Klokkespotting

Medlem
10. nov. 2007
Innlegg
471
Sted
Bærum
I Alfa forumet har vi en Alfa spottings side.. der man kan fortelle om Alfaer man har sett på veien... Vi kunne kanskje ha noe så nerdete som "klokkespotting"`?

Jeg var i 50år lag i helgen snakket med en del av gjestene om seff klokker:

Stål Breitling Chrongraph med hvit skive, 2 Tag Heuer links,

isted spiste jeg frokost på bølgen og moi på briskeby, der satt en kar med Panerai 243..tror jeg.. sort gummirem..

Moro ;)
 
Re: Klokke spotting

hehe.. ja det er jo som regel menn som har de tøffe klokkene.. så man skal ikke titte for lenge hehe
 
Re: Klokke spotting

Hehe... ja jeg satt og stirret litt for mye på klokken til en kar som satt og leste avisen på trikken en gang... Var ikke en veldig fancy klokke, men jeg satt og undret over hvilket merke det var og litt sånn. Når han skulle gå av lurte han på om jeg ville ha avisen hans... Tydeligvis hadde jeg sittet og tittet litt ofor mye på klokken hans, og karen var sikker på at jeg satt og leste i avisen hans :)

Må si jeg ble litt pinlig berørt :oops:
 
Re: Klokke spotting

Kan nok skjønne at om noen begynner å stirre på armen min, at jeg da inntar en mistenksom / forsiktig holdning :)

Men hvorfor ikke ta kontakt ? Jeg gjør ofte det, - ser klokken spennende ut og ligner på noe jeg antar kan være ekte saker, spør jeg gjerne om å få se på uret, samtidig som jeg sier noe om min egen interesse.
Har til dags dato til gode å bli avvist eller ikke fått noe positiv respons.
En bonus er det jo at en alltid får vist og fortalt om sitt eget ur !
Har hørt at det er ganske vanlig å bli tilsnakket slik lengre sør på Kontinentet og i USA......

Men jeg vil nok se vedkommende noe an, før jeg bretter opp ermet ! ;)
 
Re: Klokke spotting

BTW - Hvordan er frokosten på B&M?

Jeg finner det ofte lettere å kjenne igjen folk etter hvilken klokke de bærer. "Wrist-check" er obligatorisk.

Dog har jeg tilgode å spotte noen spesielle godbiter her i landet, og da tenker jeg på ting utover de mer utbredte Breitling- og Tag Heuer-modellene. Kanskje det henger sammen med at jeg tilbringer dagene på lesesalen.
 
Re: Klokke spotting

Frokost buffen er knallbra! Kan virkelig anbefales!

Spotter på vår Adm Direktørs arm en Breitling Emergency ;)
 
Re: Klokke spotting

Observerte en Hublot BB Rose Gold på en noe og tyve år gammelt gutt på promenaden langs Aker Brygge i sensommer. Da fikk jeg litt hakeslepp. Ellers ser jeg heller ofte ulike Rolex'er (mest Suber og Yachtmastere), Panerai og Ling'er (Bentley modellene).
 
  • Liker
Reaksjoner: Swissur
Re: Klokke spotting

Ja.. det med å være litt ung å ha en fet klokke kan ofte være en litt kjip opplevelse.. Når jeg går med submarinern så får jeg ofte blikk.. men mange tenker sikkert.. den må være fake.. det er litt synd.
 
Re: Klokke spotting

Observerte nylig Rolex Explorer II både på servitøren min på en Kina-restaurant og min nye nabo. Så ja, jeg driver vel med klokkespotting jeg og :)

Ingen av urene ble kommentert, men hvis jeg ser min nabo med flere artige ur på hånden kan det jo hende jeg innbyr til en samtale :) For mange er det bare "en klokke", selv om man tilfeldigvis har et dyrt ur betyr det ikke at man er entusiast. I de tilfellene føler jeg meg bare teit.

Jeg har selv aldri opplevd at noen har kommentert uret jeg bærer eller sett rart på meg. Med unntak av de som kjenner til min interesse, de tar gjerne en nærmere kikk når de ser noe nytt på meg.

Jeg leker forøvrig gjerne "spot the watch" og "spot the gun" når jeg ser på film, til hoderysting og himlende blikk fra dama :mrgreen: For ikke å snakke om "spot the knife" eller "spot the tactical flashlight" :roll: Det er ikke håp for meg, jeg vet :eek: :mrgreen:
 
Re: Klokke spotting

Det skumle med å kommentere Omega, Rolex, Breitling, og Tag Heuer her i Norge, er at mange av de som bærer den ikke nødvendigvis er over gjennomsnittlig interessert i klokker. Fake, konfirmasjonsgave :p eller rikelig med penger, er ofte vanligere enn en genuin interesse for ur.
 
  • Liker
Reaksjoner: Mr.Erling
Re: Klokke spotting

Veldig sant.. han som hadde Breitling crosswin Chronographen var ikke interissert i det hele tatt.. han sa det ikke betydde noe for han hva det var.. men skjønner ikke helt det, man må jo tenkte seg 2 ganger om før man legger nesten 60 bananer disken..
 
Re: Klokke spotting

Er litt gøy å være på den andre siden av "klokkespottingen" også..
Satt rett over en annen kar på t-banen for en stund siden. Blikket hans gikk hele tiden ned mot Omega SPOen min. Litt gøy, men startet desverre ikke noe samtale :)
 
Re: Klokke spotting

Tror nok de fleste som ser meg med en dyr klokke tror den er fake.
Mye pga alder og at jeg kler med gjerne i hettegenser og et par nike løpesko :D

Kan selv spotte en fake fra laaang avstand men ser ganske sjeldent det ser mest ekte klokker av typene tag,breitling,rolex,omega.
 
  • Liker
Reaksjoner: Mr.Erling
Re: Klokke spotting

BullR skrev:
Kan selv spotte en fake fra laaang avstand men ser ganske sjeldent det ser mest ekte klokker av typene tag,breitling,rolex,omega.

Har hatt anledning til å se nærmere på et par forseggjorte fake Rolex med ETA verk. Måtte kikke på fonter på skrift, presis størrelse på indexer, "lume" og datohjul for å kunne fastslå 100% at det dreide seg om fake ur. Disse er visst tilgjengelig for en tusenlapp eller noe slikt i Thailand og Hong Kong og sikkert overalt på nettet. Jeg hadde ikke klart å spotte dem som fake. Så det er alltid en mulighet for at klokken man spotter ikke er ekte. Men det er jo ikke noe tap for meg, kun for eieren ... :D
 
Re: Klokke spotting

Anders skrev:
Har hatt anledning til å se nærmere på et par forseggjorte fake Rolex med ETA verk.

Ja, jeg har også sett et par av de utrolig gode kopiene... Det er faktisk så og si umulig å skille de fra de originale, med mindre man får holde de i hånden og titte svært nøye etter ..
 
Re: Klokke spotting

Ahhh.. Var i bryllup i høst og ble sittende å snakke med en herremann. På armen hadde han en tilsynelatende rå
klokke. med tydlig tegn til en Tourbillon klokke!- Jeg spør forsiktig.. Er den klokken din en tourbillon?? Mannen ser forundret på meg og svarer nei det er en Breitling... FAKE! Til og med Tourbillon skal men lage kopier av. :evil:

Ang. B&M, de har slett ikke så ille middager der heller :D Så hvis noen av dere ser en mann med Panerai der er det bare å spørre om det er FRIK 8)
 
Re: Klokke spotting

Middagene er gode ja... siden de ligger så nært skal jeg være forsiktig med å venne meg til dem! :)
 
Re: Klokke spotting

Kjenner en som har en rolex daytona og en sub som kunne fått selv den største WIS til og undre.
Har sikkert sett 1000tals slike over nett på bilder de koster gjerne 600 til 2500$ pr,panerai er også ganske godt kopiert men sjeldent med ekte deler osv.

BullR