Klokkecafé – løst og fast om klokker

Kan så være. Jeg har imidlertid flere Seiko og Grand Seiko enn Rolex og Tudor. Har også Cartier. Casio, Tissot og Swatch har jeg hatt jevnlig siden 80-tallet.
Ja sant, så noen Seiko også.
Helt ærlig kjøpte jeg noen Casio en del år siden men de holdte seg ikke lenge på meg eller i boksen.
En Marathon kvarts også sover i boksen sin med død batteri.
Den siste Casio, ga jeg vekk til sønnen min når han gikk i Marinen.
Jeg har eid noen kvarts siden 92, det meste var Sveitsiske militære utgaver og jeg har fortsatt en kvarts Maurice Lacroix kronometer, men det slutter der.
Jeg liker mekaniske klokker første og fremst fordi de "lever" og har et "hjerte".
Jeg startet i 92-93 med Vostok automatiske klokker fordi de var solide og billige.
Da hadde jeg lyst for mekanisk.
Før det, likte jeg ikke å ha klokker: jeg hadde ikke lyst for "begrensninger" eller "regulering".
Men i 96-97 så jeg ofte på Cartier sin butikk på Place Vendôme : det var rett foran jobben jeg hadde for Chanel.
Der hadde de Rolex Submariner på visning, men det var 2mnds lønn for meg, og sånn hadde jeg ikke råd til, hvis jeg skulle ha ferie vekk fra Paris.
Nå har jeg hatt omtrent 20 til 30 klokker i boksene for de siste 15 år.
Grunnen til at den kvarts era feilet til å fullstendig undergrave den mekaniske era, var at folk kom til å mer og mer etterspørre på mekaniske klokker.
Folk ble fort lei av kvartsen fordi den har lite til ingen sjel.
Spørs om hvordan du ser på det du bærer.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Preacher
Skjønner, @Hammerfjord

Mange snakker om "toolwatch". For meg så er det viktig at klokken jeg bærer har en funskjon jeg kan bruke på jobben og i fritiden flere ganger i uken rent praktisk. Det betyr ikke at jeg må time dykketid, men mer helt ordinære ting som:

- Lage god kaffe med Aeropress
- Mellomtider på ukentlige lange gåturer (10km+)
- Parkeringstid på ulike plasser der det er tidsbegrensninger
- Baking (heving og steking av bakevarer)
- Koking av ulike delretter til et sammensatt middagsmåltid
- Tidsbruk i kurs på egne foredrag og seminarer
- Ordstyring av talere i (prosjekt)møter jeg leder
- osv.

Ikke så spennede oppgaver, men viktig å ha et instrument å time ting. Så, en fancy kronograf fra flotte produsenter er ubrukelig da de har alt for små subdials. En Moser Streamliner Flyback Chronograph hadde imidlertid vært nice (alt for dyr; 400K), men enn så lenge holder det med en bezel (Rolex, Tudor og Seiko) - eller Gud forby - en digital klokke (Casio).

Elsker designet og sjelen på mange, mange klokker - men bottomline er at jeg må ha klokker som fyller et hverdagslig formål.

Når alt dette er sagt: HATER smart-klokker. Orker ikke lading, bluetooth, software/firmware-oppdateringer, osv. Derfor er mine gamle Polar og Apple-watch gitt til andre i familien. G-Shock med Multi Band 6 og Tough Solar er således at kjærkomment verktøy som ikke krever noe "vedlikehold".
 
Redigert:
@Loevhagen
Jeg har 5 mekaniske kronometer men bruker de sjelden til å måle tiden på noe.
Mat lages med inntrykk og følelser, og når det gjelder jobb, handler det mest om det jeg mener er nok i tiden jeg vil bruke på noe.
Jeg har jobbet på feltet i 23 år og resten enten på kontoret eller halv/halv som nå.
Jobbeklokkene var klokker jeg monterte selv, med ETA urverk og det fungerte godt i årevis onshore og offshore.
2824-2 er litt av et urverk som tåler mye.
Jeg liker bare ikke plastens følelse sånn Casio gir.
Apple og sånn "smart" dritt er noe jeg står også unna fra.
 
Redigert:
@Hammerfjord

Da er vi enige om at Aplle og sånn dritt står vi begge over. Vi er også enige om at mekaniske ur er bra. Når det gjelder plastfølelse og Casio er løsningen en G-Shock med metall og skrubaklokk. Med MB6 og TS er det ingenting mer å tenke på med tanke på vedlikehold og smart-dritt. En slik i stål eller titan koster hhv. det samme som en Tissot PRX eller det dobbelte. Problem solved. Ha en flott lørdagskveld og lykke til med salget av ALS 1815 up/down.

casio-g-shock-digital-gmw-b5000mb-1-319558_1445x.jpg


casio-g-shock-digital-gmw-b5000mb-1-670320_1445x.jpg
 
Redigert:
Jeg deler alt over. Kunne aldri orket å gå med smartklokke i det daglige. Jeg har en Garmin Epix jeg bruker til trening. Veldig kjekt med stats osv, men har et pragmatisk forhold til det. Tar fort overhånd. Det sagt, en må erkjenne hvilke utrolige maskiner dette har blitt til formålet. Den kan måle så mye at det snart er komisk.
 
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
Jeg deler alt over. Kunne aldri orket å gå med smartklokke i det daglige. Jeg har en Garmin Epix jeg bruker til trening. Veldig kjekt med stats osv, men har et pragmatisk forhold til det. Tar fort overhånd. Det sagt, en må erkjenne hvilke utrolige maskiner dette har blitt til formålet. Den kan måle så mye at det snart er komisk.
Komisk eller skremmende.
Hva blir det hvis kontant betaling forsvinner og blir erstattet av CBDC, og hvilken rolle disse dingsene vil ha?
No thanks.
 
baume-et-mercier-mats-zuccarello-ltd-edt-riviera-1.jpg


Kult med norsk ambassadør for et sveitsiske merke. Kult med en egen spesialmodell fra et merke som egentlig ikke gjør den slags. Og resultatet ble jo heller ikke så verst!

 
På et eller annet tidspunkt vil elektronikken bli så liten at smartfunksjonen kan bygges inn i hvilket som helst baklokk. Da kan du få helseinformasjon via mobilen og fortsatt sette pris på et mekanisk ur.

-

Hvilke nettbutikker har et kurant utvalg av 19mm band? Prøver finne en elastisk mn nato, men det var neimen ikke lett uten å måtte betale en arm til Erika.
 
Hvilke nettbutikker har et kurant utvalg av 19mm band? Prøver finne en elastisk mn nato, men det var neimen ikke lett uten å måtte betale en arm til Erika.
Har du prøvd CNS?
 
  • Liker
Reaksjoner: speedieThomas og kire
Hvilke nettbutikker har et kurant utvalg av 19mm band? Prøver finne en elastisk mn nato, men det var neimen ikke lett uten å måtte betale en arm til Erika.

Har du prøvd CNS?
CNS sine MN funker, men med mitt håndledd, som ikke er massivt på 18,5cm så er de helt i grenseland for korte.
 
  • Liker
Reaksjoner: fredskijj
På et eller annet tidspunkt vil elektronikken bli så liten at smartfunksjonen kan bygges inn i hvilket som helst baklokk. Da kan du få helseinformasjon via mobilen og fortsatt sette pris på et mekanisk ur.

-

Hvilke nettbutikker har et kurant utvalg av 19mm band? Prøver finne en elastisk mn nato, men det var neimen ikke lett uten å måtte betale en arm til Erika.
Jeg synes Erika's er verdt det. Den mest brukte reimen min er derfra, og er nå 5 år gammel. Den fremstår enda som ny.
Kjent på mange av de billigere kopiene, og det er ikke det samme.
 
Hvilke nettbutikker har et kurant utvalg av 19mm band? Prøver finne en elastisk mn nato, men det var neimen ikke lett uten å måtte betale en arm til Erika.
The Watch Steward har 19 mm. Foretrekker Nick Mankey sine (kun 18 og 20), men TWS er godt alternativ, litt rimeligere og har riktig størrelse, om enn litt lite på lager akkurat nå.
 
På et eller annet tidspunkt vil elektronikken bli så liten at smartfunksjonen kan bygges inn i hvilket som helst baklokk. Da kan du få helseinformasjon via mobilen og fortsatt sette pris på et mekanisk ur.

-

Hvilke nettbutikker har et kurant utvalg av 19mm band? Prøver finne en elastisk mn nato, men det var neimen ikke lett uten å måtte betale en arm til Erika.

Skjønner ikke hvorfor ingen har laget et helt enkelt minimalistisk "smart"armbånd bare. uten display, osv osv. så enkelt og smalt som praktisk mulig slik at det bare ser ut som et hvilket som helst armbånd
 
  • Liker
Reaksjoner: Larsnie og Bøygen
Returnerte et ur til Urverket i mai for reparasjon.
Skulle ta 3 til 7 uker...

Purret 2 ganger og får kun et standard svar tilbake... "vi venter på de siste delene før reprasjonen er ferdig"

Vi snakker om en Citizen Promaster...

Skulle tro at det ville vært enklere å gi meg et nytt ur...

#frustrert
Oppdatering: Fikk melding i dag at uret er på vei til meg i posten... 3 md etter Urverket mottok det...

Det er visst byttet urverk i klokken...
 
Skjønner ikke hvorfor ingen har laget et helt enkelt minimalistisk "smart"armbånd bare. uten display, osv osv. så enkelt og smalt som praktisk mulig slik at det bare ser ut som et hvilket som helst armbånd
Et armbånd kan du miste eller knuse.
Mikrochip under huden er det du trenger.

 
Redigert:
Skjønner ikke hvorfor ingen har laget et helt enkelt minimalistisk "smart"armbånd bare. uten display, osv osv. så enkelt og smalt som praktisk mulig slik at det bare ser ut som et hvilket som helst armbånd
+1
Jeg har lett etter akkurat det samme.
Har ikke så lyst på microchip under huden. Liker å kunne "ta av meg" teknologien. Det er jo ikke sånn at jeg er så flink til å legge bort teknologi, men jeg vet at jeg kan.
 
  • Liker
Reaksjoner: ludokid