Klokkecafé – løst og fast om klokker

Sannelig, men jeg vil ha kvarts-presisjon. Jeg har hatt mer enn én mekanisk klokke, og klarte aldri legge fra meg en lett irritasjon over å måtte stille klokken en gang i uken, og heller ikke robusthet. Tudor er dessverre ikke helt min stil, da de ofte er litt klumpete i designet og litt for prestisjetunge i merkevaren. Om noe skulle jeg hatt en Certina DS-2 igjen! :D
SBGN027 er fin, den, men jeg ville heller gått for SBGN003 (den har jeg) eller SBGN005. Synes det er finest med krona kl. 3. Og så tilfører GMT-viseren litt mer liv til skiva.
 
SBGN027 er fin, den, men jeg ville heller gått for SBGN003 (den har jeg) eller SBGN005. Synes det er finest med krona kl. 3. Og så tilfører GMT-viseren litt mer liv til skiva.
Jeg er motsatt! Irriterer meg grenseløst øver hvordan kl.3-krone graver seg inn i hånda, spesielt på jobb eller når jeg sykler. Mer kronebeskytterne kan jeg se for meg at det ville vært verre. For meg passer 4-krone helt perfekt! :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Todda
Jeg er motsatt! Irriterer meg grenseløst øver hvordan kl.3-krone graver seg inn i hånda, spesielt på jobb eller når jeg sykler. Mer kronebeskytterne kan jeg se for meg at det ville vært verre. For meg passer 4-krone helt perfekt! :)
Jeg har klokka på høyre håndledd. Grunnen til at jeg byttet, var nettopp at krona boret seg inn i håndleddet da jeg syklet :)

Nå sykler jeg uten klokke, men er venstrehendt og bytter derfor aldri tilbake.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: mr.quick
Jeg lånte et forstørrelsesglass i dag, og tok noen bilder av klokken jeg går med hver dag. Slik ser den ut etter 325 dager i kontinuerlig drift:

GtPC8aL.jpg

3aIHbjO.jpg

ja0apZD.jpg

EZi8ZCj.jpg

oCuZOJc.jpg



... Så mye for de flotte Zaratzu-polerte flatene til GS...! o_O

Jeg har vært innpå det før, men jeg skjønner ikke hvordan folk klarer å holde klokker så ripefrie! Det er veldig imponerende. Den siste klokken min har riper på siden av kassen som en konsekvens av at jeg har gått med fleecegenser!

Jeg er selvfølgelig ikke plaget med dette; kriteriene mine for robusthet (kvarts og skrukrone) er formulert nettopp fordi jeg "aldri" tar av meg klokken og er klar over at det innebærer slitasje! Klokken ble kjøpt for å være en følgesvenn, og det har den vært. Noen av de mer sjenerende hakkene på kransen er historier (som stort sett involverer asfalt), og resten er jo bare bruksmerker. Som med rynker, og alt det der. :)
 
Da jeg skulle kjøpe min "siste" klokke, til å gå med hver dag livet ut, følte jeg at jeg ikke hadde alternativer. Kriteriene jeg hadde (og har) er:
  • Skrukrone
  • 35-39 mm
  • Kvarts
  • Høy presisjon
  • Bygget med samme standard som godt mekanisk urverk; kan vare "evig" gitt service
  • Lekker samt robust, kler både skjorte og strand.

    Bonuspoeng, men intet krav: GMT-funksjon
... Valget ble en Grand Seiko SBGN027, men det føltes ikke veldig som et valg. Det føltes mer som om det var den eneste klokken som møtte alle krav. Tar jeg feil?
Du vurderte ikke Grand Seiko Sbgn021 da? Jeg hadde denne en kort periode og likte den veldig godt :)
Integrert lenke, keramisk besel og krone kl.4 gjør seg på denne.
Grand-Seiko-SBGN021G-22212.jpg


Jeg så forresten at Gjertsen hadde Sbgn 023 (Limited utgaven med gule detaljer) I et ganske bra Black Friday tilbud (30% - 40,5k). Jeg hadde kastet meg over denne hvis det ikke hadde vært for at mitt sære vesen helst skulle hatt en mekanisk utgave...

https://urmakergjertsen.no/produkt/grand-seiko-sport-collection-limited-edition-sbgn023/

SBGN023.png
 
Jeg lånte et forstørrelsesglass i dag, og tok noen bilder av klokken jeg går med hver dag. Slik ser den ut etter 325 dager i kontinuerlig drift:

GtPC8aL.jpg

3aIHbjO.jpg

ja0apZD.jpg

EZi8ZCj.jpg

oCuZOJc.jpg



... Så mye for de flotte Zaratzu-polerte flatene til GS...! o_O

Jeg har vært innpå det før, men jeg skjønner ikke hvordan folk klarer å holde klokker så ripefrie! Det er veldig imponerende. Den siste klokken min har riper på siden av kassen som en konsekvens av at jeg har gått med fleecegenser!

Jeg er selvfølgelig ikke plaget med dette; kriteriene mine for robusthet (kvarts og skrukrone) er formulert nettopp fordi jeg "aldri" tar av meg klokken og er klar over at det innebærer slitasje! Klokken ble kjøpt for å være en følgesvenn, og det har den vært. Noen av de mer sjenerende hakkene på kransen er historier (som stort sett involverer asfalt), og resten er jo bare bruksmerker. Som med rynker, og alt det der. :)
Så du har bare en klokke?det har jeg også.Mye som frister.Men har klart å styre unna flere kjøp
 
Du vurderte ikke Grand Seiko Sbgn021 da? Jeg hadde denne en kort periode og likte den veldig godt :)
Integrert lenke, keramisk besel og krone kl.4 gjør seg på denne.
Vis vedlegg 352284

Jeg så forresten at Gjertsen hadde Sbgn 023 (Limited utgaven med gule detaljer) I et ganske bra Black Friday tilbud (30% - 40,5k). Jeg hadde kastet meg over denne hvis det ikke hadde vært for at mitt sære vesen helst skulle hatt en mekanisk utgave...

https://urmakergjertsen.no/produkt/grand-seiko-sport-collection-limited-edition-sbgn023/

Vis vedlegg 352285
Jo, så på disse også, men de er litt for sporty i designet. Jeg ville ha noe som passet dress, selv om jeg fortsatt ikke eier det...!
Forøvrig synes jeg de er litt høyt priset.

Så du har bare en klokke?det har jeg også.Mye som frister.Men har klart å styre unna flere kjøp

Nei, dessverre har jeg flere - som har vist seg å være stort sett bortkastede penger...!
 
  • Liker
Reaksjoner: Raniets og Ban
Hvordan oppbevare en automatic? Lar en den bare ligge til den stopper? Drar en ut krona så låser en jo energien?sikkert ikke bra?
Hva med når en skal ta den ibruk igjen?ser enkelte urverk ikke liker å bli trekkt opp for ofte.Trekke den forsiktig et par runder?
Nettop bestilt klokke med SW200-1
 
Hvordan oppbevare en automatic? Lar en den bare ligge til den stopper? Drar en ut krona så låser en jo energien?sikkert ikke bra?
Hva med når en skal ta den ibruk igjen?ser enkelte urverk ikke liker å bli trekkt opp for ofte.Trekke den forsiktig et par runder?
Nettop bestilt klokke med SW200-1
Jeg stopper aldri et urverk for å holde fjæren stramt og "oppladet".
Den skulle få lov til å hvile seg.
Jeg vil si at mekanisk sett er det aldri gunstig for en fjær å forbli for stramt opp over lang tid, fordi det kan påvirke evnen sin til å trekke seg fullstendig ut igjen og bevare sin opprinnelig elastisitet.
En metal fjær er alltid påvirket av temperatur endringer og må "leve", begge veier for å holde på sin kalibrering etter bruk.
Det skal du seg på mange type fjær, inkludert i en momentnøkkel som må strammes ut etter bruk.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel