Klokkeentusiaster som ikke stiller klokka?

Tror den type "klokkeentusiast" som stolt skryter over å gå rundt med en ustilt klokke er langt mer statusentusiast enn klokkeentusiast.
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Har funnet roen med at klokka ikke er presis på sekundet synkronisert med time.is, det har jeg.
Etter en stund med Panerai på armen synes jeg egentlig også at sekundviseren gir et litt rotete uttrykk. Jeg får ikke stoppet sekundene på den heller, så etter min logikk trenger jeg ikke sekundviseren da. Det er jo egentlig veldig lite jeg må nå med en feilmargin på et minutt. Egentlig veldig lite jeg må nå med feilmargin på tre minutter. Eller fem minutter, sånn egentlig.
Det er jo riktignok en klokke med et herlig uttrykk, nesten løssluppent, en ideell ferieklokke, så der går det fint. På andre klokker er jeg nok mer påpasselig med å stille dem så de går rett innenfor tre minutter eller så, og stiller dem kanskje ukentlig eller annenhver uke, og gjerne rundt månedsskiftet hvis de har dato.
 
Det hender ganske ofte at jeg tar på meg klokka om morgenen, tenker at den må stilles når jeg kommer på jobb og får synkronisert noenlunde med mobil, for så å glemme hele greia, ofte til langt på dag. Jeg har aldri tenkt at dette har noe med entusiasme i den ene eller andre retningen å gjøre :LOL:
 
  • Haha
Reaksjoner: eidehelg
Den må ikke nødvendigvis gå på sekundet, det gjør jo som regel ikke mekaniske ut uansett. Men at den er stilt nogenlunde innenfor et akseptabelt nivå synes jeg er greit. Hvis ikke kan jeg jo like gjerne bruke telefonen eller kjøpe meg en batteriklokke.

Så hvis det er kritisk at avviket er på under er par sekunder i året så er vel ikke mekaniske ur noe å engasjere seg i.
 
Finnes det noen liste over Chronometers som er i salg idag?

Skal kjøpe en når jeg finner en jeg liker.men vanskelig å finne. (Kjenner til Breitling,Sinn,certina ,GS)

Så langt så virker GS som beste alternativet
 
De fleste med nøyaktighet som førsteprioritet går nok for en høypresisjons-quarts, eller en smartklokke som synker mot telefonen eller gps-satellitter.

Cosc-sertifikatets krav er langt dårligere enn selv en tusen kroners g-shock.

Selvsagt er det kult når den mekaniske klokka di går supernøyaktig, men jeg tror ikke det kommer høyt på kravspesifikasjonen når de aller fleste velger seg en mekanisk klokke (?) Alt er relativt da. Jeg er ikke så fornøyd når Seiko-er pusher +45 sekunders spec-en sin, jeg heller. :)
 
De fleste med nøyaktighet som førsteprioritet går nok for en høypresisjons-quarts, eller en smartklokke som synker mot telefonen eller gps-satellitter.

Cosc-sertifikatets krav er langt dårligere enn selv en tusen kroners g-shock.

Selvsagt er det kult når den mekaniske klokka di går supernøyaktig, men jeg tror ikke det kommer høyt på kravspesifikasjonen når de aller fleste velger seg en mekanisk klokke (?) Alt er relativt da. Jeg er ikke så fornøyd når Seiko-er pusher +45 sekunders spec-en sin, jeg heller. :)
Har ca 7.5+ på victorinoxen.blir jo fort et par minutter på 2 uker +
 
IMG_2975.jpeg
 
  • Wow
Reaksjoner: DoDe og GrimReaper