laget.

Klarer å åpne kniven ved å gjøre en (kraftig) "kastebevegelse" - dvs. uten å være borti flipper eller tommelskruene. Noen som vet om dette er normalt?

2_zps5414d52c.jpg


3_zpsdeb213b0.jpg
 
Herlig kniv @Juice. Dette er helt normalt. Ingen ting å bekymre seg over. Så sant ikke bladet kommer ut bare med tyngdekraft.
 
Redigert av en moderator:
Dagens kniv:

CAM00071_zps913bb375.jpg


Cold Steel Micro Recon 1.

Denne er så liten at den nesten blir et leketøy (5 cm blad), men allikevel et praktisk verktøy å ha i lommen eller på nøkkelknippet.

[video=youtube;lgxHa68nric]http://www.youtube.com/watch?v=lgxHa68nric[/video]
 
Recon-serien til Cold Steel er kul. Har en kniv fra Cold Steel på vei, men ikke Recon. Har alltid likt disse, og nå klarte jeg ikke vente lenger. Sammen i pakken følger en kompakt "slipe-sak" fra Spyderco som har fått god kritikk. Gleder meg til å prøve denne.
 
Recon-serien til Cold Steel er kul. Har en kniv fra Cold Steel på vei, men ikke Recon. Har alltid likt disse, og nå klarte jeg ikke vente lenger. Sammen i pakken følger en kompakt "slipe-sak" fra Spyderco som har fått god kritikk. Gleder meg til å prøve denne.

Du får ta en unboxing når den dukker opp ;)

Hvilken Spyderco sliper er er det forresten du gikk for?

Jeg har kikket en del på Sharpmaker i det siste, men har ikke pulled the trigger ennå.
 
Du får ta en unboxing når den dukker opp ;)

Hvilken Spyderco sliper er er det forresten du gikk for?

Jeg har kikket en del på Sharpmaker i det siste, men har ikke pulled the trigger ennå.

Det ble en Spyderco 204MF Sharpmaker Standard Complete Set Medium and Fine Grit Rods. $60 hos knifecenter.

Unboxing skal det bli :)
 
Har en Sharpmaker som vel er en 15 år gammel, den er helt super. Ikke til alle kniver selvsagt, men de fleste amerikanske foldeknivene mine har en fabrikkegg som settes raskt opp igjen med en Sharpmaker. De gamle Sharpmakerne hadde ikke flere vinkler, kun 40 grader (20 + 20).

Til norsk tollekniver eller konveks-slipte egger må det frihåndssliping til. Jeg har eksperimentert litt med Rudolf-stroppen, uten å kunne påstå at jeg har blitt helt overbevist :)
 
Til sharpmakeren kan jeg også anbefale de ultra fine slipestengene.
Tar det til et ekstra nivå. :)

For egger som ikke er 30 eller 40 grader klarer man, med litt øvelse, å jukse det til. Ha litt sharpie på eggen, gi den noe drag på slipestengene. Sjekk eggen og se hvor du fjerner tusj, det vil fortelle deg om vinkelen din er for høy eller lav.

Dette fungerer også på skandigrind (skandinaviske kniver) men det er ikke ideelt, da slipestengene er litt små..

Konkave eller konvekse egger må nesten få en mikroegg for å la seg slipe opp lett. Da ville jeg ikke brukt sharpmakeren. Heller frihånd eller et større system som edgepro. Skandigrind kan også gies en mikroegg, men sålenge en ikke bruker kniven som øks ser jeg ikke noe grunn til det. ;)
 
And then there was two :) Så lett påvirkelig som man er en gang iblant så måtte jeg anskaffe "survivor kniven". Bra kvalitet i henhold til pris syns jeg. Litt harry med BG på håndtaket, men skitt au.


 
Huff, mer å bruke penger på.... Da har jeg også kjøpt meg en Spyderco Sharpmaker. La på en Spyderco Tenacious også, vet ikke om det er en ok kniv men den så grei ut.
 
Huff, mer å bruke penger på.... Da har jeg også kjøpt meg en Spyderco Sharpmaker. La på en Spyderco Tenacious også, vet ikke om det er en ok kniv men den så grei ut.

Jeg er helt fersk i gamet, men mitt inntrykk er at Tenacious er knivverdenens Seiko diver - så og si uslåelig på value og et meget godt kjøp :)
 
Jeg er helt fersk i gamet, men mitt inntrykk er at Tenacious er knivverdenens Seiko diver - så og si uslåelig på value og et meget godt kjøp :)

Jeg er også helt fersk i gamet. Har en del kniver, men ingen foldekniver og Spyderco sine kniver appellerte til meg av en eller annen grunn. Håper noen går lei av sine utgaver etterhvert og legger de ut på salgssidene her...;)
 
Nydelig kniv du har der @braza2013.

Skille.

Endelig på plass:

43BE808E-BFD6-4936-9AFD-63AAACAF0570-3443-0000020721B8A696_zps12f2040c.jpg


A61AC7A4-D4B7-4E09-A00B-C4EF8FCE4C43-3443-000002072895386B_zpsb775f7e8.jpg

Hm, da var det like før det havnet en slik kniv i handlekurven også, men brått så jeg en omtale som sa at den ikke er noe særlig for venstrehendte. Hva tror du om det Cosmo dud, er den ikke grei å håndtere med venstrehånda?
 
Redigert av en moderator:
Hm, da var det like før det havnet en slik kniv i handlekurven også, men brått så jeg en omtale som sa at den ikke er noe særlig for venstrehendte. Hva tror du om det Cosmo dud, er den ikke grei å håndtere med venstrehånda?

Grunnen til at denne ikke er så enkel å håndtere for venstrehendte er låsen. Når kniven skal taes sammen igjen etter bruk, vil du ikke komme til med tommelen på samme måte, som ved høyrehånd. Etter litt prøving nå, får jeg det til. For en som er venstrehendt, vil jeg ikke tro dette vil være et problem. Jeg må dog vri kniven 180 grader i hånden for å få det til. Med noe trening vil jeg tro dette skulle gå seg til. Alternativet er å hjelpe til med høyrehånd under lukking.
Å åpne kniven er like lett med venstre som med høyrehånd.
Kniven er helt fantastisk og til meget moderat pris. Jeg ville gitt den et forsøk :)