Klokkelandslaget – vår podcast om klokker!

Tør jeg være så freidig å foreslå ordet «overflatebehandling» som erstatning for «finishéring»?


Ordboken har til og med sitert en artikkel av Jon Henrik:

  • den syltynne vintageinspirerte urkassen, er perfekt finisjert

    (Finansavisen 12.08.2016/81)
:cool:

EDIT (bonusinfo): En utskrift av oppslagsordet har jeg hengt opp på kontoret mitt ;)
 
Apropos klokker til under 10k, denne kom på døra i går.
A798A314-BB8C-4572-9C5E-F5E90BCBDDAF_1_201_a.jpeg


38mm kasse med tynn lumed bezel i keramikk. Skiva er like stor som på klokka den er inspirert av, men bezel er litt tynnere.
Gilt dial med sunburst. Tydelig inspirert av en annen kjent dykkerklokke, men pga Explorer-style skive synes jeg det funker ganske bra.
Vanntett til 300m, safirglass med AR på undersiden. Lenke med mikrojustering. Miyota-verk.

Synes dette virker som mye klokke for 395 pund. Pluss frakt og mva, men selv med det er man ikke på over 6k i pris.
Måtte hive den på en MN-strap før jobb i går for å ikke komme for sent. Skal få tatt et bilde på lenken i løpet av helgen.
 
Redigert:

Ordboken har til og med sitert en artikkel av Jon Henrik:

  • den syltynne vintageinspirerte urkassen, er perfekt finisjert

    (Finansavisen 12.08.2016/81)
:cool:

EDIT (bonusinfo): En utskrift av oppslagsordet har jeg hengt opp på kontoret mitt ;)

Kudos for bra research. Det er ikke alt språkrådet finner på som er fornuftig. ;)

Som en som har noen års erfaring med mekanisk design, maskinering og overflatebehandling, har jeg aldri hørt det.

Men, jeg har vel blitt gammel og gretten. ;)
 
Redigert:
Joda, det refererer til overflatebehandling. Men det er en nyanseforskjell i at det dreier seg om aller siste overflatebehandling, hvor det i sammenheng med luksusklokker stort sett handler om å heve produktets estetiske kvaliteter.

Jeg mener at både finish og finishering (alternativt finisj og finisjering) har en plass i "klokkevokabularet".

Men samtidig er det begreper som kanskje overbrukes litt, og som brukes i sammenhenger hvor det egentlig ikke er "nødvendig".
 
  • Liker
Reaksjoner: Callahan og Nicolai
Joda, det refererer til overflatebehandling. Men det er en nyanseforskjell i at det dreier seg om aller siste overflatebehandling, hvor det i sammenheng med luksusklokker stort sett handler om å heve produktets estetiske kvaliteter.

Jeg mener at både finish og finishering (alternativt finisj og finisjering) har en plass i "klokkevokabularet".

Men samtidig er det begreper som kanskje overbrukes litt, og som brukes i sammenhenger hvor det egentlig ikke er "nødvendig".

For all del. Jeg skjønner hensikten, og nyansene.

Selv hadde jeg kanskje valgt noe som «den siste finpussen/finishen», men jeg er fersk i klokkesjargong, selvsagt, og som sagt: Det er dere som lager podcasten. :)
 
Fin episode i dag gutter :)

Takk! :mrgreen:

Her er den, for de som ikke allerede har lyttet til episoden på vei til jobb:

Litt notater: