Klokkecafé – løst og fast om klokker

Klarer ikke bestemme meg for hva jeg synes om disse altså. På ene siden synes jeg de ser kule ut. På den andre lurer jeg på hva det gjør med "måneklokke-brandet" å ha en plast-lillebror. Kognitiv dissonans!
Helt skivebom for min del. Åpner sikkert for noen nye kunder, men snakk om å vanne ut speedmaster navnet. Er en grunn til at man aldri ville sett VW og Porsche gjøre et 911.9tdi samarbeid.
 
Jeg har søkt litt rundt etter en bra urmaker i Oslo som kan ta en enkel service og regulering på eta 2824, og eventuelt en regulering/justering på 4r36 (seiko).

Noen forslag? :)
 
Klarer ikke bestemme meg for hva jeg synes om disse altså. På ene siden synes jeg de ser kule ut. På den andre lurer jeg på hva det gjør med "måneklokke-brandet" å ha en plast-lillebror. Kognitiv dissonans!
Jeg synes dette er dritkult og har absolutt lyst på. Blir spennende å se hvordan bioceramic oppleves. Virker som de fleste tenker at dette er plast, men det er jo en kul legering med 2/3 keramikk. Merkelig fokus at dette er patentert blanding iflg swatch. Bioceramic brukes litt i kirurgi blandt annet som erstatning for skjelett. Men mulig det da er en annen blanding på mengden keramikk og plast.

Jeg synes prosjektet er en kul gateway til klokkeinteressen for mange,spesielt for de jeg kjenner som idag har en intetsigende smartklokke men har lyst på feks en speedmaster eller rolex. Ffor egen del vil jeg ha en til bruk der jeg vil ha noe kult på armen uten å ha for mye i verdi på meg. Jeg vet at proporsjonene fungerer. Det er digg med kronograf og selvom jeg må leve med at visere tikker, så kommer den til å gå nøyaktig. Den er vel akkuratt vanntett nok for et bad i bassenget også.

For prisen er det en no brainer - så gjenstår det å se når man får den i hånda.
 
Bare halvveis offtopic: jeg er matt av de fleste "se så miljøvennlige vi er!-grepene jeg ser fra disse selskapene.

Ok, bevisstgjøring er jo en ting, men tror alle nå har fått med seg at vi er i ferd med å bruke opp jorda.

Og jeg mistenker videre at det aller meste av som gjøres for å grønnvaske markedsføringen til multinasjonale luksusselskap (resirkulerte materialer osv) gir minimal reell reduksjon av karbonfottrykk etc på kloden - de lever jo fortsatt av å selge mest mulig Stuff, som så skal shippes rundt kloden.

Men tar gjerne argumenter mot her altså! Intet hadde vært hyggeligere enn å se harde tall på at det faktisk monner.

Vet dere hva jeg hadde blitt imponert av? "Denne limited edition klokken du nå har kjøpt shippes ikke i container, men ble istedet fraktet på en seilbåt av denne sjømannen på N antall hav for å komme frem til deg. Og her er noen bilder fra seilasen BTW". Det er både luksus og miljøvennlig.
 
Redigert:
Bare halvveis offtopic: jeg er litt matt av "se så miljøvennlige vi er med dette materialet osv"-grep.

Ok, bevisstgjøring er jo en ting, men tror de fleste nå har fått med seg at vi er i ferd med å bruke opp jorda.

Og jeg mistenker videre at det aller meste av som gjøres for å grønnvaske markedsføringen til multinasjonale luksusselskap (resirkulerte materialer) gir minimal *reell* reduksjon av karbonfottrykk etc på kloden - de lever jo fortsatt av å selge mest mulig Stuff, som så skal shippes rundt kloden.

Men tar gjerne argumenter mot her altså! Intet hadde vært hyggeligere enn å se harde tall på at det faktisk monner.

Jeg har tenkt på det samme og begynner å bli ganske matt av all grønnvaskingen. Fremstår helt idiotisk i mine øyne. "Kjøp denne klokken som du egentlig ikke trenger. Som bevis på vår dedikasjon til å redde verden, har vi brukt 0,2% resirkulert plast i spenna og vi har gitt modellen navnet "Mission to save the Earth". Kjøp, kjøp, kjøp - med god samvittighet!".
 
Bare halvveis offtopic: jeg er litt matt av "se så miljøvennlige vi er med dette materialet"-type grep fra disse selskapene.

Ok, bevisstgjøring er jo en ting, men tror de fleste nå har fått med seg at vi er i ferd med å bruke opp jorda.

Og jeg mistenker videre at det aller meste av som gjøres for å grønnvaske markedsføringen til multinasjonale luksusselskap (resirkulerte materialer osv) gir minimal *reell* reduksjon av karbonfottrykk etc på kloden - de lever jo fortsatt av å selge mest mulig Stuff, som så skal shippes rundt kloden.

Men tar gjerne argumenter mot her altså! Intet hadde vært hyggeligere enn å se harde tall på at det faktisk monner.

Vet dere hva jeg hadde blitt imponert av? "Denne limited edition klokken du nå har kjøpt shippes ikke i container, men ble istedet fraktet på en seilbåt av denne sjømannen på N antall hav for å komme frem til deg. Og her er noen bilder fra seilasen BTW". Det er både luksus og miljøvennlig.
Hvorfor ikke bare ta det helt ut og si: Denne klokken er printet i butikken på din bestilling.
 
Miljøaspektet har vel ikke vært i særlig fokus for denne lanseringen? Heller skeptisk til at Bioceramic hypes opp til å være noe mer enn billig plast iblandet kjeramikk i pulverform..
 
  • Liker
Reaksjoner: Mr.Steff
Vis vedlegg 284799
Dette synes jeg ble litt blast

Noen som har latt seg inspirere ;)
1648198032451.png
 
Miljøaspektet har vel ikke vært i særlig fokus for denne lanseringen? Heller skeptisk til at Bioceramic hypes opp til å være noe mer enn billig plast iblandet kjeramikk i pulverform..

Er nesten 100% sikker på at bare det å kalle et materiale Bioceramic er en dæsj av grønnvasking fra markedsavdelingen.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Sjur Gabriel
Miljøaspektet har vel ikke vært i særlig fokus for denne lanseringen? Heller skeptisk til at Bioceramic hypes opp til å være noe mer enn billig plast iblandet kjeramikk i pulverform..

Swatch har generelt delt veldig lite rundt dette materialet, og heller ikke noe i detalj om hvordan det produseres. Men jeg tror du helt klart er inne på noe. Dette er såvidt jeg forstår ikke tradisjonell "teknisk keramikk", og har nok heller ingen ting med bioceramics som brukes innenfor medisin osv. Navnet er nok primært en referanse til at det brukes en form for miljøvennlig-ish plast.

Har ikke vært hands on med noen av Swatch sine Bioceramic-klokker ennå, men forventer en feel a la solid plast. :)
 
Her er en forretningside til for luksus-horologi-selskapene. "Bespoke reuse and refinishing".

Ta gamle slitne generic stål-klokkekasser, puss opp + finisher til det aller aller ypperste for hånd, inn med nytt urverk. Dokumenter underveis. Og igjen, send ut med sykkel, seilbåt, etc helt frem til dørstokken. Blir dyrt. Tar tid. Absolutt luksus-følelse!

Hvis dette ikke gjøres allerede da? Føles som en åpenbar faktisk miljøvennlig måte å ta seg betalt for gjenbruk, håndtverk, prestisje og know-how istedet for miljøskadelig metallurgi, fabrikk & forbrenningsmotor-intensiv shipping.
 
Her er en forretningside til for luksus-horologi-selskapene. "Bespoke reuse and refinishing".

Ta gamle slitne generic stål-klokkekasser, puss opp + finisher til det aller aller ypperste for hånd, inn med nytt urverk. Dokumenter underveis. Og igjen, send ut med sykkel, seilbåt, etc helt frem til dørstokken. Blir dyrt. Tar tid. Absolutt luksus-følelse!

Hvis dette ikke gjøres allerede da? Føles som en åpenbar faktisk miljøvennlig måte å ta seg betalt for gjenbruk, håndtverk, prestisje og know-how istedet for miljøskadelig metallurgi, fabrikk & forbrenningsmotor-intensiv shipping.
Jeg er uenig i at ting som tar lang tid gir luksus-følelse. Venting er for lekfolk, ikke eliten med penger til dyre luksusprodukter.
Er vel derfor de fleste bare "miljøkompenserer" ved å kjøpe klimakvoter.
 
  • Liker
Reaksjoner: speedieThomas
Gode mekaniske ur i metall er vel miljøvennlig? Samme klokke kan om man passer på den brukes i over 100 år.

Bedre enn å kjøpe ny iwatch annet hvert år eller billig kvarts som skrotes etter 5 år.

Helt enig i det, relativt sett. Min siste smartklokke var en Pebble, ser ikke for meg å skaffe en ny. Men den tente klokke-interessen for meg!