Klokkecafé – løst og fast om klokker

Jeg blir jo svimmel av teksten på skiven. o_O

Av hele klokka egentlig. Jeg lurer på om det er pga designet eller fordi hjernen er så vant til å se på vanlige Nautilus/RO at den ikke helt klarer å behandle inntrykkene. Må teste på noen som ikke kan noe om klokker.
 
Av hele klokka egentlig. Jeg lurer på om det er pga designet eller fordi hjernen er så vant til å se på vanlige Nautilus/RO at den ikke helt klarer å behandle inntrykkene. Må teste på noen som ikke kan noe om klokker.
4206CB34-1B40-4F80-969A-72C229AA78A2.jpeg
 
Jeg har veldig vanskelig for å tro at denne Genta klokka er seriøst ment, men det er altså en klokke som er produsert i et visst antall?

Som klokke er den selvfølgelig en smakløs miks og et skamløst tyveri av klassisk design. Som humor kan det kanskje fungere som et banalt og veldig enkelt svar på Moser sin Swiss Icon.


Vis vedlegg 246159

Whoa!
Hvor fant du denne?
Vet du om prisen?
INVISTOR... :ROFLMAO:
roar.gif
 
  • Liker
Reaksjoner: Ban
Tvilsomt. Han har vært død i ti år

Jeg regna vel nesten med det, jeg tenkte på om det var noen som satt på rettighetene til navnet. De burde i tilfelle hive seg rundt nå og få noen advokater på saken. En ting er å stjele designet og lage en homage, en annet ting er å sette navnet hans på en vederstyggelighet som den half and half klokka.
 
Whoa!
Hvor fant du denne?
Vet du om prisen?
INVISTOR... :ROFLMAO:
Vis vedlegg 246165

Planen var vel å auksjonere bort det ene (antar jeg) eksemplaret til inntekt for et eller annet veldedig formål, men det skjedde ikke. Så denne perlen ligger vel sikkert i et hvelv i Alpene et sted:)

Egentlig ganske morsomt prosjekt og skulle man være litt usikker på inspirasjonen er det en oversikt her over hvor de har "stjålet" sine ideer:
 
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
Planen var vel å auksjonere bort det ene (antar jeg) eksemplaret til inntekt for et eller annet veldedig formål, men det skjedde ikke. Så denne perlen ligger vel sikkert i et hvelv i Alpene et sted:)

Egentlig ganske morsomt prosjekt og skulle man være litt usikker på inspirasjonen er det en oversikt her over hvor de har "stjålet" sine ideer:


"Back in early 2017, H. Moser & Cie. created a buzz with one and only goal: to draw the attention of the general public on the lack of consistency of the “Swiss Made” mention that is printed on all the supposedly “Swiss Made” watches."

Ouch...
Many brands, even historical ones, create and produce nothing but substitute substance with artificial hype to stay relevant.

"While our objective was to pay tribute to the great founders of our beautiful industry and warn against certain practices of others, the message was unfortunately sometimes misunderstood."


En del store aktører har tydeligvis mye makt (alle som har grønne tallskiver som årets nyhet ? :rolleyes: )
"As such, the Swiss Icons Watch will therefore no longer be presented and won’t be sold to raise funds to support education and training of young Swiss Watchmakers."
Mob.jpg


Jeg hadde en email diskusjon med presidenten av FHS(Fédération de l´Industrie Horlogère Suisse), J.D Pasche tilbake i 2013 når det var mye politisk krangling for å få grensen fra 50% til 60% for "Swiss Made".
FHS og en del av den Sveitsiske regjeringen(Conseil National) kjempet for 60% og FHS hadde lyst til å bruke det for å videreføre med 60% på kvarts og 80% på mekaniske klokker.
Mens den "Conseil des Etats" kjempet for å holde det på 50% som det hadde vært i mange år.
Jeg ble sagt at det hadde å gjøre med Sveits sine politiske og økonomiske avtaler for "libre échange" (frihandel).
For min del var det tydelig at Kina og en gjeng av "global lobby" satt trykk på den Sveitsiske regjeringen og avtalene sine med verdensmarkedet og inn i det kan vi sikkert inkludere en del store Sveitsiske klokke fabrikanter som hadde lyst for sine stor marginer til å fortsette.
Men det gikk opp til 60% i 2017, noe som er egentlig lite siden de Sveitsiske kostnadene er mye høyere enn de Asiatiske.
Alt i alt har H. Moser rett: hele "Swiss Made" er lenge siden vansyret.
FHS kjemper mot veldig store interesser og jeg tviler på at vi skal se en 80% på mekaniske klokker i de nærmeste årene.
60% har vært en lang kamp allerede.

Detaljer der:
 
Redigert:
Keramiske kasser; Hva vet vi egentlig om holdbarhet og slagstyrke på disse?? Ja vi har alle sett den IWCen og Paneraien med knekt lug. Men hva vet vi og hva tror vi?

Hilsen en som aldri skulle ha noe som helt kompositt/keramisk/fusionsgreier igjen...
 
Redigert:
Keramiske kasser; Hva vet vi egentlig om holdbarhet og slagstyrke på disse?? Ja vi har alle sett den IWCen og Paneraien med knekt lug. Men hva vet vi og hva tror vi?

Hilsen en som aldri skulle ha noe som helt kompositt/keramisk/fusionsgreier igjen...


Litt mer i dybde der:
 

Litt mer i dybde der:
Ja kjenner til alt dette. Litt flåsete kan en vel si at eneste ulempen er om klokken går i betonggulv fra stor høyde. Noe som må kunne sies å bli en dyr affære uansett hvilket materiale klokken er av. "Vanlige" klank og smell i dører osv skulle en tro ikke ville være nok til knekke deler. Hmm
 
Ja kjenner til alt dette. Litt flåsete kan en vel si at eneste ulempen er om klokken går i betonggulv fra stor høyde. Noe som må kunne sies å bli en dyr affære uansett hvilket materiale klokken er av. "Vanlige" klank og smell i dører osv skulle en tro ikke ville være nok til knekke deler. Hmm

Jeg vil tro på at den største fare for en sånn kasse er å falle på flisgulv eller granitt gulv etc...
Noe som er veldig hardt og dermed absorberer lite energi.
Her snakker jeg om rimelig høyde som fra et bord eller skjenk. Sånn også sprenger safir krystallene.
På grov betong og fra 1m høyde er det vel mulig at det er betongen som skal få seg en merke og ikke klokken i keramikk.
Betong er egentlig litt myk (hvis det ikke er snakk om spesiell betong som disse som er brukt i skyskrapere)
Her snakker jeg om "myk" sement i betongen: ikke flint steinene som kunne bli inni og som er veldig harde.
Mister du en vanlig stål klokke fra 3 meter høyde på betong er det uansett ferdig med "mint" kassen.
Zirkonia keramikk er egentlig best for deler i industrien som trenger å tåle høy friksjon som kan utvikle varme.
Keramikk er også noen ganger brukt i kulelagrene på urverk rotorene: det har sikkert litt mer mening der.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Chronodiver
Delma lager mye fint og er absolutt noe å satse på om en vil ha noe ikke alle har og kvalitet for pengene. Og så kan man hevde at man i dette tilfellet må se til Steinhart for å finne tilsvarende skamløs kopi av kasse/krone/bezel.
 
  • Liker
Reaksjoner: Humla og Jon Henrik
Her ble det gjort litt dypere arbeid angående Kenissi urverkene.

"After a number of recent wins at the Grand Prix d’Horlogerie de Genève, including two last year and another this year, I felt it was time to get a better understanding of the movements produced by Kenissi for Tudor, Chanel, Breitling, and Norqain. Kenissi, a joint venture between Tudor (Rolex), Chanel, and Breitling, is becoming one of the most successful upscale movement makers, and their products are top notch."

 
  • Liker
Reaksjoner: Hvalrossen