E9. Den nye vinen er så sjelden og dyr at den kommer aldri til å bli mainstream.
E9. Den nye vinen er så sjelden og dyr at den kommer aldri til å bli mainstream.
Mulig - men er det ikke ofte slik at de indie-merkene som er priset lavt nok for vanlige folk ofte eksploderer i annenhåndsmarkdet nå de blir "oppdaget" og plutselig er de umulig å få tak i, eller idiotisk priset på brukten (eks. MB&F). I andre enden har man jo den enda nyere vinen som produserer like mange klokker i året som hønsetenner og aldri ser dagens lys. F.eks RR, FPJ, osv.Man kan få ganske mye indie-snacks til prisen av run-of-the-mill Rolex. Og det begynner å bli ganske mange Instagram-samlinger som inneholder både en neve moderne Rolex, og diverse indies.
Nå husker jeg ikke nøyaktig hva vi skravlet oss frem til i podden– men dette er to av flere momenter jeg tenker peker i retning av at independent-sjangeren både har potensiale og begynner å bli temmelig mainstream innenfor "klokkemiljøet".
Mulig - men er det ikke ofte slik at de indie-merkene som er priset lavt nok for vanlige folk ofte eksploderer i annenhåndsmarkdet nå de blir "oppdaget" og plutselig er de umulig å få tak i, eller idiotisk priset på brukten (eks. MB&F). I andre enden har man jo den enda nyere vinen som produserer like mange klokker i året som hønsetenner og aldri ser dagens lys. F.eks RR, FPJ, osv.
Paradokset er at independent - hvis man tolker ordet i rett kontekst - ønsker å gå egne veier, men paradoksalt snubler i det man kritiserer mainstream for; pris og hype.
![]()
Perezcope er en verdifull kritisk røst i en proteksjonistisk klokkeverden.Apropos Perezcope vs. Phillips - i går etterlyste han bilder av innmaten til den keiserlige Pateken, fikk svar via en artikkel hos SJX, og takket for det. Så tonen er ikke like skarp.
Om dere ikke får ham som gjest i podcasten, så kan jeg anbefale Scottish Watches #429.
Det er jeg helt enig med deg i, men det endrer ikke det faktum at @Loevhagen faktisk har et ganske godt poeng her.Nå er det vel fåtallet her som bryr seg om mainstream-hypen og dens prisgalopp.
Det er jeg helt enig med deg i, men det endrer ikke det faktum at @Loevhagen faktisk har et ganske godt poeng her.
Ja, det er de. Men de blir allikevel offer for hypens klør og dets effekt.Skal man kritiserer noen, så er det disse invistorene og hype beastene. Vil påstå at produsentene er rimelig fritatt for denslags kritikk.
Ja, det er de. Men de blir allikevel offer for hypens klør og dets effekt.
At det blir hype av mesterverk er vel ikke noe nytt…. Og at mange vil ha en smak av mesterne i rimelig ordinære og tilgjengelige klokker syns jeg på sett og vis er forståelig. Men, man får nok ikke en Auffret gjennom å kjøpe en Argon eller en Assaoka gjennom å kjøpe en Kurono Tokyo. Og i denne haugen er det vel en del kombinert klokke-eksperter/invistorer/påvirkere.
Ikke så helt lett å vite heller om de som leverer klokkestoff har eierinteresser heller. Overrasket over at Rob Nudds feks var så involvert i Arcanaut som han er. Båndene er tette i dette og vi lar oss jo åpenbart smitte av andres entusiasme.
www.tidssonen.no