Knivtråden

Takk for info, da er den bestilt og betalt så da er det bare å vente på postmannen. Da har jeg en Tenacious og en Cryo samt sharpmaker i bestilling så da er det vel bare å løpe ut i skogen etter noen kvister så jeg har litt å spikke på når de dukker opp :D
 
Mine kniver passer kanskje helt inn her, men jeg har jo ihvertfall to jeg har lyst til og vise fram.

Den første kjøpte jeg etter inspirasjon etter "alles" helt, Macyver. :) Hadde den først liggende i bilen sånn i tilfellet, men nå har jeg begynt og ha den i lomma. Går med kniv hele dagen på jobb og det er ikke få ganger etter jobb at jeg griper etter kniven(som da ikke er der siden den henger på arbeidsbuksa). Men framover kan jeg bare dra frem lommekniven. :)

20130626_163805.jpg



20130626_164041.jpg



Den andre kniven min brukes hver gang jeg er ute på tur og til små jobber inne og ute hjemme. Veldig fornøyd med den og jeg syns den er fin og se på. Passe tung og lett å åpne/lukke.

20130626_164301.jpg


20130626_164323.jpg


20130626_164357.jpg


20130626_164337.jpg


Ellers er jeg veldig glad i kniver. Oldefar, bestefar og pappa har alle lagd kniver, så jeg må vel prøve meg på det selv etterhvert. :)
 
@<a href="http://www.tidssonen.no/forum/member.php?u=4" target="_blank">Juice</a> hvor har du kjøpt denne? Har lenge hatt lyst på en liten folding knife og denne ser perfekt ut!

@Golfballen, kjøpte den av random selger på eBay.com. Kniven er morsom, men veldig liten. Dersom planen er å bruke den til annet enn å åpne konvolutter, teip osv. ville jeg kanskje gått et lite hakk opp i størrelse.

Har ikke tatt meg råd til den ennå, men Al Mar Hawk Ultralight må være den perfekte kniven ift. liten (men ikke for liten) størrelse og latterlig lav vekt (mindre enn 28 gram!).

Everyday Commentary: Al Mar Knives Hawk Ultralight Review

[video=youtube;MLyDk5hwtbg]http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=MLyDk5hwtbg#t=175s[/video]

Spol frem til 02:55
 
Redigert av en moderator:
Her er mine foldekniver. Har noen slirekniver også, men de ligger spredt i ryggsekker og turbagger og kjellerboder og hvemvet og er et prosjekt for en annen dag. :)

Spyderco først:
f3dk.jpg

Fra toppen:
Cat i 440C
Manix 2, Sprint Run i XHP stål
Police, tidlig versjon i G2 stål
Cricket i VG10
Calypso Jr., Sprint Run i laminert ZDP 189

Resten:
mwm9.jpg

Fällkniven U2 i SGPS
Benchmade AFCK i 154CM
Buck 110 i S30V

Policen ble kjøpt i Florida i 1993 og er den eldste gjenlevende foldekniven jeg har. Båret daglig i 5 år i USA og den eneste som egentlig har vært mye i bruk. Bladet er tungt nok til å kunne "flippes" åpent uten å være nær bladet, uten at leddet er særlig slarkete.

Da jeg rotet bort Policen kjøpte jeg AFCKen i stedet, som nissen på mallen påstod var en bedre kniv enn Spyderco. Jøssda. Elendige serrateringer, dårlig herdet stål, skranglete konstruksjon, utrygg låsemekanisme, slurvete pålimte dekaler. Tvers igjennom "shoddy" og den eneste Benchmaden jeg har giddet å kjøpe.

Fällknivens U2 ser ut som en genial lommekniv til daglig bruk, og kommer i godt stål, men er latterlig ubehagelig i hånden. Pleier å ligge i jaktsekken som reserve ekstra nødbackup.

Jeg ser at etterhvert som jeg har blitt eldre har knivene mine blitt mindre og mindre i størrelse. :)
 
Strider lager meget flotte kniver syns jeg. Veldig populære blant knivsamlere.

knifeart_2265_339502487


knifeart_2267_18047886


knifeart_2265_468695757


knifeart_2267_262522398


Om du bruker Instagram, sjekk disse #strider og #hinderer. Mye flott å se på :)
 
Sorry, men Strider er noen luringer som selger vilt overprisede varer, i stålkvaliteter som er totalt uegnet for formålet. S30V har ingen verdens ting i en stor "hard use" kniv å gjøre, det er altfor sprøtt.

I foldekniver er det mer fornuftig - men fremdeles priset inn i himmelen.

Var det ikke forresten Mick Strider som ble fersket i å lyve på seg Special Forces-fortid?
 
Sorry, men Strider er noen luringer som selger vilt overprisede varer, i stålkvaliteter som er totalt uegnet for formålet. S30V har ingen verdens ting i en stor "hard use" kniv å gjøre, det er altfor sprøtt.

I foldekniver er det mer fornuftig - men fremdeles priset inn i himmelen.

Var det ikke forresten Mick Strider som ble fersket i å lyve på seg Special Forces-fortid?

Skal være enig med deg om at de er overpriset, og det til de grader! Men, som vi alle vet er det markedet som regulerer prisene. Så lenge vi er villige til å betale så mye, kan de bruke slike priser.

Det stemmer. Mannen er bare en stor løgn. Listen er lang: Mick Strider has some explaining to do.

Stemmer. Han virker som en temmelig guffen type.

Enig.

Dog syns jeg at knivene er tøffe. Om det holder mål i "felten" er en annen sak. Ser de som poster bilder av sine på nett og i andre medier, bruker de mer som smykker :)

Når det er sagt. Syns jeg det er like hårreisende at Rick Hinderer kan ta $800 for sin XM-18. (Men den er sikkert verdt det! ;))
 
Ja takk!
[video=youtube;R98cGkhN18o]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=R98cGkhN18o#at=741[/video]
 
[MENTION=183]Everyday Commentary: Al Mar Knives Hawk Ultralight Review

[video=youtube;MLyDk5hwtbg]http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=MLyDk5hwtbg#t=175s[/video]

Spol frem til 02:55

Har CRK Mnandi lengst til høyre her, samt en LoneWolf "Paul Executive" som ser ut til å være samme kniv som Benchmade'n ved siden av. Kan anbefale førstnevnte om man er ute etter en liten, nett og stilig kniv av god kvalitet. LW ble raskt sløv og litt slækk i låsen.
 
Fikk svar i dag.
Prisen er som nevnt over 300USD. Ventetiden i dag er 10-20 uker pluss den tiden det tar og lage min etter mine spesifikasjoner.
Har alt satt meg på venteliste. Unbox kommer om tja... cd 6mnd;)

Gleder meg!