Klokkeentusiaster som ikke stiller klokka?

Jeg stiller ikke klokken 100%. Det holder at den går ca 2-5 minutter for raskt. Dato skal gå riktig.


Men den beste kommentaren var fra en gammel kollega. Jeg oppdaget at han hadde en virkelig flott klokke , og kommente det. Da fikk jeg som svar at klokken ikke gikk. Det hadde sluttet med det for flere år siden.

Jeg svarte at en så fin klokke burde han få reparert! Mekaniske klokker er greie å fikse.

Han fortalte da at hans var en fake, og derfor ikke verd å fikse. Han gikk vare med den fordi det var greit med noe å ha rundt håndleddet. Lurte han på hva klokken var, så hadde han både mobil og PC...

Så da så.....

8
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    162,5 KB · Visninger: 0
Skal selvfølgelig stilles. Jeg stiller så nøyaktig jeg kan, men jeg vet flere der ute kan ha fordel av å stille den litt tilbake ;)
 
Bruker du ikke momentnøkkel? Kanskje det går bedre med et kraftpipesett fra Snap-On eller noe i stedet for Biltema?
Tøv, en skikkelig toolwatch trenger ikke fisefint verktøy. :cool:
Ei lita rørtang eller visegrip av hvilket som helst billigmerke holder lenge, men det er selvsagt viktig å bruke rett teknikk og rekkefølge for at ikke ting skal gå galt.
Metode (full disclaimer...):
-Dra til med fingrene til du kjenner motstand.
-Ta frem den lille rørtanga/visegrip og trekk etter skikkelig helt til det begynner å bli lett igjen.
-Ta et halvt tørn tilbake, og så er du i mål.
 
Synes dere drar den litt langt nå…klokker har alltid hatt en viss interesse…
Jeg er Quartz-mann.
Har du prøvd en litt finere mekanisk klokke med dekorert verk på lanken? Det kan knuse Quartz drømmen din.

Ellers finnes det quartz chronometere også.
 
  • Liker
Reaksjoner: Raniets
Synes dere drar den litt langt nå…klokker har alltid hatt en viss interesse…
Jeg er Quartz-mann.
Det er selvsagt helt innafor, det. Det er ingen andre enn deg som vet hva som er riktig for deg. Kjenner meg bare ikke igjen i det. Jeg vil gjerne fikle og klå og interagere med klokka og urverket. "Set and forget" er ikke noe jeg forbinder med min klokkeinteresse.
 
  • Liker
Reaksjoner: Raniets
Synes dere drar den litt langt nå…klokker har alltid hatt en viss interesse…
Jeg er Quartz-mann.
Alle får lov å drive med hobbyen på sin måte, det er bare veldig fremmed for meg å være så opptatt av nøyaktighet og det å slippe å stille klokka.

Høres ut som high-accuracy quartz er tingen for deg ja, +/- 15s i året betyr at du aldri trenger å stille klokka annet enn til sommer og vinter-tid.
 
  • Liker
Reaksjoner: Raniets
Alle får lov å drive med hobbyen på sin måte, det er bare veldig fremmed for meg å være så opptatt av nøyaktighet og det å slippe å stille klokka.

Høres ut som high-accuracy quartz er tingen for deg ja, +/- 15s i året betyr at du aldri trenger å stille klokka annet enn til sommer og vinter-tid.
Jeg lurer på det samme som @Raniets sikkert lurer på: finnes det en liste/oversikt over high-accuracy quarts-ur?
 
  • Liker
Reaksjoner: Raniets
Jeg lurer på det samme som @Raniets sikkert lurer på: finnes det en liste/oversikt over high-accuracy quarts-ur?

Vet ikke om de er komplette:

https://haq.watch/HAQ List Method.html

 
  • Liker
Reaksjoner: Raniets og Klokkegutt
Synes dere drar den litt langt nå…klokker har alltid hatt en viss interesse…
Jeg er Quartz-mann.

Ingen skade å være batterimann.
Min første "fine klokke" var batteridrevet. TAG Heuer. Den brukte jeg mye og gav meg mye glede. Det ble etterhvert kjøpt en mekanisk , og da var det slutt med batteriklokker, nesten. (Noen har det derimot blitt , for spesielle formål. Blant annet en YES Watch og Tissot T-Touch).

Jeg tipper du er omvendt innen et pat år.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Raniets
Ingen skade å være batterimann.
Min første "fine klokke" var batteridrevet. TAG Heuer. Den brukte jeg mye og gav meg mye glede. Det ble etterhvert kjøpt en mekanisk , og da var det slutt med batteriklokker, nesten. (Noen har det derimot blitt , for spesielle formål. Blant annet en YES Watch og Tissot T-Touch).

Jeg tipper du er omvendt innen et pat år.

8
Kjøpte en T-touch okt 23.hadde da hatt en apple 8 45mm cellular i nesten 1år.før det klokkeløs i flere år…Så ble det en inox med sw200 i nov 23… nå snuser jeg på en ren quartz
 
Finnes det noen liste over Chronometers som er i salg idag?

Skal kjøpe en når jeg finner en jeg liker.men vanskelig å finne. (Kjenner til Breitling,Sinn,certina ,GS)

Så langt så virker GS som beste alternativet

Synes dere drar den litt langt nå…klokker har alltid hatt en viss interesse…
Jeg er Quartz-mann.

Helt fair at du er quartz-mann, men hvorfor kaster du deg da inn i en tråd som på sett og vis ikke angår quartz-klokker, sånn egentlig? Du kupper veldig mange tråder her inne med dine betraktninger og irrelevante spørsmål, som ofte fraviker trådstarters intensjon med tråden og diskusjonen som sådan.

At du har et annerledes syn på nøyaktighet og hvor styrete det er å stille en klokke er helt OK, men bruk egnede tråder - og kanskje aller helst i "Startgropen"...