Knivtråden

Denne overgår alt (edit: av mine). Grimsmo Norseman
CB2F40AC-7FEA-43C6-B448-70B85003B848.jpeg
 
Redigert:
Delvis inspirert av denne tråden, og delvis motivert av at jeg mistet min n'te Leatherman Skeletool har jeg begynt å nerde litt på kniver.
Fikk min første "ikke leatherman"-foldekniv på mange år i posten nylig, en Ruike P801-SF:
ruike1.jpeg

ruike2.jpeg

ruike3.jpeg


Var litt bekymret for at låsen var så hard at jeg måtte bruke to hender for å lukke, men det myknet fort opp. Misliker litt skruene inni lommeklipsen som stikker ut og kan gnage litt på lommene, men ellers veldig fornøyd.

Største problemet med den er at jeg ikke kan sitte og fikle med den, da fruen blir sprø av lyden, og det følgelig skaper dårlig stemning i heimen. Tror deg det vil gjelde de fleste kniver, så jeg skal ikke la det trekke ned for akkurat denne.
 
Så kul og moderne ut @Bøygen ! Grattis!

Jeg har for en stund siden (etter venting siden jul) fått min Benchmade Bugout 535-3 i Carbon.

Noen tanker om den:
-Solid
-Smooth følelse av både scales og action
-Kanskje litt mindre enn jeg så for meg (mindre forskjell fra mini enn jeg trodde).
-Langt blad/knivegg ift. lengde på håndtak og generell størrelse. Tynt = bra clicer.
-Ikke overraskende; Ekstremt lett. :p
-Litt glatt overflate på håndtak, virker liksom veldig "tørr" så med tørre hender merkes det ekstra (også fordi den er så lett så virker den "lett å miste").
-Ut av esken var det ikke perfekt følelse å åpne pga. "grums" langs låsen som glir langs enden av bladet. Ble perfekt etter åpning, rens og smøring. Har justert den så og si "drop-shut", men det medfører bittelitt slakk sideveis. Mulig jeg må stramme bittelitt. Den er ekstremt følsom for justering, det skal minimalt med justering på skrue fra slapp til for tight action...
-Skarp nok ut av esken, men har opplevd skarpere, så den skal slipes opp litt ja..
-Moro å leke med som lillebror mini.
-Den virker som det perfekte kompromiss til å det meste av bruk. Den kan omtrent erstatte mini-bugout i lommen siden den ikke merkes mye mer, men har knivblad av en størrelse som holder til det meste. Og den tåler nok mer enn man tror ifg. endel reviews. Skulle jeg solgt alle unntatt en, hadde det vært en het kandidat. Klart at Chris Reeve small Sebenza er en annen het kandidat, hakket mer "tight", kraftigere og skuddsikker(mindre bevegelige deler), men litt kortere og tykkere blad..
-Konklusjon: Kommer til å bli med mye brukt. Keeper! :mrgreen:


I tillegg fikk jeg i går TRM Three Rivers Manufacturing Neutron 2 (som jeg ikke klarte å motstå etter å ha sett endel bra reviews, og heldig nok å få kjøpe ny siden det nesten er umulig; Sikkert bra invistering :p).
Førsteinntrykk:
-Utvendig omtrent på størrelse med ovennenvte bugout
-Føles flatere (fordi den er bredere?)
-Mindre skruer og "dill". utskifbare håndtak (som egentlig ikke er en del av knivens struktur).
-Føles litt mer solid pga. flere ting; deriblant action og bittelitt tyngre pga. titanium liners hele veien i motsetning til Bugout der innvendig titan stopper ved skruen i midten.
-Liner Lock - ikke like moro/lett å leke med som Bugout, men kanskje mer solid i det lange løp, og lettere å vedlikehold
-Litt stiv action (men kun i forhold til ovennevnte, er vel ikke for stiv, men går seg sikkert litt til (og kan nok justeres).
-Litt mer grip i overflaten enn ovennente, selv om den ikke har mønster/grovhet.
-Kortere knivblad enn Bugout (omtrent likt som CRK Small Sebenza som er noe mindre men kanskje tykkere).

Bugout og Neutron 2:
IMG_20220304_082716.jpg

Her vist med (f.v.): Sebenza Large, Bugout, Neutron 2, Sebenza small, Mini Bugout:
IMG_20220304_082608.jpg

IMG_20220304_082124.jpg
IMG_20220304_082631.jpg


IMG_20220304_082044.jpg
 
Finnes det noe andre sider enn www.skarpekniver.com som har utvalg på Japanske kniver? Tenker da på håndlagde kniver. Drømmer om noe slikt som denne ;



Har handlet herfra en gang, i tillegg til fra SK
 
Fikk teste noen Shiros av et sonemedlem og ble fort solgt, her er resultatet.,. Neon NL KC og Quantum Gen 2.

Lukke/åpne egenskaper som er avhengighetsdannende samt sinnssyk byggekvalitet. Selv om Neon NL er en innstegsmodell ble jeg overrasket over kvaliteten. Kan anbefale å handle fra recon1 eventuelt knifecenter.

61077C48-8BC6-49D7-BD64-38339F8295A4.jpeg
4FED27B2-9CD2-42A1-A0C8-F0C43DB0F3CE.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: politrew og Run AC
Blitt bitt av basillen selv. Etter dager med lesing og youtube, bestilte jeg en Civivi Elementum Micarta i går kveld. Ser at den får en del skryt på nett. Bilder kommer!
 
  • Liker
Reaksjoner: Sylar
En riktig god kollega (og kompis) pensjonerer seg til sommeren. Jeg har lyst til å sende med ham en hyggelig gave. Han er friluftsmann av rang, og tilbringer vannvittig mye tid på setra si til fjells. Ingen jeger, men fisker som få. Tenker kanskje en turkniv med slire er veien å gå? Så kan jeg gravere den selv, eller stemple den.

Hva anbefales i så fall til maks 1000-ish? Gjerne rimeligere også. Han er mer opptatt av bruken enn «snobberiet».
 
Hva med noe fint og tradisjonsrikt fra Helle?

 
  • Liker
Reaksjoner: Erik_SG og BigT
En riktig god kollega (og kompis) pensjonerer seg til sommeren. Jeg har lyst til å sende med ham en hyggelig gave. Han er friluftsmann av rang, og tilbringer vannvittig mye tid på setra si til fjells. Ingen jeger, men fisker som få. Tenker kanskje en turkniv med slire er veien å gå? Så kan jeg gravere den selv, eller stemple den.

Hva anbefales i så fall til maks 1000-ish? Gjerne rimeligere også. Han er mer opptatt av bruken enn «snobberiet».
Hva med knivsmed Strømeng?
 
  • Liker
Reaksjoner: BigT