Klokkecafé – løst og fast om klokker

Sellita etter stormen i går.
tempete-85.jpg

 
Kjennere vet hva dette er!
Langt nede i en skuff dukket dette opp

Min 'smartklokke'. (En av dem. Jeg hadde jo flere). Dette er fra tiden før begrepet smartklokke ble oppfunnet. Timex Datalink mk1. Med original skinnrem og original gummirem med Microsoft compatible-logo.
20230730_144003.jpg


År 2000 var et vendepunkt som skulle bety så mye. Derfor måtte man ha en klokke som kunne vise hvor lenge det var igjen til det forgjettede tidspunk. Ville verden gå under? Denne klokken kunne forberede deg på alt. Selvfølgelig kunne du også legge inn nedtelling til andre tidspunkter.

Etter årtusenskiftet vil den telle tiden etter 1.1.2000.

lekker plastrem med 2000-logo er selvfølgelig inntakt.
20230730_144239.jpg


Komplett med boks! (Hvorfor ytterboks i papp ikke ble.med på bildet vet jeg ikke).
Reklameklokke for Jordan Formel 1 team!
Denne fikk jeg som gave fra min leverandør av datarekvisita. Vi kjøpte mye Imation disketter , blant annet fordi dette ble lagt ut på anlegg som sikkerhets kopi.

Denne har den ekte Jordan logo i gult, og tidsriktig rem med borrelås. Helt i tråd med moten fra siste halvdel av 90-tallet.

Legg merke til at det er både Jordan og Imation-logo på klokken! Litt kult egentlig!
20230730_145810.jpg


Min datter hadde Også klokke. Hennes tredje ord var jo nettopp 'klokke '. Den første hun fikk var en talking watch, som kunne si hvor mye klokken var, samt si kykkely ky om du holdt knappen inne.

Når hun ble litt eldre fikk hun en litt mer ordentlig sak. Riktig jentefarve selvfølgelig. (Beklager mulige krenkelser med ordbruk her, men hun valgte farven selv).

Imponerende at batteriet virker så bra fortsatt. Grom gangreserve, heter det. Klokken går ganske rett også. På omlag 23 år har den saknet ca 16 minutter.

20230730_144117.jpg


Så var det et innlegg med batteriklokker.

8


Edit: Samarbeidet Jordan-Formula1 og Imation var for 2002 sesongen.
 
Redigert:
Etter et decennium her på forumet - men samlet klokker siden starten på 80-tallet - har man noen erkjennelser, og det er ikke alltid man innser at slike erkjennelser er de man forestilte seg det skulle bli. Av og til er svaret langt enklere enn man initielt trodde.

_1250433-jpg.2361157
 
Etter et decennium her på forumet - men samlet klokker siden starten på 80-tallet - har man noen erkjennelser, og det er ikke alltid man innser at slike erkjennelser er de man forestilte seg det skulle bli. Av og til er svaret langt enklere enn man initielt trodde.

_1250433-jpg.2361157


Nå lurer jeg fælt på om dette forespeiler noen alvorlige bevegelser i klokkesamling/preferanser...
 
Etter et decennium her på forumet - men samlet klokker siden starten på 80-tallet - har man noen erkjennelser, og det er ikke alltid man innser at slike erkjennelser er de man forestilte seg det skulle bli. Av og til er svaret langt enklere enn man initielt trodde.

_1250433-jpg.2361157

Kors og hvitløk!

(Eller kaviar og champagne?)

8- )
 
He Tidssonen, nå har vi event igjen I Oslo 16/9 :
OSLO SWAP MEET - Høst 2023

liker du klokker og er klar for å møte flere med samme interesse? Meld deg på her:


Evt påmelding non fb bruker = epost : redbaroslo@gmail.com
️‍
#osloswapmeet

Utstillere ser du I event info.

Artikler , video og podcast fra tidligere event:





Sees vi?

Mvh Morte Paulsen
 
He Tidssonen, nå har vi event igjen I Oslo 16/9 :
OSLO SWAP MEET - Høst 2023

liker du klokker og er klar for å møte flere med samme interesse? Meld deg på her:


Evt påmelding non fb bruker = epost : redbaroslo@gmail.com
️‍
#osloswapmeet

Utstillere ser du I event info.

Artikler , video og podcast fra tidligere event:





Sees vi?

Mvh Morte Paulsen
Vi sees! :D
 
  • Liker
Reaksjoner: Morten P
Negativt display er mer form enn function.

57005511-6fcd-415d-8cb8-88f6f638e5e6-jpeg.2367387


ff9bd95a-8f5e-4822-ab99-e179cc4418ea-jpeg.2367388


Anyway - så er klokkehobbyen mer artig for de av oss som er åpne for nye perspektiv uten å følge en bestemt (forventet) form og norm. Kjekkere å følge egne spor enn å følge gruppenormer i hobbyen. FPJ, VC, AP, PP, et. al. er alle flotte mekaniske klokker (og Cartier og FPJ har jo også spennende quartz) - men kanskje mer kjedelig enn man først tror. Variasjon er nøkkelen. :)

Det er mer soul i mekaniske urverk, men det betyr ikke at alle klokker man liker og bruker må for enhver (hypet pris) være mekaniske.

Dette med gruppenormer og konformitet innen hobbyen er jo verdt en Ph.D i seg selv.
 
Negativt display er mer form enn function.

57005511-6fcd-415d-8cb8-88f6f638e5e6-jpeg.2367387


ff9bd95a-8f5e-4822-ab99-e179cc4418ea-jpeg.2367388


Anyway - så er klokkehobbyen mer artig for de av oss som er åpne for nye perspektiv uten å følge en bestemt (forventet) form og norm. Kjekkere å følge egne spor enn å følge gruppenormer i hobbyen. FPJ, VC, AP, PP, et. al. er alle flotte mekaniske klokker (og Cartier og FPJ har jo også spennende quartz) - men kanskje mer kjedelig enn man først tror. Variasjon er nøkkelen. :)

Det er mer soul i mekaniske urverk, men det betyr ikke at alle klokker man liker og bruker må for enhver (hypet pris) være mekaniske.

Dette med gruppenormer og konformitet innen hobbyen er jo verdt en Ph.D i seg selv.

Helt enig med variasjon...
Men så langt jeg kan huske, har jeg sett deg mest med Rolex og Tudor.
 
  • Liker
Reaksjoner: r.wharfinger