Klokkecafé – løst og fast om klokker

Som et tiltak for å holde meg aktiv under en lang periode med hjemmekontor har jeg satt meg målsetning om at jeg minst skal ha 10k skritt hver dag i januar, februar og mars. For å telle har jeg måtte ty til daglig bruk av en treningsklokke, og har kun sporadisk tatt frem og brukt en "skikkelig" klokke på kvelden etter jeg har oppnådd skrittene mine, eller ved spesielle anledninger (les: som å bevege meg ut i sivilisasjonen). Heldigvis så har ikke overdreven bruk av treningsklokke skadet klokkeinteressen, snarere tvert i mot. Men må si jeg gleder meg til å få igjen morgenrutinen med å velge ut dagens klokke før jeg går på jobb, i stedet for dagens slitne joggebukse akkompagnert med en garminklokke.

I vinter og høst, før jeg begynte med denne galskapen så la jeg merke til at jeg varierte bruken av klokkene mine vesentlig mye mindre enn før corona. Når jeg hadde tatt frem en klokke, ble den gjerne på armen i en uke eller mer før jeg byttet.

Generelt et kjipt tema, men er det andre som har endret bruken av klokker som følge av corona?

HmmmF!
Så var det dette at treningsklokker og pulsklokker skal bæres rundt høyre ankel....

8- |

Ingen tvil om at jeg trenger mere trim, men jeg føler ikke at jeg trenger en pulsklokke for å sette meg mål, selv om det åpenbart funker veldig bra for mange. Jeg tipper likevel at for en del personer, så er den bare med på å dokumentere sin egen dårlige samvittighet for ikke å ha mosjonert nok. Jeg ønsker ikke bli en del av sistnevnte kategori...

Men til noe mer interessant - klokkebruken under Corona siste året;
Jeg opplever nok det samme som deg, at jeg er ikke så opptatt av å finne ut hvilken klokke jeg skal ha på meg om morgenen, iom at jeg stort sett ikke skal ut av huset, og følgelig blir det veldig ofte den samme som dagen før, og dermed bruker jeg de i lengre perioder. Det kan være positivt, å finne "roen" og virkelig sette pris på en klokke etter en uke eller to eller mer på armen. det er ikke alle klokker som faktisk har fått "den ære" tidligere (mange har blitt brukt bare 1-4 dager før noe annet har fristet). I tillegg er det veldig mange færre "spesielle anledninger" på fritiden som ofte gir en positiv refleksjon på "hvilken klokke skal jeg ha på meg i dag/kveld", typ sosiale anledninger, bytyrer, middager, helgeturer osv.
Desto mer moro er det kanskje de gangene man skal ut blant folk å finne "rett" klokke. :)
Men det er ikke slik at jeg bare har hatt på en enkel beater det siste året, jeg liker fortsatt å bytte klokke innimellom bare for meg selv, og en dressklokke kan gjerne brukes til joggedress. Hjemme vel å merke... :p

For meg så har det ikke handlet så mye om trening, jeg trener uansett ganske mye og anser meg selv som i relativt god form. Har handlet mer om å komme meg ut i naturen, på gåturer for mental avkobling. Personlig så trenger jeg å kunne sette meg noen konkrete mål som jeg jobber bevist mot. Tror neppe jeg hadde vært like flink til å komme meg ut på gåtur hver dag om jeg ikke hadde daglige og målbare skrittmål, og en klokke som viser progresjon. Uansett, skjønner hvor du kommer fra:)

HmmmF!
Så var det dette at treningsklokker og pulsklokker skal bæres rundt høyre ankel....

8- |

Vært der... ;)

CA2AAF09-10E1-48D2-B67F-CA1068796523.jpeg

For meg så har det ikke handlet så mye om trening, jeg trener uansett ganske mye og anser meg selv som i relativt god form. Har handlet mer om å komme meg ut i naturen, på gåturer for mental avkobling. Personlig så trenger jeg å kunne sette meg noen konkrete mål som jeg jobber bevist mot. Tror neppe jeg hadde vært like flink til å komme meg ut på gåtur hver dag om jeg ikke hadde daglige og målbare skrittmål, og en klokke som viser progresjon. Uansett, skjønner hvor du kommer fra:)

Vært der... ;)

Vis vedlegg 237041

Det er godt. Nå vet ingen at du har brukt slik, men tror at du soner hjemme. Det er bra!

8- )

• Haha
Reaksjoner: Heftos og Ralph
En av fordelene med å ikke bo på det sentrale Østlandet er at antall dager alene på hjemmekontor har vært særdeles få :) Klokkebyttene er det nok bare jeg selv som bryr meg om, så det har ikke blitt påvirket av noen dager på hjemmekontor innimellom :)

• Liker
Reaksjoner: Heftos
Har blitt mer rotasjon i klokkene på hjemmekontor, helt klart.

Før Covid traff så jobbet jeg de fleste ukedager på kontor i et miljø der dyre mekaniske klokker ikke akkurat er standarden, og siden jeg i tillegg er innleid i team som konsulent/contractor så velger jeg å holde litt lav profil på den hobbyen. Så, når jeg jobber på noen andres kontor er jeg stort sett "one watch guy" med Speedmaster i arbeidstiden (+ litt G-Shock da).

Her hjemme kan jeg jo rotere dem fritt derimot. :)

På Fjesbokji dukket det opp en reklame for en WEB-side som kalte seg ditur.no. Vel, jeg skal ikke på noen reiser i sommer, så dette var ikke så interessant, men det som fanget interessen var noe annet. På bildet sto en kar og snakket om klokker.... Det var heller ikke snakk om tur-klokker... Jeg gikk inn på ditur.no og må si jeg blir imponert. Det var ikke snakk om 'tur", men 'ur'! Det var ment som "Ditt ur", og ikke "Di tur" (Selv om de skrives med e og ikke i). Sikkert et firma som går i Bølgene daaaaler.

Når man først oppretter et firma så er det en bragt å stave det feil. Det er kanskje en ny trend. Slik det er når man passerer 50?

8- )

Noen som vet om man kan finne noen liggnende rubber straps som er kurvet og passer til seiko skx?? Og det må også være deployment clasp på de :)
Det nærmeste jeg klarer å finne er crafter blue straps, men da får jeg ikke deployment clasp....

Vedlegg

• 595970F9-850F-4990-8E78-E3AC107538D5.jpeg
    595970F9-850F-4990-8E78-E3AC107538D5.jpeg
    44 KB · Visninger: 0
SINN_U1DS_K_quer_CMYK-2.jpg

Årets første nye fra Sinn.

Mangler det et «ikke» her?

Rent teknisk følger U1 DS en velkjent formel, med et Sellita SW200-1 under baklokket. Sinn fortjener for øvrig skryt for åpenhet rundt dette, og har sett nødvendigheten av å gi urverket et pompøst kodenavn. Slik kan vi definitivt like, og i denne prisklassen (og for denne typen klokke) fremstår Sellita-verket som et naturlig valg.

• Liker
Reaksjoner: Jon Henrik
Liker vanligvis Sinn veldig godt, men sinn med skive som er inspirert av et respatex bord fra 70 tallet er ikke min kopp med te :p

• Liker
Reaksjoner: fredskijj
_20210306_141816.JPG

Selv om det står "member-exclusive", går det an å bestille billetter via Deployant sin link. 211 plasser ledig nå.

https://deployant.com/roger-smith-opens-his-workshop-in-exclusive-virtual-event/

Details:
The Alliance of British Watch & Clock Makers is due to host its first ever member-exclusive Open Dial event with Roger W. Smith OBE scheduled to take place at 5pm GMT on March 10th.

Event overview
  • The Open Dial will be hosted by Rikki Daman, host of the popular Scottish Watches Podcast
  • It will give attendees an in-depth behind the scenes look at the Roger W. Smith studio on the Isle of Man
  • It will feature an exclusive world-first tour of the George Daniels studio which Roger has been the custodian of since 2013
There will be a live Q&A with Roger Smith for which members can submit questions in advance. The Open Dial will give a unique behind the scenes tour of Roger Smith’s studio, with in-depth insight into his working methods, his continued advancement of the co-axial escapement and an update on his pioneering research in nano-materials technology.

This will also be accompanied by a first-time tour of the George Daniels studio. Dr George Daniels CBE (1926-2011) – the inventor of the co-axial escapement, and Roger’s mentor – bequeathed the entire contents of his Riversdale studio to Roger W. Smith to assure the continuation of his work. It was George’s wish that this important collection of horological work benches, tools and equipment be preserved and used by Roger W. Smith in the maintenance of Daniels’s legacy watches and in continuation of Daniels London, as well, of course, in the making of Roger’s own watches.

In addition to the tour of Roger’s studio and the George Daniels studio, there will be a live Q&A hosted by Scottish Watches Podcast host Rikki Daman where Roger will take questions from the audience (which can be submitted in advance via email or on the day during the event).