Klokkeplaner for 2019

Regner med at samlingen kanskje utvides med en Explorer 2 (polar) helt på tampen av året... men da må Montblanc’en ut :(

Edit:
Ja, da var MB solgt :) Explorer II (polar) rykker stadig nærmere, og kan fort bli med i familien på tampen av 2019. Jeg er usikker på om jeg heller skal sikte meg inn på en GMT Master II, men synes pr. i dag at polar har mer særpreg. Dessuten er jeg redd GMT Master II kan bli for "lik" Yacht-Master (samme størrelse, lenke og skive, men ulik farge og bezel).

Til slutt: Ingen jul uten ønsker ;) Har fått så sinnsykt sansen for Day-Date 40 i hvitt gull, presidentlenke og hvit skive!
Med mindre det kommer seilende 300+ laken fra intet, kan denne kanskje bli et langsiktig sparemål. Time will show...
 
I utgangspunktet er jeg fornøyd med det jeg har. 2018 var relativt rolig for min del. 2019 tror jeg blir enda roligere. Hvis det dukker opp en Skydweller til retail en plass er det nok mulig jeg slår til. Tulleprisene på bruktmarkedet vurderes ikke et sekund. Hvis ikke Skydweller dukker opp frister det med en DJ41 eller kanskje en Portugese 7-days igjen. En nydelig klokke med høyst diskutabel kvalitet på urverket.

Men ting blir jo aldri som man tror... :rolleyes:
 
I 2019 er planen å få brukt klokkene i en naturlig rotasjon - dress, vintage, beater, diver.

En diver kom inn i 2018, og svært fornøyd med det.

Kanskje finner jeg riktig kronograf til samlingen, eller kanskje det helt spesielle uret for samlingen dukker opp? Eller en winder?
 
I 2019 er planen å få brukt klokkene i en naturlig rotasjon - dress, vintage, beater, diver.

En diver kom inn i 2018, og svært fornøyd med det.

Kanskje finner jeg riktig kronograf til samlingen, eller kanskje det helt spesielle uret for samlingen dukker opp? Eller en winder?

Jeg tenkte også at jeg "manglet" en kronograf i samlingen, helt til kona spurte treffende: "Når brukte du sist en stoppeklokke?!" Ble svar skyldig, kan man si. Men, har vel landet på å gå for klokker som gir x-faktor på hver sin måte til mitt bruk. Kjøp noe du virkelig liker, og som har de komplikasjonene du setter pris på! Sekundviser og dato er noe jeg ofte "trenger", selv om min Panerai ikke har dato. Men den er så kul at dato ikke er et savn. Lykke til med å finne neste kandidat til samlingen :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Galakse
Enkelt og greit; 126710BLRO og Panerai 682, og beholde det jeg allerede har.

Førstnevnte er prisgitt ADs goodwill, den andre må jeg nok lete litt etter med mindre jeg i et svakt øyeblikk går på en «Bjerke-smell» :eek:

Det sagt, jeg kjenner en utrolig kløe etter noe motorisert moro i form av RS, M eller AMG-innpakning. I så fall kan det jo bli litt endringer i både bilpark og klokkeboks :D
 
Jeg tenkte også at jeg "manglet" en kronograf i samlingen, helt til kona spurte treffende: "Når brukte du sist en stoppeklokke?!" Ble svar skyldig, kan man si. Men, har vel landet på å gå for klokker som gir x-faktor på hver sin måte til mitt bruk. Kjøp noe du virkelig liker, og som har de komplikasjonene du setter pris på! Sekundviser og dato er noe jeg ofte "trenger", selv om min Panerai ikke har dato. Men den er så kul at dato ikke er et savn. Lykke til med å finne neste kandidat til samlingen :)

Du har nok rett, samtidig har jeg lyst til å finne den riktige kronografen for meg. Om det blir en ny penklokke, en klokke til bruk på Speedway-tribunen eller et typisk ikon, det får tiden vise.
 
  • Liker
Reaksjoner: eidehelg
Rart i grunnen... I løpet av de siste 10 minuttene begynte plutselig et kronografbehov å rope i det fjerne :eek: Det går nok over, men selvsagt handler dette om følelser... Det er det som er så digg med denne hobbyen ;)
 
Redigert:
Håper å kunne supplere med en 116613lb etterhvert, men vil helst ikke selge nodaten! Mulig Speedmasteren jeg kjøpte nylig ryker:(
Men bare... tenk denne duoen!

e3f9bacc2819bb5c14750248ee05e08e.jpg
 
I 2018 fikk jeg tak i både drømmeklokka og drømmebilen, så 2019 bør strengt tatt være et år der jeg bare nyter de to. Men jeg merker at jeg er veldig svak for Day-Date 40 i hvitt gull med blå skive for tiden, så jeg får se hvor sterk viljestyrken er hvis det dukker opp et veldig godt tilbud på bruktmarkedet...

228239BR__68864.1444860934.750.750.jpg
 
Per nå har jeg 3 klokker som alle har en spesiell plass i samlingen:
Rolex GMT Master 16710 - klokken som virkelig tente klokkeinteressen for mange år siden og som jeg nå er så heldig å eie.
IWC Ingenieur 3228 - en klokke jeg kjøpte kort tid etter jeg var ferdig med siv.ing.-utdannelsen og som nå har en sterk forbindelse til denne perioden av livet mitt.
Omega Aqua Terra 41mm - mitt nyeste innkjøp (sommeren 2018). Representerer karrierevalget mitt innenfor skipsautomasjon samt mitt første steg oppover karrierestigen tidligere i vår.

I tillegg er det et par andre klokker i boksen som ikke holder noen spesiell betydning. Målet videre er å kjøpe minst mulig. Har erfart at klokkene som har en spesiell betydning gir meg mye mer glede enn alt annet og jeg ønsker derfor å bruke mer tid på jakten etter de perfekte objektene. 2019 ligger ann til å bli et stille år. Foreløpig er husholdningen på én stabil inntekt, noe som legger naturlige begrensinger på klokkekjøp. Det er heller ingen klokker jeg føler jeg "må ha" akkurat nå. Så neste år blir nok i stor grad til å gå med til å lete videre etter neste klokkedrøm. En dressklokke står høyt på listen, men igjen så ønsker jeg å finne en klokke med en viss personlig betydning. Foreløpig er det ingen soleklare kandidater.

Godt nytt klokkeår! :)
 
Redigert:
Jeg nekter å gå med på den logikken der :D
Ja, jeg har "angret" litt på denne posten. Selvsagt kjøper man ikke kronograf primært på grunn av å få seg stoppeklokke. Kronografbehovet har som sagt meldt sin ankomst mer og mer det siste døgnet, og Moonwatch har nå sneket seg inn på listen over aktuelle kandidater ved neste klokkekjøp ;) Jeg legger meg flat og innser at min samling også MÅ inneholde en kul kronograf! Spørsmålet er bare hvilken...
 
  • Liker
Reaksjoner: DoDe og Mickey
Håper 2019 blir et spennende år på klokkefronten. Ønsker meg en 126710BLRO, men det kan bli en utfordring siden jeg må finne en ny Rolex AD etter Jørgensen i Tromsø. Videre så venter jeg på en mail/telefon fra Sveits som er lovet innen juni ;).
 
  • Liker
Reaksjoner: Mickey og Tubbs